شناسهٔ خبر: 29372310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آسیب های گفتمان سازی بین ادیان ریشه یابی شود

قم- ایرنا- رئیس مرکز گفت و گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بین ادیان مختلف مشترک هایی وجود دارد که باید شناسایی و در مقابل آن آسیب های گفتمان سازی بین ادیان ریشه یابی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد مهدی تسخیری روز چهارشنبه در پیش نشست تخصصی همایش بین المللی امام رضا(ع) با موضوع خدامحوری در دانشگاه ادیان مذاهب قم افزود: درحال حاضر خدامحوری و عقلانیت جز بیشترین مشترک های بین ادیان مختلف است که باید به آن پرداخته شود تا از این طریق بخشی از مشکلات و آسیب ها حل شود.
وی گفت: وجه مشترک همه ادیان توحید و خدامحوری است این در حالی است که بسیاری از مشکلات به علت دوری بشریت از فطرت خویش و خداشناسی است.
وی ادامه داد: با لعنت و نفرین نمی شود به گفت و گو با سایر ادیان پرداخت بلکه باید گفت و گوی بین ادیان تقویت و بر باورهایی از جمله خدامحوری تاکید کرد چرا که بسیاری از کشتارها و خونریزی ها در جهان به علت غفلت از موضوع خدامحوری است.
تسخیری با تاکید بر ترویج سیره گفت و گوی امام رضا(ع) با سایر ادیان تاکید کرد و گفت: این امام معصوم با سایر ادیان به گفت و گو می پرداخت و در مناظره های خویش بر توحید و خدامحوری تکیه داشتند.
وی بیان داشت: باید از سیره این امام معصوم برای اعتلای گفت وگوی بین ادیان استفاده کرد چرا که امروز بشریت در جنگ های بین ادبیان مختلف هزینه های بسیار سنگین را داده است که اگر این امر در گفتمان سازی صرف می شد شاهد وحدت در مسائل مختلف بودیم.
وی ادامه داد: همچنین اگر هزینه هایی که برای جنگ ها صورت می گرفت برای آبادانی و توسعه کشورها هزینه می شد شاهد دنیای آرمانی بودیم.
تسخیری با تاکید بر این که خدامحوری باید به بشریت بازگردد گفت: امروز در بین ادیان اختلاف نظرها باعث ایجاد مشکلات و خشونت شده است که باید با بیان مشترک ها گفتگو و ارتباط درست مورد حل و فصل قرار گیرد چرا که دین هرگز بشریت را به خشونت دعوت نمی کند.

** در ادامه این همایش عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به این که خدامحوری کلیت دین ابراهیمی است گفت: موضوع اعتقاد به خدامحوری از مهمترین بخش های این دین است.
حجت الاسلام مهراب صادق نیا اضافه کرد: در ادیان ابراهیمی بشریت به دنبال این هستند تا ارتباط خویش با خداوند را اثبات کنند از این رو به هیچ چیزی اصالت نمی دهند این در حای است که همه انبیا و پیامبران تلاش کردند تا جهان را به اصالت الهی بازگردانند.
وی با بیان این که امام رضا(ع) مناظره های مختلفی با صاحب نظران مسیحیان و یهودیان داشته است گفت: باید مفاهیم و گفت وگوی این امام معصوم(ع) را به صورت درست به جهانیان مطرح کرد.
وی گفت: باید سیره رضوی در سطح گسترده تری با استدلال بر عقل و خدامحوری تبیین شود و در اختیار سایر ادیان قرار گیرد.

**در بخش دیگر این همایش عضو انجمن کلیمیان ایران با بیان این که محور عالم خداوند است گفت: در کتاب تورات آفریننده آسمان و زمین خداوند است و در آن پروردگار به صورت بدیهی فرض شده است.
آرش آبایی افزود: تفاسیر مختلفی از این کتاب صورت گرفته است که باید به آن پرداخته شود تا مفهوم خدامحوری را در آن به اثبات رساند.
وی تاکید کرد: در این کتاب به یکتا بودن خداوند اشاره شده است و اینکه باید در طول شبانه روز نعمت های ایشان را قدردان بود.
وی با بیان این که در بسیاری از ادیان خدامحوری مورد توجه قرار گرفته است گفت: باید مفهوم خداوند را از بین مشترک های ادیان مختلف شناسایی کرد و بر روی آنها کار کرد تا به یک مفهوم درست دست یافت.
نخستین همایش بین المللی امام رضا(ع) و گفت و گوی ادیان 10 و 11 بهمن ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می شود.
8138/ 6133/

نظر شما