شناسهٔ خبر: 29372195 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نگاهی به ماهنامه تربیت قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در آبان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در ماهنامه آبان‌ماه تربیت قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به معرفی حافظ و قاری مازندرانی و تشریح فعالیت‌های مراکز دارالقرآن الکریم این وزارت پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ ماهنامه تربیت قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در شماره 19 آبان‌ماه امسال به معرفی رقیه رضایی، حافظ و قاری مازندرانی و همچنین تشریح اهداف و فعالیت‌های مراکز دارالقرآن این وزارت و همچنین محتوا و برنامه آموزشی و کتب آموزشی این مرکز قرآنی پرداخته است.
تلاش برای انس بیشتر با قرآن و ارتقای سطح آموزش عمومی و تخصصی قرآن دانش‌آموزان سراسر کشور، تقویت بنیه اعتقادی و رفتاری دانش‌آموزان و غنی‌سازی اوقات فراغت، جذب حداکثری و مشارکت دانش‌آموزان در توسعه و تعمیق قرآن جهت کاربردی کردن مفاهیم غنی آن در زندگی، به روز کردن فعالیت‌های قرآنی و ترویج فرهنگ و علوم قرآنی میان دانش‌آموزان و تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن کشور و شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان از جمله اهداف راه‌اندازی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش است که به آن تصریح شده است.
در بخش معرفی چهره قرآنی نیز طی این شماره به آشنایی با رقیه رضایی، معلم قرآن و از حافظان و قاریان استان مازندران پرداخته شده است. وی دارنده رتبه نخست در رشته حفظ مسابقات قرآن فرهنگیان طی امسال و همچنین مسابقات قرآن اوقاف وامور خیریه، مدهامتان بسیج است.
در این ماهنامه به بیان نکته آیه 105 سوره مبارکه نحل « إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ» پرداخته شده است و سپس طی مقاله‌ای عوامل مؤثر بر جذب و شرکت دانش‌آموزان در نماز جماعت مدارس بررسی می‌شود. در ادامه نیز الگوی تلاوت قرآن براساس کتاب «معماری تلاوت» تألیف غلامرضا شاه‌میوه، پیکشوست و داور بین‌المللی بیان می‌شود.
نفوذ اجتماعی دین در آموزه‌های قرآن نیز از دیگر مقالاتی است که در این ماهنامه به نگارش محمدباقر آخوندی، استادیار دانشگاه بیرجند نوشته شده است که طی آن بر اصول اساسی فرآیند نفوذ اجتماعی چون قابل درک و فهم بودن خود پیام و ارائه قابل درک آن و فصاحت، روشنی، صراحت و وضوح پیام، اقتضای حال مخاطب، حفظ اصالت پیام و همزبانی با مخاطب اشاره شده است.
بیان وسعت پیمانه علم و حجاب و عفاف براساس خطب و کلام قصار مولای متقیان حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه، معرفی مراجع تقلید به عنوان ضمیمه، گزارشی از سوگواره «احلی من‌العسل»، آموزه‌های اربعین چون احیای یاد کربلا و شهادت، گسترش فرهنگ عاشورایی و یادداشتی با موضوع «چگونه باید زیست؟» با رعایت آداب برخورد، دید و بازدید، رفت و آمد خانوادگی، ادب و سپاس و احترام، رعابت حقوق دیگران، صله رحم و ... از دیگر بخش‌های این ماهنامه است.
بخش پایانی این نشریه به توصیه‌ها و تأکیدات مقام عالی وزارت درباره اقامه نماز جماعت مدارس و شناسنامه و فرازی از وصیت‌نامه معلم شهید بهزاد سمیعی با عنوان «مربیان آسمانی» پرداخته شده است.
یادآور می‌شود، ماهنامه تربیت قرآن، عترت و نماز به صاحب امتیازی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش توسط مؤسسه فرهنگی منادی تربیت چاپ و توزیع می‌شود. همچنین دفتر ماهنامه در میدان فردوسی، خیابان شهید قرنی، نبش چهارراه سمیه، ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش، طبقه دوم قرار دارد.
انتهای پیام

نظر شما