شناسهٔ خبر: 29371894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

امام جمعه تبریز:

استقلال وکلا ضامن عدالت است

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با تاکید بر حفظ جایگاه مستقل کانون های وکلا در کشور، گفت: استقلال وکلا ضامن عدالت در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در سی و یکمین همایش سراسری اتحادیه کانون های وکلای کشور، افزود: ذات ایجاد کانون های وکلا بر محوریت استقلال این تشکل بوده و بدهی است همین کانون ها باید خود را مکلف به برخورد با بداخلاقی ها و تخلفات بدانند، چون در غیر این صورت اعتبار حرفه ای وکالت زیرسئوال خواهد رفت.
وی اظهار داشت: البته در کشور جمهوری اسلامی ایران هر نوع فعالیت حقوقی و قضایی و در محور آن وکالت، اسلام و مبانی دینی است که برای حرکت در چنین مسیری تعامل و همکاری سازنده و عزت مدارانه بین کانون ها وکلا و دستگاه قضایی لازم و ضروری است.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان اینکه وکلا در راستای احقاق حق آحاد جامعه تلاش می کنند که به نوعی برای گسترش عدالت کار قضاوت را انجام می دهند، اضافه کرد: قضاوت و عدالت از جمله مواردی هستند که اسلام بر آنها تاکید داشته و انرا منطبق بر ذات بشری می داند که ارزشی والا و ممتاز دارد.
وی ادامه داد: در طول تاریخ همواره انسان به دنبال عدل و عدالت بوده و راهکارهایی برای تحقق در نظر گرفته است که جمهوری اسلامی به عنوان نظام مردم سالاری دینی عدالت را جزو اصول محوری و اصلی خود قرار داده است.
حجت الاسلام آل هاشم عدالت را عمل را دشوارترین کارها ارزیابی کرد و افزود: دشواری آن از انجا ناشی می شود که خداوند در قران کریم عدالت را در سایه نفی هرگونه ظلم و ستمگری دانسته و حتی گرایش اندک به ظلم را قبیح برشمرده است.
وی، تسریع و تسهیل در فرایند دادرسی، رعایت کرامت انسانی، راهنمایی و ارشاد درست مراجعه کنندگان و یکسان نگری اصحاب دعوی را از جمله انتظارت مردمی از جامعه وکلا و قضات بیان کرد.
حجت الاسلام آل هاشم از وکیل به عنوان کاشف حجاب قاضی تعریف کرد و گفت: از تضارب آرای وکلای هر پرونده، حقیقت نزد قاضی به سهولت کشف می شود و این رویه برای تحقق عدالت در جامعه بسیار ضروری است.
وی، حق داشتن وکیل را جزو حقوق شهروندی آحاد ملت دانست و بر قانونی شدن اجباری این امر تاکید کرد.
امام جمعه تبریز با اشاره به نقش مهم و تعیین کننده وکلا در حوزه های سیاسی و مسایل روز کشور، موضع گیری صریح، بدون واهمه و قاطع آنها در قبال مظالمی که از سوی استکبار جهانی علیه ملت ایران می شود را خوستار شد.
سی و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری کشور از امروز به مدت دو روز در تبریز آغاز شد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:

نظر شما