شناسهٔ خبر: 29371035 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

آموزش‌ و پرورش باید در اولویت مسائل کشور قرار گیرد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید آموزش‌ و پرورش در اولویت مسائل کشور قرار گیرد، گفت: روحانیت در تمام ابعاد باید در کنار آموزش‌ و پرورش باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دوازدهمین هم‌اندیشی سالانه ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش در مشهد مقدس اظهار کرد: پیامبر (ص)، تمام معلمان، مربیان پزشکان و طبیبان قلب‌های جامعه هستند و نقش معمار جان و روح را دارند؛ در آموزش‌ و پرورش، حوزه و دانشگاه آن زمانی به‌ وظیفه خود درست عمل کرده‌ایم که مانند طبیب جان‌ودل عمل کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: رسالت ما در ستاد همکاری بین حوزه و آموزش‌ و پرورش تجمیع توانمندی‌های کلان و بنیادی، دانایی‌های مصداقی، مهارت‌های لازم و انگیزه‌های وافر برای هدایت خلق و پایه‌ریزی درست در کودکی و نوجوانی است.

وی با بیان اینکه باید تمام ابزارهای لازم برای تعلیم و تربیت فراهم شود، تصریح کرد: ابزارهایی از قبیل تشویق، تذکر، بازدارندگی، پیش برندگی و نفوذ بر عمق جان می‌تواند منجر به ‌یک شخصیت جامع و متوازن شود و در نهاد حوزه و آموزش‌ و پرورش و مدرسه باید به‌کارگیری شود.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش بیش از 6 سال مورد توجه بوده است، اظهار داشت: این سند برآمده از تمام تجربیات چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی بوده و در این سند تلاش شد تا تمام تجارب جمع‌آوری شود و با یک نگاه کلان این سند تولید شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: باید شاهد این باشیم که این سند در تمام شهرها و مدارس مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد، همچنین درباره این سند باید مطالعه و فرهنگ‌سازی کرد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برای پیشبرد سند تحول بنیادین و تأمین نیازهای سخت و نرم‌افزاری آن بیشتر کمک کند.

وی با اشاره به‌ اینکه سند تحول بنیادین یک نگاه جامع و متوازن به تربیت با توجه به نگاه اجتهادی و عقلانی اسلامی داشته است، تصریح کرد: دانش‌آموزان ما باید هم‌زمان با فراگیری‌های خود از تربیت اجتماعی، سیاسی، هنری نیز برخوردار باشند، همچنین دانش‌آموزان باید تعلق به‌نظام خانواده را حس کرده و در عمق جان خود داشته باشند، بنابراین مقوله خانواده و تعلقات خانوادگی از نکات مهم در این سند است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه تقویت هویت ملی، انقلابی، اسلامی و هویت مستقل در برابر غرب نیز از دیگر موضوعات مورد توجه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش است، گفت: سیستم آموزش‌ و پرورش باید کشور را به بالاترین درجات علمی برساند و رشد علمی کشور را برای دانشگاه و حوزه پایه‌ریزی کند، علاوه بر این توجه به مهارت‌های زندگی و روح معنوی و اخلاقی از دیگر نکات کلیدی سند تحول بنیادین است که باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: آموزش‌ و پرورش را باید در اولویت‌های مسائل کشور بدانیم و همه باید حامی و همراه آموزش‌ و پرورش باشیم و روحانیت نیز باید در تمام ابعاد کنار آموزش‌ و پرورش و جوانان باشد، آنگاه افراد با این نگاه در کار تبلیغ خود نیز موفق‌تر هستند.

وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت هم از لحاظ درون‌مایه‌های دینی، دقیق و عمیق بوده و هم ازلحاظ دانش‌های علوم تربیتی یک دنیای بی‌پایان است که برای تأمین نیازها به عظمت این کار و لوازم و اقتضائات آن توجه داشته باشیم که نیازمند این است که حوزه به‌صورت عمیق به‌موضوع تعلیم و تربیت نگاه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه به‌عنوان حوزه باید به‌طیف نیازهای آموزش‌ و پرورش توجه کنیم، گفت: مدیریت حوزه‌ها در یک سال مدیریت خود در طراحی‌های جامع خود طرح کار ویژه‌های روحانیت، آمایش و 200 رشته و گرایش در مقاطع مختلف در 11 حوزه آموزشی طراحی‌شده و در این درخت واژه رشته‌ها به حوزه تعلیم و تربیت در فقه، مشاوره پرداخته‌ شده، همچنین در طول یک سال چند رشته را در حوزه تربیت اسلامی و مشاوره نهایی شده و مسیر اجرا را طی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: در مدارس مهم کشور گروه‌های علمی در حوزه‌های فقهی و کلام تشکیل دادیم و اعلام‌شده که حدود 400 گروه تشکیل‌شده و لازم است که در مدارس به نحوی هیئت‌های اندیشه‌ورز ناظر بر مسائل آموزش‌وپرورش وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: باید مطالعات مستمر برای آسیب‌شناسی وضعیت دانش‌آموزی تشکیل شود و اگر مطالعات آسیب‌شناسی نداشته باشیم، تمام‌کارها به‌خوبی انجام نمی‌گیرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه جایگاه و نقش آموزش‌ و پرورش باید صیانت شود، اظهار کرد: جایگاه آموزش‌ و پرورش از سوی جامعه نیز باید موردحمایت و همراهی قرار گیرد، همچنین تمام حرکات آموزش‌ و پرورش در چهارچوب قانون و مقررات باید صورت گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما