شناسهٔ خبر: 29371026 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت:

220 هزار تخت بیمارستانی برای رسیدن به استانداردها نیاز است

یزد - ایرنا - معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به ازای هر یکهزار نفر، 1.6 تخت در بیمارستان های کشور وجود دارد گفت: برای رسیدن به استانداردهای لازم به 220 هزار تخت بیمارستانی دیگر نیاز است.

صاحب‌خبر -

دکتر قاسم جان بابایی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از بیمارستان شهید رهنمون یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا شاخص تخت به جمعیت آنها بسیار بالاست و بین هشت تا 13 تخت به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است.
وی با بیان اینکه این شاخص در ترکیه سه به ازای هر یکهزار نفر است اظهار داشت: در کشور ما توزیع یکنواختی در زمینه تخت بیمارستانی نیست، در برخی از مناطق کشور ضریب تخت بیمارستانی به زیر یک می رسد مانند قسمتی از جنوب کرمان ، سیستان بلوچستان و حتی اطراف تهران که تعداد تخت به جمعیت آنها بسیار کم است.
جان بابایی با اشاره به سند 1404 درمان افزود: بر اساس این سند، 2.5 تخت به ازای هر یکهزار نفر جمعیت برای مناطق کم برخوردار تعریف شده یعنی یک تخت برای یکهزار نفر در بیمارستان های خصوصی ، نیمه دولتی و خیریه و 1.5 تخت هم برای بیمارستان های دولتی در نظر گرفته شده است.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: براساس سند یاد شده، در مناطق کشور که تعداد تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت آنها مازاد است دیگر مجوز ساخت بیمارستان داده نمی شود.
وی گفت: در طرح تحول سلامت ساخت 180 اورژانس تعریف شده بود که 120 مورد آن به اتمام رسیده و مابقی هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
جان بابایی همچنین از ساخت 100 کلینیک ویژه در کشور خبر داد و افزود: این کلینک ها در اوایل سال آینده افتتاح می شوند.
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سه هزار پزشک متخصص در مناطق محروم و کمتر برخوردار به طور تمام وقت مستقرند و خدمات این پزشکان با تعرفه دولتی به مردم ارائه می ‌شود.

**کمبود پرستار
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از کمبود پرستار در مراکز درمانی کشور خبر داد و گفت: امیدواریم دولت و سازمان برنامه بودجه جهت رفع این مشکل ردیف استخدامی در نظر بگیرد.
جان بابایی ، اظهار داشت: برای هر تخت بیمارستانی به 2 پرستار نیاز داریم و چالش ما در بخش پرستاری بیشتر از تخت های بیمارستانی است.
وی تصریح کرد: در برخی مناطق، تعداد پرستار به تخت، کمتر یک و هشتم دهم است و در برخی مناطق به ازای هر تخت یک پرستار هم نداریم.
جان بابایی در سفر خود به یزد، از اورژانس، بخش های طب سنتی، مراقبت های ویژه و اورولوژی بیمارستان شهید رهنمون این شهر بازدید کرد.
بازدید از کلینیک خاتم الانبیاء، مرکز رادیو تراپی شهید رمضانزاده، بیمارستان سوانح و سوختگی شهدای محراب و بیمارستان میبد و اردکان نیز از دیگر برنامه سفر یک روزه معاون درمان وزیر بهداشت به یزد بود.
2088/ 6197

نظر شما