شناسهٔ خبر: 29371019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها/ آغاز به کار نمایشگاه عکس «وحدت»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ بیشترین خبری که امروز در صفحات معارفی رسانه‌ها بازنشر یافته، مربوط به آغاز نمایشگاه عکس وحدت است که توسط سازمان جهانی تقریب مذاهب راه‌اندازی شده است.

صاحب‌خبر -

مروری بر صفحات معارفی رسانه‌ها / آغاز به کار نمایشگاه عکس «وحدت»

به گزارش خبرنگار ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 23 آبان‌ماه از برگزاری مراسم افتتاحیه دومین دوره نمایشگاه عکس وحدت خبر داده‌اند، این خبر از بین تمامی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها بیشتر مورد توجه خبرنگاران قرار گرفته و تقریباً تمامی رسانه‌ها در صفحات معارفی خود اشاره‌ای به آن داشته‌اند. در ادامه نگاهی گذرا به خبرهای معارفی منتشر شده در رسانه‌ها داشته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی علاوه بر انتشار فایل صوتی تلاوت ترتیل «شهریار پرهیزکار» که هر روز بر روی خروجی این خبرگزاری قرار می‌گیرد، از برگزاری نشست نقد و بررسی تخصصی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی و فرا‌دانشگاهی با حضور دانشجویان فعال قرآنی ۱۰ دانشگاه تهران و به میزبانی کانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبایی خبر داده است. این نشست پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۶ عصر در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک برگزار می‌شود.
گفت‌وگو با «محمدمهدی بحرالعلوم» حافظ کل قرآن کریم و رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت از دیگر خبرهای منتشر شده در این خبرگزاری است. این استاد حفظ قرآن کریم در صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برنامه‌های کنونی طرح ملی حفظ کار به جایی نمی‌برد، گفته است؛ «برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، باید دولت با بودجه وارد عمل شود».
فارس همچنین از برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم(ع) در روز پنجشنبه 24 آبان‌ماه همزمان با شب شهادت آن حضرت، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری خبر داده است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در یکی از خبرهای امروز خود برنامه هیئت رزمندگان اسلام در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) را اعلام کرده است.
این خبرگزاری همچنین از برگزاری نشست تخصصی جنگ جهانی جمعیت با حضور «حسن عباسی» و «حسن رحیم‌پور ازعدی» خبر داده و طی دو خبر جداگانه به انعکاس مطالب بیان شده توسط این دو تئوریسین پرداخته است.
حسن عباسی در این مراسم گفته است؛ «در جنگ جهانی جمعیت همه چیز در کمیت خلاصه نمی‌شود، باید بر کیفیت هم متمرکز شد. خداوند در قرآن پیروزی گروهی اندک را بر گروهی بسیار بشارت داده است. اگر امروز تلاشی از سوی نهادهای بین‌المللی در راستای کنترل جمعیت صورت می‌گیرد و نام آن را جنگ جهانی جمعیت کمّیتی می‌گذاریم، عقبه جنگ جهانی کیفیتی بیشتر است و از زمان خلقت آدم(ع) تاکنون را در بر می‌گیرد. یعنی جامعه‌ای که از لحاظ فکری، عقیدتی و اخلاقی فاسد است، دارای هیچ ارزش و جایگاهی نیست. یهودیان که 16 میلیون نفر از جمعیت چند میلیاردی زمین را در بر می‌گیرند، با جذب نخبگان علمی جهان کل دنیا را مدیریت می‌کنند».
همچنین رحیم‌پور ازغدی نیز در این مراسم که با آیین رونمایی از هفت جلد کتاب «جنگ جهانی جمعیت» اثر «صالح قاسمی»، پژوهشگر مسائل جمعیت همراه شده با انتقاد از عملکرد نهادهای حکومتی در رفع معضلات جامعه گفته است؛ «در خیلی از مسائل حساس کشور اِعمال حاکمیت نمی‌شود؛ در حالی که لازمه هر حاکمیتی مدیریت بحران است. در حالی که سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر انقلاب و نهادهای انقلابی و فرهنگی ابلاغ می‌شود اما نهادهای مربوطه به‌صورت بایسته این سیاست‌ها را پیگیری نمی‌کنند؛ یکی از آن‌ها موضوع افزایش جمعیت است. گزاره‌هایی که کشورهای اروپایی برای تشویق مردم جهت افزایش جمعیت در نظر می‌گیرند، نسبت به ما قابل مقایسه نیست».
تسنیم خبر دیگر خود را به آیین افتتاح دومین دوره جشنواره عکس وحدت اختصاص داده است. معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم گفته است؛ «وحدت مسلمانان و سران کشورهای اسلامی برکات ویژه‌ای در زمینه اقتصادی، علمی، امنیتی و رفاه اجتماعی خواهد داشت». جشنواره عکس وحدت در سه محور سبک زندگی، دستاوردهای نظام و قدس و فلسطین و با اهدافی همچون تقویت اتحاد و انسجام در جوامع اسلامی، مبارزه با اسلام هراسی، استعدادیابی و بازنگری و نشر فرهنگ اجتماعی اسلام برگزار شده است. در این دوره از جشنواره 60 اثر پس از سه مرحله داوری به عنوان منتخب برگزیده شده‌اند.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران از آیین‌ افتتاح نمایشگاه عکس وحدت و سخنان مطرح شده توسط معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تیتر «وحدت یعنی هر کسی بر مذهب خود باشد و بر مشترکات تاکید شود» را انتخاب کرده است.
«تهذیب نفس انسان را هدایت می‌کند» تیتر یکی دیگر از خبرهای منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است که به نقل از آیت‌الله العظمی «جعفر سبحانی» از مراجع تقلید عظام بیان شده است. این مرجع تقلید مطلب فوق را در جلسه خارج فقه روز 23 آبان‌ماه بیان کرده است.
ایسنا در ادامه خبرهای امروز خود از برگزاری گردهمایی اساتید و پیشکسوتان قرآنی در استان کردستان خبر داده است. این گردهمایی امروز 23 آبان‌ماه با محوریت «هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی» در دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان برگزار شده است.
این خبرگزاری خبر دیگر خود را به نشست خبری رئیس دانشکده ادیان در قم که شب گذشته 22 آبان‌ماه برگزار شده، اختصاص داده است. رئیس دانشکده ادیان در این نشست گفته است: «تقریب مذاهب و گفت‌وگوی ادیان و ارتقاء تعاملات میان ادیان مختلف مانع از افراطی‌گری و خشونت است».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی در یکی از خبرهای خود از برگزاری «پیش نشست تخصصی همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان» در دانشگاه ادیان و مذاهب قم خبر داده است. رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست گفته است؛ «گفت‌‌وگوی بین ادیان یکی آموزه‌های دین اسلام و سیره امام رضا(ع) است که باید با ایجاد بسترهای لازم در جهان نهادینه شود».
این خبرگزاری نیز از افتتاحیه مراسم افتتاح دومین نشست نمایشگاه عکس وحدت خبر داده است. معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب در این مراسم بیان کرده است؛ «وحدت به معنی دست کشیدن از اعتقادات خود و پذیرفتن طرف دیگر نیست بلکه وحدت به معنی توجه به اشتراکات است». جشنواره عکس وحدت به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب برگزار شد و نمایشگاه آن در حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه، از ۲۳ تا ۲۹ آبان ماه میزبان علاقه مندان خواهد بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین از ارسال نامه تشکرآمیز بیش از یکصد خانواده شهدای فاجعه منا به خاطر پخش سریالی با نام «حوالی پاییز» خبر داده است. این سریال گوشه‌ای از غم و اندوه 475 خانواده شهید مظلوم منا و مسجدالحرام را به تصویر کشیده است.
انتشار سخنان آیت‌الله‌العظمی «حسین نوری همدانی» از مراجع تقلید، که در جلسه خارج فقه در مسجد اعظم قم بیان شده است دیگر خبر این خبرگزاری است. این مرجع عظام تقلید در بخشی از سخنان خود بیان کرده است؛ «دفاع از مردم مظلوم فلسطین و فریاد علیه جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی را وظیفه دینی همه مسلمانان عالم دانست».
ایرنا در خبر دیگری از رونمایی از 5 کتاب از آثار آیت‌الله «محقق داماد»، «غلامحسین ابراهیمی دینانی»، «رضا داوری اردکانی»، «نصرالله پورجوادی» و «محمدرضا شفیعی کدکنی» خبر داده است. این آثار در قالب برنامه‌ای با نام‌ »پنج شب، پنج کتاب، پنج شخصیت» به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و به مناسبت هفته «کتاب و کتابخوانی» رونمایی می‌شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز برای مطالب بیان شده توسط آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، در درس خارج فقه امروز تیتر «تهذیب نفس انسان را هدایت می‌کند» را انتخاب کرده است و در ادامه از انتصاب «معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی» سازمان تبلیغات اسلامی خبر داده است.
برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و سخنرانی «حجت‌الاسلام عالی» در حسینیه فاطمیون در شب شهادت امام یازدهم شیعیان از دیگر خبرهای منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
از دیگر عناوین خبری منتشر شده در باشگاه خبرنگاران جوان می‌توان به «چرا سنگی که پیامبر در شب معراج بر رویش ایستاده بود معلق ماند؟»، «خوارج چه کسانی بودند؟»، «حدیث پیامبر اکرم(ص) درباره برترین جهاد» و «زندگینامه شهید قربانعلی غلامی» اشاره کرد.
مهر
خبرگزاری مهر در صفحه دین از برگزاری نشست محفل قرآنیان در دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت هفته قرآن و دانشگاه خبر داده است. این نشست پنجشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۶ عصر در پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک برگزار می‌شود.
مهر همچنین از برگزاری اختتامیه جشنواره «قرآن محور یه کیه تی» در استان کردستان خبر داده است. در آیین اختتامیه این جشنواره با حضور هیأت اعزامی شورای عالی قرآن از برگزیدگان رشته‌های قرائت، حفظ و ابتهال تجلیل به‌عمل آمده است.
این خبرگزاری خبر دیگر صفحه قرآن و متون دینی خود را به برگزاری دوره آموزشی تربیت داور مسابقات قرآن اختصاص داده است. این دوره با هدف شناسایی افراد مستعد و دارای ظرفیت در زمینه داوری در رشته حفظ قرآن، با بهره‌مندی از آموزش‌های الکترونیکی و غیرحضوری و برای آشنایی با فنون و مهارت‌های عمومی و اختصاصی داوری و شیوه‌های داوری سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.
میزان
خبرگزاری میزان تنها خبر صفحه دین و اندیشه روز چهارشنبه 23 آبان‌ماه را به حدیثی از امام علی(ع) اختصاص داده است. بر اساس این مطلب خبرگزاری میزان امام علی(ع) فرموده‌اند «تأخیر در اجابت دعا تو را نومید نگرداند؛ زیرا که بخشش (خداوند) بسته به نیّت تو است؛ چه بسا که در برآوردن خواهشت تأخیر شود، تا بدین وسیله خواهنده را پاداش بزرگتر و امیدوار (به بخشش الهی) را بخشش بیشتر دهد».
همچنین خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین خود تا زمان تنظیم این گزارش (ساعت 14) هیچ خبری را بر روی خروجی قرار نداده است.

انتهای پیام

نظر شما