شناسهٔ خبر: 29370993 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

جایگزین احتمالی لیبرمن

شکست سخت عملیات کماندو‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه که با شکست حملات این رژیم، سنگین‌تر شد و رژیم صهیونیستی را ناچار به قبول آتش‌بس کرد، منجر به استعفای وزیر جنگ این رژیم شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: نفرین نوار غزه امروز (چهارشنبه) گریبان آویگدرو لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» را گرفت و وی ناچار به استعفا شد.

لیبرمن در نطق استعفای خود اعلام کرد با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اختلاف دارد. وی دو دلیل اصلی برای استعفای خود اعلام کرد؛ ورود اموال به نوار غزه برای حماس و مخالفت با برقراری آتش‌بس کنونی (جزئیات بیشتر).

آروزی بر باد رفته لیبرمن

در درگیری اخیر میان نیرو‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی، گروه‌های فلسطینی موفق به تثیبت معادله بازدارندگی شدند و رژیم صهیونیستی به ناچار تن به آتش‌بس داد.

بر اساس گزار‌ش‌ها، ماجرا از زمانی که شروع شد که یکشنبه شب (بیستم آبان) تعدادی از کماندو‌های صهیونیست به دستور لیبرمن به نوار غزه نفوذ کردند تا عملیاتی بزرگ را انجام دهند، اما حماس از این عملیات آگاه شد و گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس، کماندو‌های مذکور را مجبور به فرار کرد و حتی یکی از افسران ارشد صهیونیست کشته شد.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بر روی این عملیات حساب باز کرده بود تا شاید بتواند جایگاه خود را بهبود بخشد، اما شکست عملیات و تشدید تنش‌ها میان غزه و رژیم صهیونیستی موج انتقادات علیه لیبرمن را افزایش داد (+). شلیک ۴۷۰ راکت و موشک مقاومت خود دلیلی کافی برای بسیاری از احزاب سیاسی رژیم صهیونیستی بود مبنی بر اینکه وزیر جنگ باید کناره‌گیری کند.

در یک مورد «شارول جال» عضو سابق کنست به کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: لیبرمن مانند بازی کودکان "رامبو" است، واقعا خجالت می‌کشم که عضو حزب اسرائیل بیتنا تحت نظارت وی هستم؛ لیبرمن کاری جز حرف زدن انجام نمی‌دهد. هیچ زمانی فراموش نمی‌کنم هنگامی که برای وزیر شدن خواستار حمایت ما بود، می‌گفتم (اگر وزیر شوم) طی ۴۸ ساعت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس کشته خواهد شد.

کناره‌گیری لیبرمن، شرط حماس برای آتش‌بس

«حسام بدران» عضو دفتر سیاسی حماس سه‌شنبه (دیروز) و در حالی که سه روز از درگیری‌ها میان نوار غزه و فلسطین اشغالی می‌گذشت، اعلام کرد اگر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار آتش‌بس در نوار غزه است باید لیبرمن را برکنار کند.

بدران در ادامه اعلام کرد حماقت‌های لیبرمن منجر به این افزایش تنش در نوار غزه شده است. (دیشب با میانجیگری مصر و برخی طرفه‌های دیگر در نوار غزه آتش‌بس برقرار شد).

اختلافات میان حزب لیبرمن و دیگر احزاب بر سر راهپیمایی‌های بازگشت

بر اساس گزارش خبرگزاری «سما»، اگرچه بیشتر رسانه‌ها دلیل استعفای لیبرمن را مخالفت وی با شروط آتش‌بس با غزه می‌دانند و خود او نیز اینگونه اعلام کرده، اما نباید اختلافات قبلی میان حزب لیبرمن و دیگر احزاب را نادیده گرفت، اختلافاتی که به راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه باز می‌گردد؛ راهپیمایی‌هایی که از فروردین‌ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

اختلافات شدیدی میان حزب لیبرمن و حزب «خانه یهودی» به ریاست «نفتالی بنت» درباره نحوه تعامل با راهپیمایی‌های بازگشت وجود دارد. بنت همواره اعلام کرده که لیبرمن در برخورد با راهپیمایی‌های بازگشت قاطعیت کافی را نداشته است.

با این حال این دو نفر در پایان جلسه هفت ساعته کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که سه شنبه برای تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس تشکیل شده، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند موافق با آتش‌بس در نوار غزه نبوده‌اند، به نتانیاهو گفته‌اند باید اقدامات محکمی علیه حماس اتخاذ شود، اما نتانیاهو با آن مخالفت کرده است.

جایگزین احتمالی لیبرمن

خبرگزاری «معا» به نقل از برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو منصب لیبرمن را هم بر عهده بگیرد. نتانیاهو در حال حاضر علاوه بر نخست‌وزیری، وزارت بهداشت و خارجه را نیز عهده‌دار است.

از دیگر گزینه‌های برای جانشینی لیبرمن، نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی است. او عقیده دارد فلسطینی‌هایی که بادبادک به سمت اراضی اشغالی می‌فرستند، باید ترور شوند. از دیگر عقاید او مخالفت شدید با آتش‌بس در نوار غزه است.

دیگر گزینه پیشنهادی «یوآو گالانت» است، وی در حال حاضر منصب وزیر ساخت و ساز را بر عهده دارد و از حامیان آتش‌بس در مرز نوار غزه است.

نظر شما