شناسهٔ خبر: 29370980 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

تحریم حزب الله؛ تغییر میدان نبرد با مقاومت

ایالات متحده آمریکا در حالی دامنه تحریم ها علیه حزب الله لبنان را روز به روز بیشتر می کند که بسیاری از ناظران این وضعیت را ناشی از ناامیدی این کشور و رژیم صهیونیستی در مواجهه با حزب الله در عرصه نظامی می دانند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا ادعاهایی را علیه چند لبنانی و عراقی مطرح کرد و گفت که آنها را به دلیل ارتباط با حزب الله لبنان در «فهرست تروریستی» گنجاند و آنان را شیبل محسن عبیدالزیدی، یوسف هاشم، عدنان حسین کوثرانی و محمدد.
وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که «جواد نصرالله» فرزند سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و گروه فلسطینی «گردان های مجاهدین» را در فهرست ترویستی قرار داده است.
وزارت خارجه آمریکا جواد نصرالله را «رهبر درحال ظهور حزب الله» خوانده است. هادی نصرالله برادر ارشد او در نبرد با تروریست های صهیونیستی و در دفاع از لبنان به شهادت رسیده است.
سه هفته پیش نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قانون تشدید تحریم ها علیه حزب الله را که به تصویب کنگره این کشور رسیده بود، به امضا رساند.
بر اساس اعلام کاخ سفید، هدف از این قانون جلوگیری کامل حزب الله از دسترسی به شبکه مالی بین المللی و کاهش برخورداری از منابع مالی است.
بر اساس این قانون هر شخص یا گروهی که با حزب الله و نهادهای وابسته به آن وارد همکاری و تماس شود مشمول تحریم های آمریکا خواهد شد.
آمریکا، حزب الله را گروه تروریستی می داند.
بسیاری از ناظران معتقدند ناامیدی از رویارویی نظامی با حزب الله، آمریکا را به عنوان متحد اصلی رژیم صهیونیستی به سمت افزایش تحریم های مالی و اقتصادی علیه این حزب واداشته است.
آمریکا به دنبال آن است تا با افزایش رایزنی ها با گروه های مختلف لبنانی و نهادهای مالی این کشور، حزب الله را در داخل لبنان منزوی کند.
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان شنبه هفته پیش گفت: درباره تحریم ها زیاد می گویند که بر قدرت مقاومت تاثیر منفی می گذارد، اما من می گویم حتی اگر قرار باشد خانه هایمان را بفروشیم، این کار را می کنیم ولی از موشک هایمان کوتاه نمی آییم و آن را حفظ می کنیم.
شیخ «علی دعموش» نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله نیز تاکید کرد که این حزب تسلیم تحریم ها و فشارها از هر نوعی که باشد، نمی شود.
«ایلی یشوعی» تحلیلگر اقتصادی لبنان در گفت و گو با ایرنا، تاکید کرد که برخلاف ادعای مقام های آمریکا، به دلیل ارتباط تنگاتنگ حزب الله با دولت و گروه های مختلف لبنانی، تحریم های آمریکا علیه این حزب کل اقتصاد و دولت لبنان را نیز هدف قرار می دهد.
یشوعی درباره هدف اصلی از وضع تحریم های جدید گفت: آمریکا خواسته اسرائیل را اجرا می کند که در جنگ نظامی علیه حزب الله ناکام بود و حال جنگ را وارد عرصه اقتصادی کرده است.
وی همچنین تاکید کرد که تحریم ها علیه حزب الله با تحریم های ایران یک مساله است و از هم جدا نیست و هدف و دلیل اعمال تحریم ها علیه دو طرف نیز یکسان است.
وی مشروع بودن تحریم های آمریکا را زیر سوال برد و خاطرنشان کرد: تحریم ها باید از سوی یک نهاد بین المللی و از طریق دادگاه های بین المللی وضع شود. آمریکا از سمت هیچ یک از این نهادها مامور این کار نشده است. بسیاری از کشورهای پیشرفته این روش آمریکا را رد می کنند.
آمریکا از سال 1995 حزب الله لبنان را در فهرست تروریستی خودخوانده قرار داده و برخی رژیم های عربی هم که با رژِیم صهیونیستی رابطه سیاسی و اقتصادی دارند و یا در حال عادی سازی روابط خود با این رژیم هستند به ویژه آل سعود بعداز آن مقاومت ضد صهیونیستی را در فهرست تروریستی خود قرار دادند و این در حالی است که حزب الله لبنان علاوه بر دفاع از ملت ها و کشورهای عربی و اسلامی به ویژه لبنان و سوریه و فلسطین در مقابل تهاجم های تروریست های صهیونیستی و وهابی به عنوان یک حزب سیاسی مقتدر و قدرتمند در دولت و پارلمان لبنان مشارکت دارد.
از آخرین باری که رژیم صهیونیستی و حزب الله در عرصه جنگی روبروی هم قرار گرفتند، دوازده سال می گذرد.
ناظران معتقدند ضرباتی که مقاومت در جریان جنگ سی و سه روزه در سال 2006 به رژیم صهیونیستی وارد کرد، نوعی توازن را بین دو طرف ایجاد کرده و مانع حمله دوباره آن رژیم به لبنان شده است.
به نظر می رسد افزایش توانمندی رزمی حزب الله و تجربه نیروهای آن در عرصه های جنگی بویژه در سوریه، باعث شده رژیم صهیونیستی و حامی اصلی آن یعنی آمریکا در اندیشه رویارویی با این حزب در عرصه نظامی نباشند و ترجیح می دهند میدان جنگ را وارد عرصه های نرم همچون اقتصادی کنند.

 

نظر شما