شناسهٔ خبر: 29370962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

زیان‌ احداث سدها بیشتر از منافعشان بوده است

نمایندگی لرستان

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاحات مبانی نظری توسعه کشاورزی، آب و منابع طبیعی در کشور و استان‌ها صورت گیرد.

صاحب‌خبر -


 به گزارش ایسنا لرستان، احمدعلی کیخا در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان لرستان با بیان اینکه تاکنون برآیند کارهایی که در استان انجام شده منجر به توسعه نشده است و باید اشکالات را شناسایی کنیم، افزود: ۳۳۷ طرح آبی دارای ردیف بودجه در کشور داریم و بر اساس پیش‌بینی‌ها ۸۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای انجام آنها دیده شده است.

وی با بیان اینکه با اعتبار پیش‌بینی شده این طرح‌ها به انجام نمی‌رسند بلکه حداقل به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا تکمیل شوند، ادامه داد: سالانه بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان برای حوزه آب در نظر می‌گیریم و ۵۰ سال طول می‌کشد که این طرح‌های بخش آب به اتمام برسند.

کیخا با اشاره به اینکه ضرر اجرای این طرح‌ها بیشتر از منفعتشان است و تنها ۳۰ درصد آنها باید اجرایی شود، افزود: برای این ۳۰ درصد طرح ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۲۵ تا ۳۰ سال طول می‌کشد تا به اتمام برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا نهضت برداشته شدن سد اتفاق افتاده و در هفته یک سد در اروپا برداشته می‌شود چراکه زیان‌های احداث آنها خیلی بیشتر از منافعشان بوده است و این در حالیست که ما اصرار به سدسازی داریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باید در چارچوب مبانی نظری توسعه کشاورزی، آب و منابع طبیعی اصلاحات در کلان کشور و استان‌ها صورت گیرد. یکی از ضعف‌های توسعه کشاورزی کشور این است که کشاورزی را علمی مدیریت نکردیم.

وی گفت: با توجه به اینکه استان لرستان اندازه چندین کشور ظرفیت دارد نتوانستیم توسعه را برای مردم این دیار به ارمغان آوریم آن‌وقت انتظار داریم در سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه طبیعت آن منطقه باران ندارد به توسعه برسیم.

کیخا اولویت اول لرستان را حفظ طبیعت عنوان کرد و با بیان اینکه نباید به بهانه توسعه تولید و اشتغال بسیاری از منابع ملی و رودخانه‌ها را از دست دهیم و مثل دریاچه ارومیه، هامون و زاینده‌رود گرفتار شویم؛ باید در آن شرایط قرار بگیرید تا قدر این طبیعت را بدانید.

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: کشاورزی تنها حوزه‌ای است که دانش کشاورزی نمی‌خواهد و می‌تواند بیشترین شغل را ایجاد کند.

وی در مورد قیمت گندم نیز گفت: بر اساس قانون باید قیمت گندم قبل از شروع سال زراعی اعلام شود در حالی که هم اکنون در آبان ماه هستیم و هنوز قیمت آن تعیین نشده است؛ با مشخص شدن قیمت کشاورز درست تصمیم می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه در تعیین قیمت گندم باید هزینه‌های تولید و تورم دیده شود، تاکید کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی و مرکز آمار تورم ۳۰ درصدی را اعلام کرده است هزینه‌های تولید نیز باید به همین نسبت افزایش یابد؛ در حال حاضر قیمت ماشین‌آلات کشاورزی(کمباین و تراکتور) بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

کیخا با تاکید براینکه قیمت جهانی گندم با ارز دولتی ۲۸۰۰ تومان است، خاطرنشان کرد: جو یکی از محصولات جایگزین گندم است؛ قیمت جو در تهران ۱۵۰۰ و در لرستان ۱۸۰۰ تومان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه کشاورزی جایی است که می‌تواند اشتغال بسیار ایجاد کند، گفت: ضعف اصلی در کشاورزی این است که باید به صورت علمی مدیریت شود چه در سیاستگذاری کلان چه خرد، اگر شرایطی را فراهم می‌کردیم که علم در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های ما به کار گرفته می‌شد خیلی جلوتر می‌بودیم.


انتهای پیام

نظر شما