شناسهٔ خبر: 29370921 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

12 هزار بیمار دیابتی در خراسان جنوبی شناسایی شدند

بیرجند - ایرنا - مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: تاکنون 12 هزار و 435 فرد مبتلا به دیابت در مناطق روستایی و شهری استان شناسایی شدند.

صاحب‌خبر -

مجید شایسته روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدون شک تعداد بیماران دیابتی در استان به ویژه در مناطق شهری بیش از این رقم هستند.
وی با بیان اینکه 3.4 درصد افراد بالای 30 سال در استان دیابت دارند اظهار امیدواری کرد: با اجرای برنامه « ایراپن» بتوان بیماران بیشتری را شناسایی و بیماری آنها را کنترل کنیم.
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خراسان جنوبی در خصوص برنامه ایراپن بیان کرد: این برنامه بر مبنای پیشگیری و کنترل چهار بیماری مهم و چهار عامل خطر در ایران مطرح و در حال انجام است.
وی ادامه داد: چهار بیماری قلبی عروقی، دیابت، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی به همراه چهار عامل خطر رفتاری از جمله کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات که مهمترین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر هستند در این برنامه مورد تاکید قرار گرفته است.
شایسته یادآور شد: در سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.
وی بیان کرد: تا پایان سال 2017 بیش از 425 میلیون نفر از مردم 20 تا 79 سال دنیا مبتلا به دیابت بودند که تا سال 2045 بالغ بر 619 میلیون نفر خواهند شد.
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: سالانه چهار میلیون نفر در دنیا به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند.
وی افزود: از طرف دیگر 392 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد.
شایسته تاکید کرد: در حال حاضر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور مبتلا به دیابت هستند و حداقل 25 درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.
وی اظهار داشت: با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال 1404 متوقف کند.
مدیر پیشگیری از بیماری های مرکز بهداشت خراسان جنوبی افزود: همگام با ادغام برنامه مراقبت های ادغام یافته بیماری های غیرواگیر، اطلاع رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با روز جهانی دیابت انجام می شود.
وی بیان کرد: امسال نیز به منظور آگاهی عموم همشهری ها درباره بیماری دیابت، همانند سال های گذشته روزهای 19 تا 25 آبان ماه به عنوان هفته ملی دیابت نامگذاری شده و شعار روز جهانی دیابت برای 2 سال متوالی «دیابت و خانواده» انتخاب شده است.
شایسته عنوان کرد: بر اساس مطالعه ای که 2 سال قبل در سطح کشور انجام شد 20 درصد مردم ایران چاق و 35 درصد آنها از اضافه وزن رنج می برند.
وی ادامه داد: بر اساس این آمار، در خراسان جنوبی نیز 16 درصد مردم چاق بوده و 30 درصد آنها اضافه وزن دارند.
7557 * 6054

نظر شما