شناسهٔ خبر: 29370157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

میدان آذربایجان پروژه‌ای استراتژیک یا اشتباه مدیریتی؟/ از وعده‌ی اتمام پروژه ۲ سال گذشت

پروژه‌ی میدان آذربایجان اگرچه در روزهای ابتدایی پروژه‌ای مهم خوانده می‌شد اما این روزها صدای اعتراضات را بلند کرده و برخی اجرای آن را از ابتدا اشتباه می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، پروژه‌ی میدان آذربایجان نامی است که بسیاری از مردم تبریز قطعا آن را شنیده‌اند و طبق شنیده‌هایشان بنا بود این میدان بزرگ در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام برسد و گره‌های ترافیکی را گشوده و مسیرها را کوتاه کند اما امروز خودِ این پروژه به گرهی کور تبدیل شده است.

این میدان با وسعت ۱۲٬۵ هکتار و با یک و نیم برابر وسعت میدان آزادی تهران، یکی از بزرگترین میدان‌های شهری ایران محسوب می‌شود. میدان بزرگ آذربایجان در شمال غرب شهر تبریز واقع شده و بزرگترین میدان این شهر به حساب می‌‌‌آید.

اگرچه بنا بود این پروژه در سال ۹۵ به اتمام رسیده و تماماً زیر بار ترافیکی برود اما همچنان این اتفاق رخ نداده و پروژه‌ی میدان آذربایجان تبدیل به یکی از پروژه‌های عظیم خاک خورده شهری شده است.

نکته جالب اینجاست که علی‌رغم برگزاری مسابقات طراحی برای این میدان و پس از چند سال از آغاز پروژه حال نتیجه آن شده که برخی ایرادات اساسی در مسیرها و پل‌های طراحی شده وجود دارد که باید مرتفع شوند.

در طرح جدید این میدان که با محوریت دسترسی به چهار مسیر بلوار شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بلوار آذربایجان و بلوار ستارخان از طریق خطوط رفت و برگشت منتشر شده است، سه رمپ «پاسداران–آذربایجان»، «بابایی-آذربایجان» و «آذربایجان-بابایی» در قالب مسیرهای طبقاتی و همچنین آکس مسیر عبور تراموا، عابرپیاده و دوچرخه در محدوده مرکزی میدان، پیش بینی شده است.

شورانشینان علیه میدان آذربایجان، اجرای پروژه غلط بود

اسفند ماه سال گذشته بود که محمد اشرف‌نیا درباره اجرای پروژه میدان آذربایجان گفت: به جز یک مسیر، پروژه میدان آذربایجان غلط است اگرچه گفتند با عجله این کار به اتمام برسد اما هرروز به تاخیر می‌افتد! علی‌رغم مخالفت‌های آقای شهین‌باهر در دوره چهارم شورای شهر این پروژه تصویب شد اما اجرای آن غلط است.

فریدون بابایی‌اقدم نیز خرداد ماه امسال در جلسه شورای شهر تبریز با اشاره به پروژه‌هایی نظیر میدان آذربایجان و مقبره‌الشعرا تاکید کرد: از پروژه‌های عمرانی میدان آذربایجان هیچ خبری نیست، در این میدان آذربایجان یک میلیارد پیمانکار پول گرفته و اندازه هشتصد میلیون تومان کار کرده است و حال می‌گوید پول بدهید تا کار کنم! تا به حال چنین بدعادتی برای پیمانکارها وجود نداشته است و اگر لازم باشد راهکار قانونی برای فسخ قرارداد با چنین پیمانکارانی را داریم.

در جلسه آخر شورای شهر تبریز نیز سونیا اندیش با غلط خواندن پروژه‌ی میدان آذربایجان اذعان داشت: هنوز برای ما مشخص نیست پروژه میدان آذربایجان با چه منطقی شکل گرفت و پس از شمع کوبی 1200 تیر نیمه کاره باقی ماند!

وی ادامه داد: متاسفانه با این که دستگاه های نظارتی نسبت به پروژه های مورد بحث حساسیت نشان داده اند اما هنوز پس از گذشت قریب به یک سال و نیم از شورای پنجم هنوز پاسخ لازم را برای سوالاتمان دریافت نکرده‌ایم!

رویای افتتاح میدان آذربایجان محقق می‌شود؟

شهردار تبریز که در دور چهارم شورا به عنوان یکی از مخالفان اجرای پروژه‌ی میدان آذربایجان شناخته می‌شد حال مسئول به اتمام رساندن میدانی است که از نظر کارشناسان پروژه‌ای اشتباه بود اما میلیاردها تومان خرج آن شده است و بایستی به اتمام برسد.

اگرچه بنا بود دو سال قبل این پروژه به صورت کامل به اتمام برسد اما بعد از دو سال نواقص متعددی در آن دیده می‌شود که بعید می‌رسد به این زودی‌ها افتتاح شود.

با آنکه بسیاری اجرای پروژه میدان آذربایجان را اشتباه می‌دانند اما باید منتظر ماند و دید که بعد از گذشت چند سال و هزینه‌های میلیاردی چه زمانی این پروژه که به دردی مزمن تبدیل شده به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام/

نظر شما