شناسهٔ خبر: 29369780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیرواگیرعلوم پزشکی خراسان شمالی:

۶ درصد از جمعیت خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند/ ۲ درصد از مبتلایان کودک اند

رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیرواگیرعلوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه شش درصد از جمعیت بالای 25 سال در استان مبتلا به دیابت اند، گفت: ازاین تعداد هفت درصد زنان و پنج درصد مردان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، فرزانه اکبریانی، رئیس گروه مبارزه با بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما به مناسبت روز جهانی دیابت شیوع دیابت در زنان را دو درصد بیشتر از مردان اعلام کرد و گفت: کم تحرک بودن زنان نسبت به مردان و شایع بودن اضافه وزن در زنان عامل ابتلای بالای زنان به دیابت است.

اکبریانی عنوان کرد: 6 هزار نفر در روستاهای خراسان شمالی مبتلا به دیابت شناسایی شده اند و تحت پوشش مراکز بهداشتی روستایی قرار دارند.

وی اضافه کرد: هم چنین دو درصد از مبتلایان به دیابت در خراسان شمالی کودک هستند.

اکبریانی خاطر نشان کرد: کودکانی که پرنوشی و پرادراری دارند، ریسک دیابت در آنها بالاست و والدین باید نسبت به آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

وی دیابت نوع یک را در سنین زیر 18 سال شایع دانست و بیان کرد: باتوجه به اینکه در بدن کودکان دیابتی انسولین تولید نمی شود، این نوع دیابت درمان ندارد و از ابتدا باید انسولین تزریق شود.

اکبریانی اضافه کرد: چاقی، تغذیه نادرست، کم تحرکی و ژنتیک از مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت است و خودمراقبتی شخص بیمار نقش مهمی در کنترل این بیماری می تواند داشته باشد.

اکبریانی بیماریهای چشمی، کلیوی و قطع عضو را از شایع ترین عوارض ابتلا به دیابت برشمرد و گفت: نه تنها در خراسان شمالی بلکه در سراسر کشور بیماری کلیوی بیشترین عارضه دیابت هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بجنورد دو کلینیک تخصصی دیابت در بیمارستان امام حسن (ع) و امام رضا (ع) به بیماران ارائه خدمات می دهند.

اکبریانی افزود: بیشترین مشکلی که این افراد با آن مواجه هستند تغذیه نادرست، عدم آموزش کافی است و عدم همکاری خود این افراد در رابطه با درمان که باعث ایجاد افت قند، لرزش دست و پا می شود.

وی خاطرنشان کرد: داشتن وزن مناسب، تغذیه سالم، مصرف موادغذایی فیبردار، میوه و سبزیجات وداشتن فعالیت بدنی از مهمترین عواملی است که باعث پیشگیری از بروز این بیماری می شود.

رحمانی

انتهای پیام/ 

 

نظر شما