شناسهٔ خبر: 29369756 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

ماجرای حذف بیمه ۶۵۰ هزار قالیباف

یک میلیون بافنده در کل کشور وجود دارد اما فقط ۳۲۰ هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی برخوردارند، این در حالی است که ۹۵ درصد فرش ایرانی به خارج صادر می‌شود و این قشر نیازمند حمایت بیش‌تری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گفته کارشناسان بیمه یکی از چالش‌های اصلی برای صنعت فرش و قالی‌بافان نبود بیمه و امنیت شغلی است به طوری که در سال 87 قرار شد ظرف 10 سال یک میلیون نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

 
این روند تا سال 93 ادامه پیدا کرد و سالی 80 هزار نفر بیمه شدند و به این ترتیب جمعیت بیمه‌شدگان قالی‌باف به 450 هزار نفر رسید.
 
اما پس از آن، به دلیل عدم تأمین منابع مالی، سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر آنکه افراد جدید را مشمول بیمه خود نکرد خیلی‌ها را نیز از حمایت این بیمه محروم کرد. به طوری که فقط 320 هزار نفر بیمه شده‌ باقی ماندند.
 
این در حالی است که شرکت تعاونی حمایت از قالی‌بافان رایزنی‌های خود را با مجلس برای حمایت از و تأمین بحث بیمه تأمین اجتماعی ادامه داده است و امسال نیز قول‌های مساعدی از فراکسیون فرش و تعاون مجلس به گوش می‌رسد اما بیمه‌شدن جدید و بحث‌های بیمه‌ای برای سال آینده خواهد بود چرا که معطل تأمین اعتبار می‌مانند.
 
با این وجود امسال برای قالی‌بافان بیمه خدمات درمانی و از کارافتادگی در نظر گرفته شده به طوری که برای همه بافندگان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و 650 هزار نفری که فاقد هر گونه بیمه هستند امکان بیمه شدن فراهم شده است.
 
جزئیات سقف بیمه ای
خدماتی مانند از کارافتادگی، بازنشستگی و حوادث به مدت یک سال برای قالی‌بافان فراهم خواهد شد و این افراد می‌توانند خدمات درمانی مانند جراحی تا سقف 8 میلیون، خدمات پاراکلینیک تا 6 میلیون، آزمایشگاهی 600 هزار تومان و خدماتی مانند خرید عینک، عصا و غیره تا 12 میلیون تومان بهره‌مند شوند.
 
در این بیمه می‌توانند حتی افراد تحت تکفل خود را هم از خدمات بهره‌مند کنند. 
 
پرداخت ماهانه ۵۰ هزار تومان حق بیمه
بیمه خدمات درمانی بازنشستگی و از کارافتادگی بافندگان فرش سالانه 600 هزار تومان هزینه دارد که این افراد می‌توانند ماهانه مبلغ 50 هزار تومان که امکان پرداخت صورت اقساطی آن هم وجود دارد بپردازند. 
 
مهلت ثبت نام برای بیمه تا ۳۰ آبان ماه
مهلت قالی‌بافان برای بیمه‌شدنشان تا 30 آبان ماه است و آنها می‌توانند با مراجعه حضوری به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش که در کل کشور 3600 اتحادیه وجود دارد و یا با شماره تلفن 77180742 تماس بگیرند و امکان ثبت‌نام آنلاین نیز برای این افراد وجود دارد.
 
شرط بیمه؛ داشتن کارت قالیبافی
افراد واجد شرایط تمام قالی‌بافانی هستند که دارای کارت قالی‌بافی بوده و چنانچه این کارت را همراه نداشته باشند ثبت‌نام کارت برایشان انجام و یک روزه صادر می‌شود.
 
بر اساس این گزارش، یک میلیون نفر بافنده در کل کشور وجود دارد، 320 هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی برخوردارند و 680 هزار نفر هیچ نوع بیمه‌ای ندارند. این در حالی است که 95 درصد فرش ایرانی صادر می‌شود و این قشر نیازمند حمایت و تأمین معاش بیشتری هستند.
 
منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما