شناسهٔ خبر: 29368797 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیسی:

وزارت بهداشت به دنبال کاهش خدمات نیست

گروه اجتماعی ـ معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأكید بر اینكه هدف این وزارتخانه به هیچ وجه كاهش خدمات نیست، گفت: اعتقاد بر این است که باید خدمات با کیفیت ارائه کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایكنا از فارس، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی امروز، 23 آبان‌ماه در نشست ستاد تحول سلامت کلان منطقه پنج کشور كه در شیراز برگزار شد، گفت: در راستای استانداردسازی و ارتقای کیفیت خدمات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، رویکردی بسیار جدی در وزارت بهداشت وجود دارد که با تشکیل ستاد طرح تحول نظام سلامت، کارها پیگیری می‌شود.
وی افزود: مشابه کارهایی که در وزارت بهداشت سیاستگذاری می‌شود، در کلان منطقه‌های کشور نیز پیگیری و دنبال می‌شود که یکی از آن‌ها کلان منطقه پنج با مرکزیت و محوریت شیراز است.
رئیسی با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف در این زمینه، اقدامات موثر در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت را نمونه‌ای از ثمربخشی این تلاش‌ها و ایده‌ها برشمرد که در سطح کلان منطقه پنج بسیار برجسته بوده و به عنوان الگو انتخاب شده و در حال پیگیری است.
معاون وزارت بهداشت، محوریت نشست امروز کلان منطقه پنج را ارائه گزارش عملکرد دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کلان منطقه پنج کشور با دو موضوع محورهای ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و همچنین نوآوری و ابتکارات حاصل از اصلاح فرایندهای حوزه درمان دانشگاه‌های این کلان منطقه عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه است و بسیاری از اقداماتی که در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده، در سطح کلان منطقه پنج از سوی سایر دانشگاه‌ها دنبال می‌شود.
وی یادآور شد: هدف وزارت بهداشت به هیچ وجه کاهش خدمات نیست؛ بلکه اعتقاد بر این است که باید خدمات باکیفیت ارائه کنیم و از القای خدمات بیهوده و هزینه‌زا در بیمارستان‌ها که باعث شود بیماران هزینه زیادی پرداخت کنند، جلوگیری شود؛ همچنین باید هزینه‌های پرداختی دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بیمه‌ها مدیریت شده و از منابع سلامت محافظت شود؛ این منبع محدودی است که باید به بهترین شکل برای افراد مستحق، به شکل درست و به جا استفاده شود.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، افزود: بحث صرفه‌جویی در منابع و کنترل هزینه‌ها شامل همه حوزه‌ها است که یکی از آنها حوزه درمان است، اما در حوزه‌های دیگر مانند بهداشت، آموزش، پژوهش، نیروی انسانی، کارکنان، پشتیبانی و حوزه صرفه‌جویی در انرژی مانند برق و آب نیز مورد بحث قرار می گیرد؛ پیشنهادهای مختلفی وجود دارد که بتوانیم با کمک بخش خصوصی و مشارکت مردم و نیک اندیشان، از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی با بیان شاخص‌ترین مصوبات چهارمین نشست ستاد تحول سلامت کلان منطقه پنج کشور، گفت: مقرر شد تا برای ارتقای کیفیت سیستم الکترونیک بیمارستانی(HIS) تلاش و برای برقراری ارتباط HIS استان‌ها با یکدیگر در آینده، برنامه‌ریزی کنیم؛ با انجام این کار ضمن اینکه سرعت و کیفیت خدمات بالا می‌رود، کاهش هزینه‌های بیمار و راحتی بیماررا نیز به همراه دارد.
علی بهادر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با اشاره به برگزاری جلسات مختلف در دانشگاه و کلان منطقه پنج کشور در زمینه اجرای طرح تحول سلامت به ویژه مدیریت هزینه‌ها گفت: از راهکارهای مناسبی که در زمینه کنترل هزینه‌ها و صرفه‌جویی در منابع حتی از خارج از سیستم دانشگاه ارائه می‌شود، استقبال می‌کنیم.
وی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با وجود تمام مسائل هزینه‌ای، پرداخت‌ها به صورت منظم انجام می‌شود و تلاش و مدیریت افراد در راستای صرفه جویی در هزینه‌ها قابل مشاهده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه موضوع کنترل و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بیشتر در بیمارستان‌ها اجرا شده است، ادامه داد: مداخلات در زمینه کنترل و کاهش هزینه‌ها می‌تواند علاوه بر بیمارستان‌ها در سایر زمینه‌ها مانند نیروی انسانی در ابعاد مختلف نیز انجام شود تا به صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر شود؛ برای کنترل هزینه‌ها باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود.
بهادر نسبت به ثمربخشی این نشست‌ها در مدیریت صحیح هزینه‌ها و دستاورد حاصل از آن که ارتقای خدمات‌رسانی به مردم جامعه است، ابراز امیدواری کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید به هم نزدیک باشند؛ در سراسر کشور به شکل‌های مختلف با نیروهای متفاوت و مأموریت‌های مختلف روبه‌رو هستیم که اگر ساماندهی شده و شیوه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها در دانشگاه‌های مختلف به یک صورت اجرا شود، کنترل بهتر هزینه‌ها را به همراه دارد.
انتهای پیام

نظر شما