شناسهٔ خبر: 29368769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

صادرات آرد ایران به عراق در معرض خطر

روسیه وارد بازار آرد و گندم عراق می‌شود

مقامات کشورهای عراق و روسیه، به تازگی در زمینه افزایش صادرات گندم و آرد روسی به عراق، به توافقاتی دست یافته‌اند. این اقدام دولت عراق، سیاست دولت ایران در زمینه واردات مشروط گندم و صادرات آرد به این کشور را در معرض خطر قرار خواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز عراق کشور همسایه غربی ایران با جمعیت حدود ۳۷ میلیون نفری است که اقتصاد وابسته به نفت دارد و به دلیل شرایط آب و هوایی خشک و بحران های نظامی پیش آمده، در زمینه افزایش تولید محصولات اساسی کشاورزی با مشکلات زیادی مواجه است.

گندم غذای اساسی عراق است و نیاز سالانه این کشور به این محصول حدود ۷ میلیون تن در سال است که حدود ۴ الی ۵ میلیون تن آن توسط کشاورزان عراقی تامین می شود.

هر چند میزان تولید گندم عراق در سال گذشته روند روبه رشدی داشته است اما همچنان بخش بزرگی از نیاز مصرفی عراق از طریق واردات گندم از دیگر کشورها تامین می شود.

قیمت بالای گندم در عراق برای حمایت از تولید داخلی

اداره آمار عراق چندی پیش خبر از کاهش سطح زیر کشت گندم در این کشور داده بود و این موضوع منجر به نگرانی مسئولین عراقی شده بود. کاهش میزان تولید گندم در عراق منجر به افزایش قیمت این محصول اساسی شده بود، به نحوی که بر اساس اعلام دولت عراق گندم های کشاورزان عراقی با قیمت ۲۸۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان از آنان خریداری می شد.

این در حالی است که دولت عراق برای تامین بخش دیگری از نیاز خود اقدام به واردات این محصول می کند که آمارها نشان می دهد کشورهای کانادا، استرالیا، چین و روسیه تامین کنندگان گندم مورد نیاز عراق هستند.

روسیه وارد بازار آرد و گندم عراق می‌شود

اخیرا مقامات عراقی پس از ملاقات با سفیر روسیه قصد دارند به منظور تامین بخشی از نیاز خود، اجازه حضور فروشندگان روسی را در مناقصه خرید دولتی گندم بدهند.

هر چند براساس اعلام رئیس هیات مدیره گندم عراق، به نظر می رسد کیفیت گندم های روسی، به دلیل میزان گلوتن آن، مناسب تولید آرد مورد تقاضای مردم عراق نباشد.

به همین منظور و طبق اعلام وزیر جدید بازرگانی عراق، نمایندگانی از این کشور به منظور بررسی کیفیت گندم های روسیه به این کشور سفر خواهند کرد تا وضعیت گندم های تولیدی را با نوع تقاضای مورد نیاز در عراق مورد بررسی قرار دهند.

عراقی ها از دوران رژیم بعث تا کنون سالیانه یارانه های بسیاری را برای غذاهای اساسی نظیر نان تخصیص می دهند و معمولا گندم های وارداتی خود را به دلیل رایزنی مناسب بازرگانان آمریکایی و کانادایی از این دو کشور تامین می کنند.

تهدید کارخانجات آرد ایرانی با همکاری عراق و روسیه در تجارت گندم 

تمایل دولت عراق به واردات گندم روسی برای تولید آرد در شرایطی رخ می دهد که سال گذشته دولت ایران با واردات مشروط گندم از روسیه برای صادرات آن به عراق موافقت کرد و پس از آن کارخانجات آرد سازی به منظور تولید آرد و صادرات آن به عراق اقدام به خرید گندم های روسی کردند.

دولت و بخش خصوصی ایران قصد داشت با استفاده از ظرفیت تولید آرد خود، میزان سهم آرد ایرانی را در بازارهای عراق از ۱۲ به ۵۰ الی ۶۰ درصد افزایش دهد. اما با اقدام دولت عراق در زمینه همکاری مستقیم با کشاورزان روسی، این سیاست دولت ایران در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

در این خصوص لازم است دولت ایران شرایط را برای گسترش بازارهای صادراتی آرد از طریق واردات گندم روسی و قزاقستانی فراهم نماید و از این ظرفیت مناسبی برایکسب درآمد ارزی و ایجاد اشتغال استفاده نماید.

منابع:

عرب نیوز yon.ir/vTFFq

اسکیدو yon.ir/txM07

بلومبرگ yon.ir/SlgF5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما