شناسهٔ خبر: 29368283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

حساب‌کشی دموکرات‌ها از ترامپ آغاز شد

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، طبق نامه ای که در روز سه شنبه به مقامات رده بالای قانونی فرستاده شد، «جرالد ندلر» نماینده دمکرات ارشد این کمیته به «متیو وایتیکر» کفیل دادستان کل و «کریستوفر ری» رئیس اف بی آی تا 31 دسامبر (10 دی) مهلت داد تا به بیش از 100 نامه ای که دمکرات های مجلس نمایندگان در مورد رفتار ترامپ در قبال قانون از جمله حملات لفظی وی به مقامات عالی رتبه، جواب دهند.
ندلر در این نامه خطاب به وایتیکر و ری نوشت: «رفتار آقای رئیس جمهور آن گونه است که گویی می کوشد خود، خانواده و منافع تجاریش را در برابر فرآیندهای وزارت دادگستری و اداره پلیس فدرال محافظت کند.»
رویترز در ادامه نوشت: این نامه که تنها یک هفته پس از انتخابات کنگره آمریکا که کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دمکرات ها قرار داد، نوشته شده است، نشانه ای اولیه از موشکافی هایی است که ترامپ و دولتش باید از کنگره جدیدی که در ماه ژانویه (دی –بهمن) تشکیل می شود، انتظار داشته باشند.
دمکرات ها نگران آن هستند که ترامپ تحقیقات فدرال در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 در آمریکا و هرگونه تبانی از سوی کمپین انتخاباتی خود را تحت الشعاع قرار دهد.
«رابرت مولر» بازرس ویژه آمریکا هدایت این تحقیقات را در دست دارد.
مسکو می گوید در این انتخابات مداخله نکرده است و ترامپ هرگونه اتهام تبانی را تکذیب می کند.
در ادامه این گزارش آمده است: اقدام هفته گذشته ترامپ در وادار کردن «جف سشنز» دادستان کل سابق به استعفا و انتصاب وایتیکر به جای او، زنگ خطری برای دمکرات ها بود. وایتیکر از وفاداران به ترامپ است که به لزوم محدود کردن ابعاد تحقیقات مولر اعتقاد دارد.
در بخش دیگری از نامه ندلر آمده است: «ترامپ تحقیقات مولر را تهدیدی جدی برای دولت خود می داند و گفته که می خواهد این تحقیقات را متوقف کند. وی تهدید کرده است که هر کدام از مقام های دادگستری که به خوبی از او محافظت نکند را اخراج می کند.»
به نوشته ندلر «این اقدامات عادی نبوده، مصلحت کاخ سفید را نادیده، قانون اساسی را به سخره گرفته و آژانس های اجرای قانون را تضعیف می کنند.»
به گزارش ایرنا، نمایندگان دمکرات با دراختیار گرفتن کنترل مجلس نمایندگان کنگره آمریکا در نهایت فرصت مناسبی برای به چالش کشیدن ترامپ به دست آورده اند.
روزنامه گاردین در هفته ای که گذشت در تحلیلی درباره نتایج انتخابات میاندوره ای آمریکا نوشت: کنترل دموکرات هابر مجلس نمایندگان سدی در مقابل برنامه های دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور ایجاد خواهد کرد.

عزم دموکرات ها

خبرگزاری آسوشتدپرس نیز با اشاره به عزم دمکرات ها برای رسیدگی به تخلفات رئیس جمهوری آمریکا، نوشت: دمکرات ها پس از دو سال مواجهه با سدکاخ سفید وموسسه ترامپ، امید دارند که در سال جدید بستری برای رسیدگی به موضوعاتی از قبیل سرمایه گذاری کشورهای خارجی در متعلقات رئیس جمهور، معاملات خارجی وی، ارتباط دولت ترامپ با لابی گران ومصارف بنیاد خیریه وی، فراهم شود.
«الایجا کامینگز» نماینده دمکرات از ایالت مریلند که به زودی مسئولیت کمیته نظارت بر امور دولت مجلس نمایندگان آمریکا را برعهده خواهد گرفت، در گفتگوی هفته گذشته خود با آسوشیتدپرس گفت که در نظر دارد تا از موقعیت به وجود آمده برای «نظارت بر نهاد اجرایی -نه تنها در مورد تخلفات جزایی احتمالی بلکه بر طیف گسترده تری از موارد از جمله سوءاستفاده از قدرت، خطاهای دستمزدی، تقلب و سوءاستفاده» استفاده کند.
ترامپ روز چهارشنبه در توئیتی نسبت به هر گونه اقدام دموکرات ها برای تحقیقات در مورد فعالیت های دولتش هشدار داد.
وی نوشت: اگر دموکرات ها تصور می کنند که می توانند در مجلس نمایندگان پول مالیات دهندگان را برای تحقیق در مورد ما خرج کنند، ما نیز مجبور خواهیم شد که در سنا در خصوص درز اطلاعات طبقه بندی شده توسط آنها تحقیقاتی را انجام دهیم.
به باور تحلیلگران، انتخابات میان دوره ای در آمریکا یک همه پرسی در خصوص دو سال نخست ریاست جمهوری ترامپ بود.
طبق آرای شمارش شده، جمهوریخواهان توانستند با کسب دستکم 51 کرسی اکثریت را در سنا حفظ کنند. اما دموکرات توانستند با کسب حداقل 222 کرسی کنترل مجلس نمایندگان را از دست جمهوریخواهان خارج کنند. 

برچسب‌ها:

نظر شما