شناسهٔ خبر: 29368277 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ديپلماسي پارلماني ايران و سوريه

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- اعضاي هيات پارلماني سوريه شامل 15 نفر از نمايندگان مجلس اين کشور که به تهران سفر کرده اند ، در دو روز گذشته در يک برنامه فشرده با شماري از مقام ها و مسوولان جمهوري اسلامي ايران ديدار و در خصوص راه هاي افزايش بيش از پيش توسعه روابط بين دو طرف به خصوص در ارتباط با مناسبات پارلماني گفت و گو کردند.

اين هيات که بامداد دوشنبه وارد تهران شد ، در مدت اقامت خود با علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، علي اکبر ولايتي مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل ، حسين اميرعبداللهيان دستيار ويژه رييس مجلس، فرهاد دژپسند و وزيرامور اقتصادي و دارايي ، احمد سالک نايب رييس گروه دوستي پارلماني ايران و سوريه و کمال دهقاني فيروزآبادي نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ديدار کرده است.
اعضاي اين هيات به رياست محمد حسين راغب الحسين نايب رييس گروه دوستي پارلماني سوريه و ايران و نماينده مردم فوعه و کفريا در شمال سوريه امروز در ادامه ديدارهاي خود قرار است امروز چهارشنبه ضمن بازديد از بيت حضرت امام خميني (ره) در جماران و مجموعه فرهنگي و تاريخي سعدآباد با منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و امير اميني معاون وزير راه و شهرسازي و رييس گروه اقتصادي ايران و سوريه ديدار و گفت و گو کنند.
روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه پس از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران در ابعاد و زمينه هاي مختلف وارد مرحله جديدي شد و از آن زمان تاکنون به خاطر وجود ديدگاه هاي راهبردي مشترک بين دو کشور در بسياري از زمينه هر روز توسعه و گسترش بيشتري مي يابد.
در اين چارچوب در چهار دهه گذشته مقام ها و مسوولان عالي رتبه دو کشور به مناسبت هاي مختلف ضمن سفر به پايتخت هاي يکديگر و ديدار با مسوولان در رده هاي مختلف همواره بر ضرورت توسعه روابط تهران – دمشق در ابعاد گوناگون و همپا شدن اين مناسبات با روابط سياسي و ديپلماتيک تاکيد کرده اند.
روي همين نگاه و اصل وزارتخانه ها ، سازمان ها و نهادهاي مختلف در جمهوري اسلامي ايران در طول چهار دهه گذشته همواره تلاش دارند تا در جريان ديدار با مقام هاي سوري و يا ميزباني از آنان در تهران راه هاي توسعه بيشتر مناسبات و روابط دو جانبه را بيش از گذشته بررسي و توسعه و تحکيم بخشند که يکي از آنها مجلس شوراي اسلامي است که در جريان سفرهاي مختلف روساي مجالس ، کميسيون ها و نمايندگان مجالس دو کشور به تهران و دمشق و ديدار با همتايان خود همواره بر غناي مناسبات دو جانبه افزوده اند.
وجود چنين زمينه اي بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه که با برخي شيطنت هاي بدخواهان دو کشور نيز در مقاطع مختلف همراه بوده است با آغاز بحران در سوريه در اواخر اسفند ماه 1389 وارد مرحله و فصل جديد و تازه اي شد و دو کشور بيش از پيش اهميت توسعه مناسبات با يکديگر را به خاطر برخورداري از برخي مواضع مشترک به خصوص در زمينه سياست خارجي و منطقه اي درک کردند.
در همين چارچوب علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با هيات پارلماني سوريه با بيان اينکه کشورهايي که زماني دنبال اين بودند که با عمليات نظامي استقامت سوريه را بشکنند ولي امروز از لحاظ سياسي فشار وارد مي کنند، تاکيد کرد : روال مذاکرات آستانه به خوبي پيش مي رود و اميدواريم آنچه به نفع ملت سوريه است، تحقق پيدا کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين که کار در زمان جنگ نظامي سختي هايي داشت و در حال حاضر نيز در بعد سياسي به نوع ديگري سختي دارد، افزود: در بعد تدوين قانون اساسي اختلاف نظرهايي وجود دارد که بايد آنچه مصلحت ملت سوريه است تحقق پيدا اما بايد دانست که همانقدر که مقاومت در آن مرحله جواب داد در اين مرحله نيز نتيجه مي دهد.
لاريجاني در ادامه با اشاره به تغييرات فضاي بين المللي نسبت به سوريه، خاطرنشان کرد: بايد از ظرفيت بين المللي استفاده کرد و جمهوري اسلامي تا جايي که بتواند در اين زمينه براي حفظ سيادت ملت و دولت سوريه تلاش مي کند.
وي همچنين با اشاره به همکاري اقتصادي و بازسازي سوريه، عنوان کرد: در اين زمينه نيز به دستگاه ها توصيه مي کنيم تا همکاري جدي تري داشته باشند که در اين خصوص به دستگاه هاي دولتي و اتاق بازرگاني و بخش خصوصي ايران براي فعاليت بيشتر توصيه هايي شده است.
نايب رئيس گروه دوستي پارلماني سوريه- ايران نيز در اين ديدار ضمن تشکر از ميزباني و دعوت حضور در ايران با اشاره به تحريم هايي که از سوي حاميان تروريسم صورت گرفته است، اظهار داشت: ملت ايران و سوريه اثبات کردند منادي صلح و دوستي در جهان هستند و عليرغم اينکه از کشورهاي خود دفاع کردند در واقع با تاريکي مبارزه کردند.
راغب الحسين در ادامه با بيان اينکه اصول راهبردي دو کشور مشترک است، عنوان کرد: لازم است به صورت روزانه روابط ميان دو کشور برقرار باشد چرا که دشمنان ما به دليل متحمل شدن شکست هاي بسيار، از رويارويي با ما دست نخواهند کشيد به خصوص که ضربات مهلکي را از سمت جريان مقاومت در سوريه، عراق، يمن و غيره خورده اند.
وي همچنين حفظ پيروزي هاي کسب شده را نيازمند حمايت هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي براي بازسازي مجدد سوريه دانست و افزود: اجراي پيشنهاداتي که در خلال گفت وگوها صورت مي گيرد نيازمند حمايت هاي شما بوده و اميدواريم هرچه سريع تر خبر خوش اقدامات صورت گرفته در اين راستا را به مردم ايران و سوريه بدهيم.
راغب الحسين در ادامه با تأکيد بر اينکه هيچ کدام از کشورهايي که در جنگ عليه سوريه حضور داشتند در بازسازي حضور نخواهند داشت، يادآور شد: بشار اسد اعلام کرده است کساني در بازسازي سوريه مشارکت خواهند کرد که در زمان جنگ در کنار ملت سوريه بودند همچنين معتقديم اگر مشارکت جمهوري اسلامي ايران در جنگ سوريه نبود، پيروزي هاي امروز حاصل نمي شد.
نايب رئيس گروه دوستي پارلماني سوريه و ايران اضافه کرد: خون شهداي ايراني که خاک سوريه را گلگون کرده است در کتب درسي دانش آموزان ثبت و تدريس خواهد شد تا فرزندان سوريه بتوانند دوست را از دشمن بشناسند.
دهقاني فيروزآبادي نايب رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز در ديدار با هيات پارلماني سوريه در تهران گفت: جمهوري اسلامي همواره حامي مردم و دولت سوريه در مقابله با تروريسم بوده است و در مسير کمک به امنيت و ثبات منطقه در کنار اين کشور خواهد بود.
وي بازگشت آوارگان به سوريه را حايز اهميت دانست و ادامه داد: ايران از تلاش‌هاي جاري دولت سوريه جهت بازگشت مردم آواره به خانه‌هاي خود و بازگرداندن آوارگان از کشورهاي همجوار حمايت مي‌کند.
نماينده مردم ميبد در مجلس شوراي اسلامي بر لزوم بازسازي زيرساخت‌هاي مهم و حياتي سوريه تاکيد کرد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي از مشارکت کشورهاي دوست و هم‌پيمان و پتانسيل‌هاي ايران در بازسازي سوريه و همچنين گسترش همکاري‌ها و تعاملات اقتصادي براي فعالان مربوطه به ويژه بخش‌هاي خصوصي دو کشور استقبال مي‌کند.
دهقاني فيروزآبادي با اشاره به پيروزي‌هاي دولت، مردم و ارتش سوريه در مبارزه با تروريسم خاطرنشان کرد: ملت‌هاي اروپا و آمريکا مديون مبارزات ارتش سوريه و متحدانش عليه تروريست‌هاي داعش و القاعده در اين کشور هستند.
نايب رييس گروه دوستي پارلماني سوريه - ايران نيز در اين ديدار از حمايت‌هاي مقام معظم رهبري و پشتيباني جمهوري اسلامي ايران در مبارزه سوريه با تروريست‌ها تشکر کرد و افزود: نگاه راهبردي رهبري جمهوري اسلامي و کمک مردم، دولت و مجلس شوراي اسلامي به سوريه در مبارزه با تروريسم، ثبات و امنيت را به سوريه بازگردانده و اين همکاري و حمايت هيچگاه از ديد مردم سوريه مغفول نخواهد ماند.
راغب الحسين ضمن تاکيد بر لزوم برطرف شدن مشکلات شرکت‌هاي ايراني در سوريه بيان کرد: در مورد مشکلاتي که پيش روي شرکت‌هاي ايراني قرار دارد، ما تلاش مي‌کنيم که اين مشکلات برطرف شود و از آنها جهت توسعه همکاري‌هاي في‌مابين و همچنين گسترش تعاملات اقتصادي استقبال مي‌کنيم.
حجت الاسلام و المسلمين احمد سالک کاشاني نايب رييس گروه دوستي پارلماني ايران و سوريه نيز در ديدار با همتاي سوري خود تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران حامي دمشق در مقابله با تروريسم بوده و در مسير کمک به امنيت و ثبات منطقه همواره در کنار اين کشور خواهد بود.
وي با تبيين تحولات سياسي و شرايط منطقه افزود: دستاوردهاي ميداني و سياسي سوريه در مقابل جريان تکفيري و تروريست‌ها نشان از همت بالاي مردم و دولت اين کشور دارد و ايران حامي سوريه در مقابله با تروريسم بوده و در مسير کمک به امنيت و ثبات منطقه همواره در کنار اين کشور خواهد بود.
سالک خاطر نشان کرد: مجلس شوراي اسلامي از هرگونه فعاليت در راستاي توسعه و گسترش مناسبات با سوريه استقبال و حمايت مي‌کند و سفر گروه هاي دوستي پارلماني دو کشور در تقويت مناسبات و ارتقاء تعاملات في مابين حايز اهميت است.
روابط پارلماني جمهوري اسلامي ايران و سوريه از چهار دهه قبل و به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي در ايران آغاز و هر روز با سفر روساي مجالس ، کميسيون ها و نمايندگان به پايتخت هاي يکديگر ، وجود هماهنگي ها در تشکل هاي پارلماني جهاني و ارسال پيام هاي تبريک و تسليت به مناسبت هاي مختلف بر دامنه و گستره همکاري هاي آن افزوده مي شود.
در همين راستا لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از زمان آغاز بحران در سوريه با وجود برخي خطرات موجود تاکنون سه بار (8 آذر 1389 - 3 آذر 1391 - 1 دي 1393) به سوريه سفر کرده و در جريان آن با مقام هاي عالي رتبه اين کشور از جمله بشار اسد رئيس جمهوري ، همتاي سوري خود و ديگر مقام هاي سياسي سوريه گفت و گو کرده است.
در حال حاضر نيز رياست گروه دوستي پارلماني ايران و سوريه را نيز به خاطر جايگاه و اهميت آن و سطح روابط دو کشور روساي مجالس دو کشور بر عهده دارند و اين تصميم از مهر ماه سال 1395 به خاطر گستردگي و ممتاز بودن روابط پارلماني دو کشور با حضور نمايندگان فعال اتخاذ شده است.
روساي مجالس سوريه نيز هر يک در دوران عهده دار بودن اين پست با سفر به تهران و ديدار و گفت و گو با مقام هاي جمهوري اسلامي ايران بر ميزان و سطح مناسبات راهبردي تهران – دمشق افزوده اند.
در همين چارچوب نيز مي توان از سفر حموده يوسف صباغ در 27 دي ماه 1396، خانم هديه خلف عباس در ششم مهر 1395 ، محمد جهاد اللحام در 11 خرداد ماه 1394 و محمود الابرش در 9 آذر ماه 1390 به تهران در راس هيات هايي از مقام هاي سوري براي تبادل نظر در خصوص راه هاي توسعه و گسترش روابط پارلماني و سياسي نام برد.
علاوه بر سفر روساي مجالس دو کشور روساي کميسيون ها و نمايندگان ايران و سوريه نيز به مناسبت هاي مختلف با سفر به سوريه در ديدار با همتايان خود در ارتباط با توسعه روابط رايزني و تشريک مساعي مي کنند.
نتيجه اين که با وجود برخي حساسيت هاي منطقه اي و جهاني از سوي برخي کشورها و طرف ها نسبت به روابط رو به توسعه بين جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي سوريه به عنوان يکي از کشورهاي تاثيرگذار عرب در جهان اين مناسبات به افق هاي بلند مسوولان عالي رتبه دو کشور همچنان رو به توسعه و گسترش است و حتي توطئه هايي مانند ايجاد بحران در سوريه براي خارج کردن اين کشور از محور مقاومت نه تنها نتوانست خللي در آن وارد کند بلکه موجب شد تا سوريه با پشت سر گذاشتن يک بحران جهاني از سوي کشورهاي مختلف و صرف هزينه 440 ميليارد دلاري قوي تر از ديروز اکنون بارديگر وارد صحنه منطقه اي و بين المللي براي ايفاي نقش شود و اين دستاورد تنها در سايه روابط مستحکم دو کشور بدور از برخي ملاحظات رايج و تغيير سياست ها در موارد مشابه صورت مي گيرد و اين روابط مي تواند الگويي براي روابط بين تهران و ديگر پايتخت هاي کشورهاي منطقه و جهان باشد.
از داود پورصحت
خاورم*1436*1144
انتهاي پيام /*

نظر شما