شناسهٔ خبر: 29368080 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش:

سرانه کتاب 9 جلد به ازای هر دانش آموز است

تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش‌ و پرورش از وجود بیش از 120میلیون جلد کتاب در مدارس کشور خبر داد و اعلام کرد: سرانه کتاب در مدارس بیش از 9 جلد به ازای هر دانش آموز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش ‌و پرورش، علی رمضانی اظهار داشت: بیش از 70 درصد مدارس دوره اول و دوم متوسطه و بیش از 60 در صد مدارس ابتدایی نیز دارای کتابخانه‌های کلاسی هستند.
وی در ادامه با اشاره برگزاری هفته کتابخوانی 23 آبان ماه تا اول آذرماه اظهارداشت: در راستای توسعه و تقویت فرهنگی مطالعه در بین دانش آموزان دومین جشنواره دانایی، توانایی با حضور 300 دانش‌آموز برگزیده 27 و 28 آبان ماه در اردوگاه باهنرتهران برگزار می‌شود.
وی از تشکیل کارگروه نظارت بر کتابخوانی افزود: با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی و فضاهای کتابخانه‌ها، 500 هزار نسخه کتاب برای استفاده 500 هزار دانش‌آموز شرکت‌کننده در جشنواره دانایی، توانایی پس از تائید محتوای کتاب‌ها توسط کارگروه نظارت با تخفیف 40 درصدی مستقیما به استان‌ها ارسال ‌شده است.
رمضانی یادآورشد: در سال تحصیلی 97-96 حدود یک‌ میلیون دانش‌آموز در مرحله مدرسه با مطالعه یک کتاب در مسابقه شرکت کردند و برندگان این مرحله با مطالعه 2 عنوان کتاب در مرحله منطقه با هم به رقابت پرداختند.
وی ادامه داد: در مرحله استانی این جشنواره دانش آموزان 3 عنوان کتاب را مطالعه می‌کنند و برگزیدگان این مرحله که در سال تحصیلی گذشته حدود 300 نفر بودند به مرحله کشوری راه یافتند، در مرحله ملی این مسابقات دانش آموزان به اختیار خود ، 4 عنوان کتاب را انتخاب و با ارائه کنفرانس در حضور داوران در رقابت‌های کتاب پژوهی شرکت می‌کنند و هفته آینده این مرحله برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش ‌و پرورش نهادینه کردن فرهنگ مطالعه را از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: بیست و ششمین دوره هفته کتاب با شعار 'حال خوش خواندن' از 23 آبان ماه تا 1 آذرماه و با ارائه برنامه‌هایی از جمله برپایی 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه با مشارکت 850 ناشر و ارائه 850 هزار جلد کتاب به ارزش حدود 30 میلیارد تومان، تجلیل از 300 برگزیده کتابخوانی و قدردانی از فعالان رابطان عرصه کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.
رمضانی ادامه داد: یکی از سیاست‌های راهبردی معاونت پرورشی و فرهنگی فراهم کردن شرایطی است تا کتاب مفید با قیمت مناسب در اختیار دانش آموزان قرار گیرد، لذا همواره با ناشران در این زمینه رایزنی کرده و انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی شهرداری‌ها و کانون پرورش فکری کودکان نیز در این خصوص مساعدت لازم را داشته باشند.
وی یادآورشد: دیدار دانش آموزان برگزیده جشنواره دانایی توانایی با مولفان کتاب‌های مسابقه، برگزاری ایستگاه‌های مطالعه ویژه دانش آموزان، اجرای سرودهای همگانی با موضوع کتاب و کتابخوانی در مدارس، انتخاب کتاب‌های برتر و تجهیز کتابخانه‌های کلاسی و آموزشگاهی از جمله برنامه‌های هفته کتاب است.

* 125 مدرسه موفق به دریافت گواهینامه اهتمام از سازمان استاندارد شدند
125 واحد آموزشی در پانزدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران موفق به دریافت گواهینامه سازمان ملی استاندارد شدند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، طبق ارزیابی‌های سازمان استاندارد، هر ساله واحدهای برتر انتخاب و با اعطای گواهینامه و تندیس جایزه ملی کیفیت از آنها تجلیل می‌شود، لذا در فرآیند ارزیابی که امسال برای اولین بار در حوزه «کیفیت آموزشی» در 27هزار و 363 مدرسه دوره متوسطه سراسر کشور انجام شد، تعداد 407 مدرسه موفق به کسب رتبه ممتاز استانی شدند.
در ادامه این فرآیند مدارس منتخب در یک بازه 3 ماهه، با حضور 102 نفر از ارزیابان ملی مورد ارزیابی قرار گرفتند و تعداد 125 مدرسه موفق به کسب رتبه ممتازکشوری و دریافت گواهینامه اهتمام شده اند.

* نامگذاری روزهای بیست و ششمین هفته کتاب
دبیرخانه بیست و ششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی نام روزهای بیست و ششمین هفته کتاب را اعلام کرد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، همزمان با آغاز بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» ، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از 24 آبان تا یکم آذرماه ، برنامه های ملی را در مدارس و کانون های فرهنگی تربیتی اجرا خواهد کرد.
بر اساس این گزارش چهارشنبه 23 آبان با عنوان «کتاب و پایتخت کتاب ایران»، پنج شنبه 24 آبان «کتاب، کتابخوان و کتابدار»، جمعه 25 آبان «کتاب،‌ خانواده و کاهش آسیب اجتماعی»، شنبه 26 آبان «کتاب و انقلاب اسلامی»، ‌یکشنبه 27 آبان «کتاب،‌ رسانه،‌ فناوری نوین و کپی رایت»، دوشنبه 28 آبان «کتاب،‌ دانشجو و دانش‌آموز»، سه شنبه 29 آبان «کتاب،‌ دانایی و توانایی در تولید ملی»، چهارشنبه 30 آبان «کتاب،‌ وحدت ادیان،‌ اقوام و مذاهب» و پنج شنبه 1 آذر «کتاب و کتابفروشی» نامگذاری شده است.

* ابلاغ شیوه‌نامه تامین و استقرار روحانی در مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی
در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، شیوه‌نامه «تامین و استقرار روحانی در مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی» ابلاغ شد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، به‌ منظور پاسخ به مطالبه گسترده و استقبال دانش آموزان، مدیران، مربیان و اولیا از حضور و فعالیت اثربخش روحانیون در مدارس، آئین‌نامه اجرایی شیوه‌نامه تامین و استقرار روحانی در مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی به ادارات کل آموزش ‌و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.
این شیوه‌نامه بر اساس تفاهم‌نامه‌های همکاری بین آموزش‌ و پرورش و حوزه علمیه است و ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها باید با تشکیل کارگروه‌ها و نشست‌هایی ضمن تبیین و تشریح ابعاد مختلف طرح، تدابیر لازم را برای اجرای آن اتخاذ کنند.
علمی**1883**1440

نظر شما