شناسهٔ خبر: 29367491 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

نظر "چمران" درباره انتخاب شهردار جدید تهران

منبع: فارس

رئیس سابق شورای شهر تهران درباره نحوه انتخاب شهردار گفت: انتخاب‌ها عموماً سیاسی و جناحی است و کشمکش‌های درون جناحی در 3 حزب در شورای شهر وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، بیش از یکسال از شورای پنجم تهران می‌گذرد و در این مدت 3 شهردار و دو سرپرست برای شهرداری تهران انتخاب شد. هفته گذشته هم در صدمین جلسه علنی شورای شهر پیروز حناجی به عنوان سومین شهردار تهران انتخاب ولی هنوز حکم آن از سوی وزارت کشور صادر نشده است.

بیشتر بخوانید:

تحلیل آرای انتخاب شهردار تهران چیست؟+ جدول

«حناچی»؛ محصول کشمکش ۳ فراکسیون اصلاح‌طلب

در این مدت فرصت‌های زیادی برای شهر تهران از دست رفت. در این باره با مهدی چمران که حدود 14 سال ریاست شورای شهر تهران را برعهده داشت به گفت‌وگو پرداختیم که به شرح زیر است:

آنچه که در تهران اتفاق افتاده یک توقف است

وی درباره روند توسعه شهر تهران اظهار داشت: آنچه که در تهران اتفاق افتاده یک توقف است و حرکت‌های کوچک زیاد نمی‌تواند در مقایسه با وسعت شهر تهران به حساب بیاید.

چمران به دوره قبلی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: افشانی یک مدیر اجرایی بود که به دلایل قانونی نتوانست در شهرداری تهران ادامه بدهد، البته کاملاً اجرایی بودن نیز کافی نیست و تهران به یک شهردار جهادی بسیجی نیاز دارد که از سخن گفتن‌های زیبا و تئوری بافتن‌ها دست بردارد و به کار روی بیاورد.

وی یادآور شد: برای پیروز حناچی که از زمانی که دانشجو بود با وی آشنا شدم و در آن زمان بنده رئیس دانشکده بودم آرزوی توفیق و موفقیت دارم. فقط شهردار نیست که بتواند شهر تهران را اداره کند بلکه شورا هم باید در کنار آن باشد و با دولت و مجلس نیز تعامل خوبی داشته باشد تا بتواند بخشی از هزینه‌های اداره شهر را براساس قانون و مطالباتی که دارد از دولت دریافت کند.

اردوکشی‌های سیاسی در شهرداری تهران

رئیس شورای شهر تهران به اصلاح قوانین شهری اشاره کرد و گفت: در این حوزه در دوره جدید فعالیت زیادی صورت نگرفت و باید اصلاح قوانین به سمتی پیش برود تا شهر درآمد پایدار داشته باشد.

چمران با تأکید بر اینکه باید از کارهای تبلیغی، سیاسی و اردوکشی‌ها در نیروهای انسانی دست کشید، گفت: این اقدامات کار شهرداری را متوقف کرده است و پرسنل شهرداری بیشتر منتظر آن هستند که چه افرادی جدید می‌آیند و چه تفکری دارند.

وی یادآور شد: در حال حاضر در شهرداری تهران اردوکشی با تفکرات سیاسی اتفاق می‌افتد که بزرگترین ضربه را به شهرداری تهران می‌زند و موجب اقدامات غیرتخصصی در شهر می‌شود.

رئیس سابق شورای شهر تهران ادامه داد: فقط به تبلیغات بسنده شده است و مردم هم به خوبی این موضوع را می‌فهمند. 

چمران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در وضعیت فعلی اولویت‌های شهر تهران چه باید باشد، گفت: حمل و نقل عمومی در لیست نخست اولویت‌های شهر تهران قرار دارد و اگر شهردار جدید بخواهد واگن وارد کند حدود یک سال و نیم طول می‌کشد تا اینکه وارد ناوگان خطوط ریلی شهر تهران شود که البته در حال حاضر هنوز این کار شروع نشده است.

وی افزود: در حال حاضر نیز با توجه به گران شدن ارز، پول و رقم زیادی برای وارد کردن واگن به خطوط ریلی تهران نیاز است که این تأخیر ضربه بزرگی به شهر می‌زند و موجب افزایش ترافیک خواهد شد.

تهران باید 11 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد

چمران یادآور شد: در حال حاضر تهران به ۱۰۰۰ واگن و ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد که این اتوبوس‌ها باید جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شهری شود. براساس طرح جامع شهر تهران به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد که در حال حاضر تنها ۶ هزار اتوبوس در شهر تردد می‌کنند.

وی به معضل آلودگی هوا و افزایش ترافیک در شهر اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌حل‌های کاهش این معضلات خطوط مترو است ولی خط ۷ مترو را که کار می‌کرد متوقف کردند و خط ۶ مترو را که ۹۲ درصد آن آماده است راه‌اندازی آن را هربار به ۶ ماه بعد موکول می‌کنند و این آسیب‌هایی است که به شهر وارد می‌شود.

وی گفت: دیگر اولویت‌های شهر تهران نیز بافت‌های فرسوده، درآمدهای پایدار، اصلاح ساختار و شفاف‌سازی در امور شهری است و اگر بتوانند این برنامه‌ها را حتی ۵۰ درصد آن را محقق کنند قطعاً موفق خواهند بود.

چمران در ادامه در واکنش به اظهارات آخوندی در خصوص مدیریت گذشته شهر تهران نیز گفت: مردم شهر خودشان بهترین قضاوت را انجام می‌دهند و در دوره گذشته شهر به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده بود و تحرک را همه می‌دیدند.

کار انجام نشده مانند مسکن مهر است 

وی ادامه داد: کار انجام نشده مانند مسکن مهر است و در این خصوص مردم می‌توانند قضاوت کنند. 

رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: در مسائل فرهنگی و اجتماعی اقدامات خوبی در شهر تهران در حال اتفاق بود که متاسفانه عموم آنها متوقف شده است، نمی‌شود که برای جبران کم‌کاری‌های خود، قبلی‌ها را بکوبیم. 

انتخاب شهردار عموما سیاسی و جناحی است

وی درباره نحوه انتخاب شهردار تهران در دوره پنجم نیز گفت: انتخاب‌ها عموماً سیاسی و جناحی است و کشمکش‌های درون جناحی وجود دارد که بین ۳ حزب فعال در شورای شهر است. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آخوندی نتوانست رأی اعضای شورای شهر را کسب کند، گفت: به نظر می‌رسید که شهردار تهران آخوندی باشد ولی اعتراضات گسترده مردمی به دلیل اینکه در وزارت راه و شهرسازی کارنامه خوبی را ارائه نداده بودند و این موضوع را مردم و جناح‌های مختلف می‌گفتند موجب شد که اعضای شورای شهر نیز تجدید نظر کنند و معاون آخوندی را به عنوان شهردار انتخاب کنند. 

چمران خاطرنشان کرد: با توجه به کشمکش‌های درون جناحی که در اعضای شورای شهر تهران وجود دارد، قصد دارند کسی را انتخاب کنند که بیشترین وابستگی را به آن جناح داشته باشد.

نظر شما