شناسهٔ خبر: 29367488 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نبود محیط بان شادگان را به قتل گاه پرندگان تبدیل کرد

یک کارشناس و فعال محیط زیست گفت: تالاب بین المللی شادگان در جنوب استان خوزستان با وسعتی معادل ۴۰۰ هزار هکتار بزرگترین تالاب ساحلی کشور محسوب می شود و دارای تنوع بی نظیری از پرندگان بومی و مهاجر است.

صاحب‌خبر -

رضا نیک‌فلک افزود: این تالاب مکان زمستان گذرانی شمار قابل توجهی از گونه‌های حمایت شده و در خطر انقراض جهانی است و در فهرست ۱۰۵ منطقه مهم زیستگاه پرندگان ثبت شده است.

وی ادامه داد: براساس آمار و شواهد موجود این تالاب در گذشته نه چندان دور پذیرای بیش از صدهزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر بوده است؛ متاسفانه ضعف شدید در مدیریت این زیستگاه تالابی بی نظیر باعت شده تا هیچ نقطه امنی در سرتاسر این تالاب برای پرندگان مهاجر وجود نداشته باشد و تنوع زیستی بی نظیر این تالاب توأم با شکار لجام گسیخته و استفاده از تورهای (دام) هوایی رو به نابودی بی بازگشت باشد.

 این فعال محیط زیست تاکید کرد: تالاب شادگان از معدود مناطق تالابی باقی مانده در کشور است که گونه حمایت شده فلامینگو در خوریات آن زادآوری (تولید مثل) می کند و همچنین بزرگترین مکان زادآوری اردک مرمری گونه مرغابی شناخته شده و در خطر انقراض محسوب می شود.

نیک‌فلک تصریح کرد: شوربختانه این تالاب بین المللی با دارا بودن ارزش های بی نظیر زیستی فاقد پاسگاه محیط بانی فعال است و به همین دلیل فاقد امنیت جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است.

به گفته وی انبوه شکارچیان و صیادان به شکل مستمر در تمامی نقاط تالاب حضور دارند و بدون کوچکترین نگرانی به صید و شکار وسیع پرندگان مهاجر و بومی مشغولند.

این فعال و کارشناس محیط زیست با تاکید بر این که هیچ نقطه ای از تالاب بزرگ شادگان دارای امنیت برای حیات وحش نیست گفت: متاسفانه ناامنی در شادگان تا حدی گسترده و مشهود است که نمی توان در هیچ نقطه از این تالاب مشابه سایر تالاب ها محدوده های تجمع پرندگان مهاجر را مشاهده کرد.

نیک‌فلک هشدار داد: ادامه رویه بی توجهی به وضعیت شادگان منجر به تسری روش های جدید کشتار گروهی پرندگان مهاجر در این تالاب شده است. روش غیرانسانی و غیرقانونی دام هوایی (تور هوایی) در تالاب شادگان بی تردید سرعت نابودی پرندگان مهاجر را با صید گروهی و در تعداد و تنوع بالا، بیش از پیش قوت می‌بخشد.

وی تصریح کرد: عدم مدیریت صحیح در بخش محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست استان خوزستان از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن نسل کسی پرندگان مهاجر است؛ وضعیت اسفناک تالاب های خوزستان نشان دهنده ضعف شدید و ناکارآمدی این بخش مهم است.

این فعال محیط زیست یادآور شد: تمامی تالابهای تحت مدیریت سازمان حفاظت از محیط زیست استان خوزستان فاقد پاسگاه محیط بانی فعال هستند و به مکانی برای انجام انواع تخلفات زیست محیطی تبدیل شده اند.

نیک فلک در پایان گفت: شادگان بزرگ ترین و از مهمترین زیستگاههای پرندگان حمایت شده شامل اردک مرمری، اردک سرسفید، اردک سرحنایی، اردک سرسیاه، اردک بلوطی، غاز پیشانی سفید کوچک و بزرگ و سایر پرندگان شامل فلامینگو، انواع مرغابی ها، چنگرها، باکلان ها و حواصیل ها و انواع مختلف عقاب ها، شاهین ها و قوشها و جغدهاست که اینک مبدل به یک قتل گاه به معنی واقعی کلمه برای این تنوع جانوری خیره کننده شده است./مهر

کلمات کلیدی

نبود محیط بان شادگان را به قتل گاه پرندگان تبدیل کرد

رضا نیک‌فلک

کارشناس محیط زیست

نظر شما