شناسهٔ خبر: 29367400 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

همه چیز درباره کنسرت‌ها

ماجرای گرانی، تعطیلی و‌ کنسرت‌بروها

بالا بودن آمار برگزاری کنسرت‌ها همان چیزی است که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در چند سال اخیر به آن می‌نازد. اما همین دفتر موسیقی علاوه‌بر بالا بردن کمیت کنسرت‌ها وظیفه‌ نظارت بر کیفیت اجراها را هم دارد. بی‌شک کیفیت اجراهای موسیقی نسبت به چند سال گذشته نه‌تنها دوبرابر نشده که حتی افت هم داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، این روزها سرمای پاییز به شدت احساس می‌شود و در روزهای نخست ماه ربیع‌الاول هستیم؛ روزهایی که آغازی دوباره برای شادی‌ها است. کنسرت‌های موسیقی در دو ماه گذشته به احترام ایام سوگواری محرم و صفر تعطیل بودند و اکنون آغازی دوباره در انتظار آنهاست.

تهیه‌کنندگان و خوانندگان در تدارک برگزاری کنسرت‌های‌شان در چهار ماه باقی مانده از سال هستند. اکنون که شما این مطلب را می‌خوانید، چند کنسرت روی صحنه رفته که شاید مهمترین‌شان همان اجرای کاوه آفاق بود. اجرایی که در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد و این خواننده موسیقی راک، دو سانس پرانرژی را برای هوادارانش رقم زد.
اکنون اما نام‌های بسیاری در انتظار فرا رسیدن روزهای اجرای‌شان هستند. تقریبا تمام سالن‌های مهم پایتخت برای روزهای پایانی هفته رزرو شده‌اند و زمان اجراها و تعداد سانس‌ها مشخص است.

  تاثیر گرانی‌ها بر قیمت کنسرت

شاید تصور کنید که با افزایش گرانی‌ها و تقریبا دوبرابر شدن قیمت همه چیز، تعداد مخاطبان کنسرت‌ها کمتر و در نتیجه تعداد کنسرت‌ها هم کم شود. اما در واقعیت اینگونه نیست.

از هم‌اکنون تقریبا تمام تاریخ‌های آخر هفته در سالن‌های مهم تهران رزرو شده‌اند و دیگر جایی برای برگزاری کنسرت‌ها وجود ندارد. البته شاید بتوان روزهای اول هفته را در سالن‌های مهم خالی پیدا کرد، اما واقعیت این است که بیشتر هنرمندان ترجیح‌شان این است که در روزهای آخر هفته کنسرت‌شان را برگزار کنند تا مخاطبان‌شان به‌راحتی بتوانند برای حضور در کنسرت، برنامه‌ریزی کنند.

نگاهی به سایت‌های بلیت‌فروشی نشان می‌دهد که بازار برگزاری کنسرت‌ها پس از ماه‌های محرم و صفر داغ است. می‌توان گفت که تعداد کنسرت‌ها نه‌تنها کم‌نشده که شاید بیشتر هم شده باشد. باز هم بررسی سایت‌های بلیت‌فروشی نشان می‌دهد که فروش بلیت‌ها هم برای هنرمندان شناخته‌شده به‌خوبی پیش می‌رود و از هم‌اکنون خیلی از اجراها، بلیت‌شان تمام شده است.

  قشر خاص کنسرت‌بروها

کنسرت در ایران سال‌هاست که به کالایی لوکس تبدیل شده است. وقتی قیمت بلیت کنسرت‌ها از 40 هزار تومان شروع می‌شود و تا 200 هزار تومان می‌رود، بی‌شک این کالای فرهنگی، کالایی لوکس خواهد بود.

تهیه‌کنندگان حوزه موسیقی به‌خوبی می‌دانند که قشر کنسرت‌بروها، بخش وسیعی از جامعه را تشکیل نمی‌دهند و تعدادشان محدود است.

به‌راستی چند درصد از خانواده‌های ایرانی توان رفتن به کنسرت دارند. برای مثال خانواده‌ای چهارنفره برای رفتن به یک کنسرت به‌طور متوسط باید پانصد‌هزار تومان خرج کند. این یعنی نیمی از حقوق ماهیانه‌ یک کارگر و درصد قابل توجهی از حقوق یک کارمند. پس رفتن به کنسرت برای خانواده‌های ایرانی اصلا کار ساده‌ای نیست.

خانواده‌هایی که از طبقه متوسط جامعه هستند، شاید با تحمل فشارهای اقتصادی بتوانند سالی یک یا دو بار به دیدن کنسرت مورد علاقه‌شان بروند.

اما در این میان کسانی هستند که از قشر مرفه جامعه‌اند و به‌نوعی پای ثابت کنسرت‌ها محسوب می‌شوند. درواقع رقابتی که میان خوانندگان مختلف وجود دارد، در جذب همین قشر کنسرت‌برو است. تهیه‌کنندگان تلاش می‌کنند خوانندگان‌شان را به سمتی ببرند که بتوانند این قشر کنسرت‌برو را جذب کنند.

  ظرفیت برگزاری کنسرت‌ها در ایران چقدر است

در ایران حدود پنج‌ماه امکان برگزاری کنسرت وجود ندارد. دو ماه به علت ایام سوگواری محرم و صفر برگزاری کنسرت‌ها تعطیل است. در ماه رمضان با اینکه دفتر موسیقی چند سالی است مجوز برگزاری کنسرت‌ها را صادر می‌کند، اما هنرمندان علاقه چندانی برای برگزاری کنسرت در این ماه ندارند. ایام نوروز هم مردم در مسافرت هستند و از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت بازار کنسرت‌ها تعطیل می‌شود. اگر به این ماه‌ها ایام فاطمیه و روزهای شهادت و عزاداری را اضافه کنیم، به همان آمار پنج‌ماهه می‌رسیم.پس هنرمندان عرصه موسیقی هفت‌ماه امکان برگزاری کنسرت‌های‌شان را دارند. در این میان ترجیح هنرمندان بر روزهای آخر هفته است. چرا که در این روزها مخاطبان راحت‌تر می‌توانند به کنسرت‌ها بروند. البته در این میان هفته‌هایی که یک روز تعطیلی داشته باشند، چندان زمان مناسبی برای برگزاری کنسرت‌ها نیستند؛ چرا که فقط یک روز تعطیلی در هر هفته‌ای باعث می‌شود که بخش زیادی از مردم، تهران را ترک کنند و در شمال کشور یا محلی دیگر به تفریح و مسافرت بپردازند.

در همین 6 ماهه اول سال جاری، تقریبا تمام آخرهفته‌ها پر بود از کنسرت. شاید به همین دلیل است که تعداد سانس‌های برگزاری کنسرت در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های پیش‌تر دو برابر شده است.آمارهای منتشر شده از طرف دفتر موسیقی نشان می‌دهد در سال 1392 دفعات اجرای صحنه‌ای موسیقی 1631 سانس بوده که این تعداد در سال 1394 به 3877 سانس رسیده است؛ این یعنی دوبرابر شدن تعداد اجراها، طی دو سال. جالب اینکه در 6 ماهه‌ نخست سال 1395‌، دفعات اجرای صحنه‌ای موسیقی 2525 سانس بوده است؛ یعنی این آمار در سال 1395 هم در حال رشد بوده است.

اما آمار برگزاری کنسرت‌ها در سال 1397 رشد چندانی نشان نمی‌دهد. براساس اعلام دفتر موسیقی در سه‌ماهه نخست سال 1397، 123 گروه موسیقی توانسته‌اند 260 سانس اجرا در نقاط مختلف کشور برگزار کنند.

نگاهی گذرا به آمارهای بالا نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته آمار برگزاری کنسرت‌های موسیقی به بیشترین حدی که امکان دارد، نزدیک شده است.

  بیشتر اجراها در تهران است

متاسفانه آمار برگزاری کنسرت‌های تهران قابل قیاس با کنسرت‌های شهرستانی نیست. هنوز هم در بسیاری از شهرهای ایران امکان برگزاری کنسرت به‌دلایل مختلف وجود ندارد که شاید مهم‌ترین دلیلش نبود زیرساخت‌ها و نداشتن سالن‌های مناسب باشد. در برخی شهرها هم به دلایل شرایط ویژه این امکان وجود ندارد.

  کاهش یا افزایش کنسرت‌ها

واقعیت این است که در چند سال اخیر آمار برگزاری کنسرت‌ها به‌حدی زیاد شده که به نهایت ظرفیتش نزدیک شده است؛ یعنی امسال رشد آنچنانی نسبت به سال‌های گذشته در تعداد کنسرت‌ها نخواهیم داشت.

بالا بودن آمار برگزاری کنسرت‌ها همان چیزی است که دفتر موسیقی وزارت ارشاد در چند سال اخیر به آن می‌نازد. اما همین دفتر موسیقی علاوه‌بر بالا بردن کمیت کنسرت‌ها وظیفه‌ نظارت بر کیفیت اجراها را هم دارد. بی‌شک کیفیت اجراهای موسیقی نسبت به چند سال گذشته نه‌تنها دوبرابر نشده که حتی افت هم داشته است.

 

مهم‌ترین کنسرت‌هایی که در آبان و آذر امسال برگزار می‌شوند

کنسرت حمید هیراد –‌11 آذر‌– سالن میلاد نمایشگاه
کنسرت امید جهان –‌26 آبان‌– سالن میلاد نمایشگاه
کنسرت امید حاجیلی –28 و 29 آبان‌– سالن میلاد نمایشگاه
کنسرت محسن میزاده –‌30 آبان‌– تالار وحدت
کنسرت سیمین غانم(ویژه بانوان) –‌1، 2 و 8 آذر‌– تالار وحدت
کنسرت علی زندوکیلی –‌24 و 25 آذر‌– برج میلاد
کنسرت رضا صادقی–‌15 آذر‌– سالن میلاد نمایشگاه
کنسرت مهدی یراحی –‌یکم آذر‌– برج میلاد
کنسرت سامان جلیلی –‌2 آذر‌– برج میلاد
کنسرت محمد علیزاده –‌2 و 3 آذر‌– سالن میلاد نمایشگاه
کنسرت محسن ابراهیم‌زاده –‌3 و 4 آذر‌– برج میلاد
کنسرت بهنام بانی –‌6 آذر‌– برج میلاد
کنسرت علیرضا طلیسچی –‌7 آذر‌– برج میلاد
کنسرت خنده حسین ریوندی –‌7 تا 9 آذر– سالن وزارت کشور
کنسرت بندری گروه آواز موج –‌7 آذر‌– تالار وحدت
کنسرت مهدی جهانی –‌8 آذر‌– برج میلاد
کنسرت سعید شربیانی(گروه‌ائلشن) –‌سالن همایش‌های امام علی(ع)
کنسرت گروه سون –‌9 آذر‌– سالن میلاد نمایشگاه
کنسرت کاوه یغمایی –‌15 و 16 آذر‌– تالار وزارت کشور
کنسرت خنده اکبر اقبالی –‌16 آذر‌– سالین ایرانیان
کنسرت بابک جهانبخش –‌22 آذر‌– برج میلاد
کنسرت حسین صفامنش –‌22 آذر‌– سالن میلاد نمایشگاه
کنسرت 20 سال با رضا یزدانی –‌23 آذر‌– برج میلاد

کنسرت‌های موسیقی ایرانی و کلاسیک
کنسرت ارکستر عصر جدید –‌23 آبان‌– فرهنگسرای ارسباران
کنسرت ارکستر سازبند –‌23 آبان‌– تالار رودکی
کنسرت ارکستر سمفونیک تهران –‌23 آبان‌– تالار وحدت
کنسرت گروه همایون –‌25 آلان‌– تالار سوره حوزه هنری
کنسرت گروه شاهو دالاهو –‌26 آلان‌– تالار رودکی
کنسرت ارکستر سرزمین خورشید –‌28 آبان‌– تالار رودکی
کنسرت گروه مهرآور (ره عشق) –‌یکم آذر‌– تالار وحدت
رسیتال پیانو ثمر نقی‌زاده –‌2 آذر‌– سالن محک
کنسرت گروه ترنج(ویژه بانوان) –‌3 آذر‌– فرهنگسرای نیاوران
کنسرت گروه گلبانگ –‌2 آذر‌– تالار وحدت
کنسرت گروه راستان(ویژه بانوان) –‌ آذر‌– تالار وحدت
کنسرت گروه خجسته و رقص گنجلیک –‌3 و 5 آذر‌– فرهنگسرای نیاوران
کنسرت ارکستر چکاوک –‌8 آذر‌– تالار وحدت
کنسرت گروه دف‌نوازان سماع –‌11 آذر‌– تالار وحدت
کنسرت گروه نهال(ویژه بانوان) –‌14 آذر‌– فرهنگسرای نیاوران
کنسرت گروه شیوا(ویژه بانوان) –‌17 آذر‌– فرهنگسرای نیاوران
کنسرت همخوانی و همنوازی گروه خنیا –‌20 و 21 آذر‌– تالار وحدت
کنسرت گروه تیار –‌22 آذر‌– سالن سوره حوزه هنری

 

* نویسنده : یاسر یگانه روزنامه‌نگار

نظر شما