شناسهٔ خبر: 29366262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله‌ ملك‌حسینی:

درك درست از اموال، توسعه وقف را به دنبال دارد/ تقوا، رعایت حقوق انسان‌هاست

گروه اجتماعی ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با تأكید بر اینكه درك درست از مال و نیاز انسان‌ها توسعه وقف را به دنبال دارد، گفت:‌ حقیقت وقف یك حقیقت مطلوب و جاری در میان انسان‌ها و متناسب با فطرت الهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملك‌حسینی، نماینده ولی فقیه در استان كهگیلویه و بویراحمد امروز، 23 آبان‌ماه در همایش «یاوران وقف» استان فارس كه در شیراز برگزار شد، با بیان اینكه وقف یك انفاق انسانی در حیات انسان بوده است، گفت: هر چیزی كه انسانی است، الهی است و هرچه با فطرت انسان آشناست ریشه در الهیات انسان دارد.

وقف یك حقیقت انسانی است
وی با تأكید بر اینكه وقف یك حقیقت اسلامی نیست بلكه یك حقیقت انسانی است كه در ادیان الهی پیش از اسلام نیز وجود داشته است، افزود: قوانین اسلام یا تأسیسی است یا تأكیدی یعنی یا نوبنیاد و یا استحكامی است به عنوان مثال نماز یك حكم تأسیسی نیست و هیچ نبوده است مگر اینكه نماز در آن بوده است.
آیت‌الله ملك‌حسینی با بیان اینكه وقف یك انفاق و صدقه جاریه‌ای است كه در همه ادیان الهی حضور دارد، گفت: حقیقت وقف یك حقیقت مطلوب و جاری در میان انسان‌ها متناسب با فطرت الهی است.
نماینده مردم كهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری با یادآوری آیاتی از قرآن كریم گفت: وقتی قرآن كریم توصیه می‌كند كه انفاق و اطعام كنید، كافران می‌گویند كه ما به كسانی كه خدا اگر می‌خواست به آنان اطعام دهد، نداده است، كمك نمی‌كنیم لذا قرآن می‌گوید ما كافران را شایسته نمی‌دانیم كه به انفاق وداریم چون كفر وجودی آن‌ها مانع انفاق می‌شود.

میل بی‌پایان انسان به ابدیت
وی با طرح این سئوال كه چرا انسان وقف می‌كند، گفت: انسان میل به ابدیت دارد و اگر از مرگ وحشت دارد به این دلیل است كه مرگ را پایان كار خود می‌داند و اگر انسان مرگ را پایان نداند، مرگ برای او از جذاب‌ترین مراحل زندگیش محسوب می‌شود و بر عكس آن؛ رمز این میل و نفرت ریشه در این دارد كه انسان میل به ابدیت دارد.
آیت‌الله ملك‌حسینی ادامه داد: به بهانه ابدیت گرایی است كه شیطان توانست آدم را بفریبد و ما بسیار می‌خوریم تا بمانیم و بسیار می‌دهند تا بمانند و در فرهنگ وقف این مفهوم ارائه می‌شود كه نخور بلكه بگذار بخورند تا بمانی.
وی گفت: این سئوال مطرح می‌شود كه آیا میل به ابدیت با معارف دینی ما سازگار است یا خیر؟ زیرا در آیات قرآن می‌خوانیم كه همه طعم مرگ را می‌چشند؛ پاسخ این است كه خیر؛ ابدیت را باید یافت و پایان حیات مادی و انسان می‌تواند هم به وجودش و هم به آنچه متعلق به اوست ابدیت پیدا كند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: علم، مال، فرزند، ایمان از تعلقات انسان است و انسان متحد با اینهاست اما اگر بخواهد ابدیت پیدا كند باید كه انفاق كند.

انفاق؛ یكی از راه‌های دستیابی به ابدیت
وی اظهار كرد: طبق روایات اسلامی اگر انسان بمیرد دستش از همه چیز كوتاه می‌شود به جز 3 چیز؛ یكی دانشی كه آیندگان از آن استفاده كنند، دوم صدقه جاریه و مالی كه دیگران از آن استفاده كنند و سوم فرزند صالح است كه اگر صحیح تربیت شود انقطاع انسان رخ نمی‌دهد.
آیت‌الله ملك‌حسینی بیان كرد: یك سنت هدایتی و یك تفكر ایمانی كه بنا نهاد و پس از او انسان‌ها به این آموزه ایمانی عمل می‌كنند یعنی ابدیت انسان در ایمانش، علمش و مالش و فرزندش رقم زده می‌شود و این توسعه مربوط به فرهنگ اسلام است و این مفهوم در ادیان گذشته نیست.
رئیس مدرسه خانه شیراز با بیان اینكه وقف به هدف انسانی و خدمت زیباست و یك نوع شكر نسبت به نعمت است، گفت: ابدیت یافتن و استمرار در آنچه كه متعلق به انسان است در زبان پیامبر مكرم اسلام(ص) و ائمه اطهار آمده است.
وی با تصریح اینكه در فرهنگ دینی اسلام این مفهوم هر بار كه آمده با یك ویژگی همراه بوده است، افزود:‌ یك درك از مال وجود دارد؛ انسان‌های كه مال را حسب می‌كنند ما به عنوان انسان‌های مال دوست می‌شناسیم كه در حقیقت آنان دشمن مال هستند چرا كه مال را حبس می‌كنند در حالی كه مال دوست كسی است كه اجازه رهایی به مال را می‌دهد و حضرت علی(ع) به این معنا، مال‌دوست‌ترین انسان بود چون مال را می‌شناخت و آن را اسیر نمی‌كند و آزادش می‌كرد تا جاری شود.

درك درست از اموال، توسعه وقف را به دنبال دارد
آیت‌الله ملك‌حسینی با تأكید بر اینكه درك درست از مال و نیاز انسان‌ها توسعه وقف را به دنبال دارد، گفت:‌ در قرآن كریم آمده است كسی می‌تواند مسجد را در دو معنای ظاهری و معنویت عمران كند، كه ایمان به خدا، معاد، آخرت، زكات و غیره داشته باشد و به سرزنش و شماتت دیگران اهمیتی ندهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینكه در جامعه‌ای كه انسان‌های دون مایه وجود دارد، شماتت نسبت به انسان‌های خیر و خیر وجود دارد و باید از این هم عبور كند، گفت: این‌ها همه آغاز یك اتفاق بزرگ در وجود انسان است و آن چیزی است كه در روایات ما به آن اشاره شده است.

رمز جاودانگی وقف، برای خدا بودن است
وی در ادامه خطاب به واقفان گفت: اینكه مال می‌دهید و نیازی برطرف می‌كنید، بزرگ است و این كرامت شما را شایسته تكریم می‌كند اما چیزی كه تعظیم فرشتگان را به دنبال دارد، برای خدا بودن آن است و این مفهومی است كه اگر باشد رمز جاودانی وقف است یعنی سپردن به خدا.
آیت‌الله ملك‌حسینی اضافه كرد: انسان آنگاه كه برای خدا كاری كرد به خدا سپرده است و جاودانگی و ماندگاری و پایداری زمانی است كه در نزد خدا به ودیعت نهاده شود و این جز با این تعبیر حضرت علی(ع) محقق نمی‌شود كه فرمود نكردم مگر برای رضایت خدا.
نماینده ولی فقیه در استان كهگیلویه و بویراحمد تأكید كرد: آنچه كه به ذات انسان پایداری و ماندگاری و احدیت مطلوب می‌دهد، نیت است چون برخاسته از وجود انسان است.
وی در ادامه باز هم با یادآوری اینكه وقف یك حقیقت انسانی است، گفت:‌ وقف باید در مصرفی كه مدنظر است، انجام گیرد و برداشتن از آن به مصارف دیگر یعنی خلاف وقف عمل كردن، حكم شرعی را شكستن و بی اعتمادی ایجاد كردن و انگیزه‌ها را كاهش دادن و آینده وقف را با خطر روبه‌رو كردن.
آیت‌الله ملك‌حسینی با تأكید بر اینكه نسل‌ها باید بدانند كه از وقف آن‌ها صیانت می‌شود، بیان كرد: اگر در جامعه انسانی رحم و حقوق شهروندی برداشته شود، خدا این جامعه را شایسته رحم نمی‌داند و اگر به همدیگر رحم كنیم، شایسته رحم خواهیم شد.

تقوا رعایت حقوق انسان‌هاست
وی با تأكید بر اینكه تقوا رعایت حقوق انسان‌هاست، گفت: اگر قاضی‌ ظلم نكند، مدیر خدمت كند، وكیل مدافع از حق دفاع كند نه از مدعی و منكر اینها یعنی رعایت حقوق شهروندی و اگر هر كدام این حقوق را رعایت كردیم، یك جامعه متقی خواهیم داشت.
انتهای پیام

نظر شما