شناسهٔ خبر: 29365692 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نیویورک تایمز، مطرح کرد؛

سوءاستفاده سعودی ها از منبر مسجدالحرام برای دفاع از حکام خود

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مقاله ای از سوی یک استاد دانشگاه قانون کالیفرنیا، نوشت: سعودی ها از منابر مسجدالحرام با تمجید از بن سلمان سو استفاده می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» در حالی که پادشاهان سعودی از لقب «خادم حرمین شریفین» برای خود استفاده می کنند در طول تاریخ با این لقب از منبر مسجدالحرام در مکه مکرمه بهره وری کرده اند به گونه ای که خطیبان مسجدالحرام از تریبون آن از حکام این کشور و کارهای شان دفاع می کنند.

 

خالد محمد ابوالفضل؛ استاد قانون دانشگاه کالیفرنیا در مقاله ای که روزنامه نیویورک تایمز آن را منتشر کرده است، گفت: به دنبال قتل جمال خاشقجی؛ روزنامه نگار منتقد سعودی، نظر جهانیان به سمت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان جلب شد و پادشاه سعودی بار دیگر با استفاده از تریبون مسجدالحرام از ولیعهد خود دفاع کرد و درباره او صحبت کرد و در این سخنان بر مشروعیت بخشیدن به خود و سیطره بر مکه و مدینه تاکید کرد.

 

این استاد قانون به خطبه شیخ عبدالرحمن سدیس؛ امام جمعه مسجدالحرام و یکی از مشهورترین خطبای سعودی اشاره کرده است که در خطبه های روز جمعه 19 اکتبر در پیامی مکتوب به تمجید محمد بن سلمان پرداخت و وی را هدیه ای الهی برای مسلمانان دانست.

 

وی در این خطبه که از شبکه های تلویزیونی و اجتماعی منتشر شد، گفت: مسیر اصلاحات در این سرزمین باز است و با عنایت ولیعهد، این جوان مخلص با وجود فشارها و تهدیدها به جلو خواهیم رفت.

 

ابوالفضل این خطبه سدیس را نگران کننده خواند و گفت: این سخنان در مسجدالحرام هتک حرمت این مکان مقدس است زیرا در آن ولیعهد را مجتهدی دانسته که خداوند برای احیای عقیده اسلامی در عصر جدید فرستاده است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه به قتل خاشقجی و بحث و جدل ها  پیرامون آن اشاره کرد و گفت: سدیس نسبت به شایعات هشدار داده است و آن را توطئه علیه ولیعهد خوانده که باعث تخریب اسلام و مسلمانان هستند.

 

نیویورک تایمز با اشاره به اظهارات ابوالفضل نوشت: سوء استفاده رهبران دینی سعودی از منبر رسول اکرم (ص) وقاحتی بی سابقه است که رژیم سعودی از آن استفاده کرده است، وگرنه خطبه های جمعه مکه و مدینه یک متن مشخص شده و مورد تایید نیروهای امنیتی سعودی است.

 

این استاد دانشگاه در ادامه به بازداشت برخی مفتی ها و ائمه برجسته مانند شیخ صالح طالب، شیخ بندر محمد عزیز بیلا و شیخ سلمان عوده در ماه سپتامبر اشاره کرد و گفت: ائمه جمعه اجازه دارند نماز و دعا بخوانند و در خطبه های شان آن چیزی را که مورد موافقت بن سلمان است، بگویند.

 

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: استفاده از تریبون مسجدالحرام برگی دیگر از اعمال استبدادطلبانه این رژیم رو کرد تا به بن سلمان مشروعیت ببخشند و این امر هتک حرمت به اماکن مقدسه است که تسلط آن در دستان سعودی ها است.

 

 

 

نظر شما