شناسهٔ خبر: 29365487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ناتوانی یک «ابرقدرت!» در مدیریت آتش‌سوزی کالیفرنیا

R36444/P36447/S8,1128/CT7

آمارهای رسمی ارائه‌شده توسط اداره جنگل‌بانی و پیشگیری آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا حاکی است در سال ۲۰۱۸ تاکنون ۷۵۷۹ مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده و ۶۷۵۰ کیلومترمربع در آتش سوخته است.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ــ حدود 48 نفر تا کنون در آتش‌سوزی‌های شدید و گسترده‌ای که از پنجشنبه گذشته به بخش‌های مختلف ایالت کالیفرنیا سرایت کرده کشته شده‌اند. هم‌اکنون سه کانون آتش‌سوزی مناطق مختلف کالیفرنیا را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

آتش‌سوزی «کمپ‌فایر» (Camp Fire)

در شمال کالیفرنیا آتش‌سوزی موسوم به «کمپ فایر» با درنوردیدن 526 کیلومترمربع و به‌جا گذاشتن دست‌کم 29 کشته، مرگبارترین، مهیب‌ترین و مخرب‌ترین آتش‌سوزی در تاریخ این ایالت لقب گرفته و ده‌ها هزار نفر را به تخلیه محل سکونت خود مجبور کرده است.

در مسیر خرابه‌های به‌جامانده از این آتش‌سوزی شهر «پارادایز» با 26000 ساکن قرار دارد که کاملاً ویران شده؛ مقام‌های محلی به رسانه‌ها گفته‌‌اند تصادف در جاده‌های ارتباطی این شهر راه را بسته و ساکنان با پای پیاده درحالی که کودکان یا حیوانات خانگی‌شان را به‌بغل داشتند فرار کرده‌اند. آتش، 8800 سازه را سوزانده و طبق آخرین آمارها 15500 سازه دیگر در معرض خطر قرار دارند.

آخرین خبرها حاکی است تقریباً 30 درصد این آتش‌سوزی مهار شده، اما انتظار نمی‌رود اطفای کامل حریق «کمپ‌فایر» تا دو هفته آینده انجام شود. «سی‌ان‌ان» نوشته برخی از ساکنان به محل سکونتشان بازگشته‌اند و با خرابه‌های به‌جامانده مواجه شده‌اند.

آتش‌سوزی «وولزی» (Woolsey Fire)

در جنوب کالیفرنیا آتش دیگری در حال پیشروی به‌سوی منطقه «مالیبو» است که میزبان خانه‌های هنرپیشگان هالیوود است. این آتش در مساحتی بیش از 150 مایل‌مربع، یعنی به‌اندازه مساحت شهر «دنور» گسترده شده است. دو نفر در این آتش‌سوزی کشته شده‌اند.

این آتش‌سوزی که به «وولزی» معروف شده 435 سازه را تخریب کرده و علی‌رغم مهار 35 درصد آن تلاش‌ها برای اطفای کامل آن تا کنون نتیجه‌بخش نبوده است. گفته می‌شود که 57000 سازه دیگر در معرض خطر قرار دارند. آخرین خبرها حاکی است شعله‌های آتش بیش از 393 کیلومترمربع را در بر گرفته‌اند و تا کنون 40 درصد آن مهار شده است.

آتش‌سوزی «هیل» (Hill Fire)

در شهرستان «ونچورا»، واقع در قسمت جنوبی ایالت آتش‌سوزی کوچکی مساحتی به‌وسعت تقریباً 18 کیلومترمربع را سوزانده است. دو سازه در این منطقه سوخته‌اند و دو ساختمان آسیب دیده‌اند. آتش‌سوزی در این منطقه تقریباً تا 90 درصد مهارشده انتظار می‌رود.

آمارها: 500 آتش‌سوزی در یک ماه

رئیس سازمان جنگلداری ایالت کالیفرنیا گفته ظرف 30 روز گذشته 500 آتش‌سوزی در این ایالت اتفاق افتاده است. تنها در یک هفته گذشته بیش از  910 کیلومترمربع در آتش سوخته‌اند. این از مجموع مساحت شیکاگو و بوستون بیشتر است.

آمارهای رسمی ارائه‌شده توسط اداره جنگل‌بانی و پیشگیری آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا حاکی است در سال 2018، تا کنون 7579 مورد آتش‌سوزی اتفاق افتاده و 6750 کیلومترمربع در آتش سوخته است. این آتش‌سوزی‌ها تا کنون 2.975 میلیارد دلار خسارت به‌جا گذاشته‌اند.

در آتش‌سوزی «تابز فایر» در اکتبر گذشته میلادی 5هزار و 636 ساختمان ویران شد و آتش وسعتی معادل 149 کیلومترمربع را کاملاً سوزاند و 22 تن را کشت. تابز فایر تا همین هفته پیش رکورددار مخرب‌ترین آتش‌سوزی کالیفرنیا بود.

با آنکه دلیل آتش‌سوزی‌های کمپ و وولزی هنوز مشخص نشده، مقام‌های دولتی در حال تحقیق درباره بروز پاره‌ای مشکلات در شرکت‌های تأمین برق در منطقه هستند. حدود 15 دقیقه قبل از آغاز آتش‌سوزی‌ کمپ‌فایر، شرکت Pulga, PG&E گزارشی از خرابی در یکی از خطوط انتقال برق مطرح کرده است.

بیش از 300 هزار نفر تا کنون در سراسر این ایالت مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند. اکثر آنها ساکنان لس‌آنجلس هستند. 170 هزار نفر از ساکنان این منطقه تخلیه شده‌اند.

مدیریت ناکارآمد

احداث منازل مسکونی در نزدیکی مناطق بکر طبیعی یکی از دلایل بروز آتش‌سوزی‌های مهیب و پرتلفات در برخی ایالت‌های آمریکا است

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، مدیریت ناکارآمد را مقصر بروز این حادثه و تلفات بالای آن دانسته است. او در توئیترش نوشته است: «برای بروز این آتش‌سوزی‌های مهیب، مرگبار و پرهزینه در جنگل‌های کالیفرنیا هیچ دلیلی غیر از مدیریت ضعیف جنگل‌ وجود ندارد. سالانه میلیاردها دلار هزینه می‌شود، در حالی که جان این همه انسان فقط به‌خاطر سوءمدیریت جنگل از دست می‌روند».

سخنان ترامپ البته خالی از واقعیت نیست. روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل گفته یکی از دلایل افزایش آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا، افزایش درخت‌های مرده است. در دوره‌های خشک و داغ مانند اکنون، جرقه‌ها، خطوط برق افتاده، ته‌سیگار و برخورد رعد و برق می‌تواند علت برافروخته شدن کاج‌ها، کاج‌های قندی و دیگر گونه‌های پوسیده و آتش‌سوزی باشد.

آخرین آمارهای رسمی موجود حاکی است تا دسامبر 2017، حدود 129 میلیون درخت مرده در ایالت کالیفرنیا وجود دارند که خطر بالقوه برای آتش‌سوزی به‌شمار می‌روند.

 همه کارشناسان در آمریکا البته سوءمدیریت در نگهداری جنگل را عامل این آتش‌سوزی و تلفات آن نمی‌دانند. در واقع همه این آتش‌سوزی‌ها هم در جنگل اتفاق نیفتاده‌اند. 

«ماکس موریتز»، کارشناس آتش‌نشانی در دانشگاه کالیفرنیا به نیویورک‌تایمز گفت: «منشأ همه این آتش‌سوزی‌ها از جنگل نیست».

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته آتش‌سوزی‌های «کمپ» و «وولزی» که شمال و جنوب کالیفرنیا را در بر گرفته‌اند در مناطقی اتفاق افتاده‌اند که اجتماعات انسانی در نزدیکی مناطق بکر طبیعی تشکیل شده‌اند و به همین دلیل آتش با سهولت بیشتری از جنگل‌ها یا چمنزارها به خانه‌ها سرایت می‌کند. 

سال 2015 وزارت کشاورزی آمریکا در گزارشی اعلام کرده بود بین سال‌های 2000 تا 2010 شمار افرادی که محل سکونتشان را به نزدیکی مناطق بکر طبیعت منتقل کرده‌اند 5 درصد افزایش یافته است. در این گزارش آمده بود 44 میلیون خانه در آمریکا (معادل یک‌سوم کل خانه‌ها در این کشور) در حال حاضر در تلاقی‌گاه‌های مناطق طبیعی و شهری احداث شده‌اند. بالاترین میزان تمرکز این خانه‌ها در ایالت‌های فلوریدا، تگزاس و البته کالیفرنیا است.

 موریتز به رسانه‌های آمریکا گفته است: «شاهد آن هستیم که مجموعه‌ای از خانه‌های آسیب‌پذیر در این اراضی احداث شده‌اند. اینها سازه‌هایی هستند که اغلب بر اساس قوانین ساختمان‌سازی چند دهه پیش ساخته شده‌اند و بنابراین به‌اندازه‌ای که باید، در برابر آتش مقاوم نیستند».

وی اضافه کرد: «مسئله اینکه ما خانه‌هایمان را کجا احداث می‌کنیم ما را در برابر تخریب منازل و تلفات این‌چنینی بسیار آسیب‌پذیر می‌کند».

انتهای پیام/*

 

برچسب‌ها:

نظر شما