شناسهٔ خبر: 29364328 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عدم وجود رشته‌های قرآنی در مراکز آموزش عالی استان کردستان

گروه فعالیت‌های قرآنی - یکی از اساتید قرآنی شهرستان دیواندره عدم وجود رشته قرآنی در دانشگاه‌های استان را یک نقطه ضعف دانست و گفت: ما باید رشته علوم قرآن و قرائت را در دانشگاه‌ها داشته باشیم و با راه‌اندازی این رشته در چند سال آینده هم اساتید برجسته‌ای را تربیت کنیم.

صاحب‌خبر -

بیان دغدغه و مشکلات قرآنی استان کردستان از زبان پیشکسوتان قرآنی

به گزارش ایکنا از کردستان، گردهمایی پیشکسوتان و اساتید قرآنی با محوریت «هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی» با حضور دبیر شورای توسعه قرآنی کشور و نماینده ولی فقیه در استان کردستان دیروز، 22 آبان‌ماه در دفتر نماینده ولی فقیه کردستان برگزار شد.
در این گردهمایی اساتید و پیشکسوتان قرآنی استان دغدغه‌ها، مسائل و مشکلات قرآنی خود در حوزه قرآن استان را بیان کردند و دبیر شورای قرآنی کشور نیز قول مساعد دادند که استان کردستان را مورد توجه وپژه قرار دهند.
سیدعلی سیدشکری، نماینده مؤسسات قرآنی ببجار در این گردهمایی گفت: برای اینکه یک مجموعه قرآنی کارآمد را تربیت کنیم باید یک مرکزی در کشور متولی برنامه‌های قرآنی شود تا هم بخش مردمی و هم دولت را به یک انسجام برساند.
عدم اهمیت برای کلاس‌های قرآنی در مدارس و دانشگاه‌ها
وی با ابراز نگرانی از دور شدن جوانان از قرآن افزود: در آموزش و پروش و دانشگاه‌ها ساعاتی که به کلاس قرآنی اختصاص یابد و برای این کلاس قرآنی اهمیت قائل شود، وجود ندارد.
ناصر ملاولی، نماینده مردم قروه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از برگزاری این گردهمایی گفت: در چهل سالگی و پختگی انقلاب برگزاری این جلسات مایه خرسندی است.
وی با اشاره به اینکه تمام بزرگان و حاضران در این جلسه پیشکسوتان و اساتید قرآنی هستند، افزود: همانگونه که ورزشکاران خود را خاک خورده زمین ورزش می‌دانند ما نیز خود را خاک خورده قرآنی می‌دانیم و در تلاشیم تا حق مطلب را ادا کنیم و در این راستا باید فعالیت‌ها را گسترس دهیم.
دلسوزان نظام و قرآن پای کار بیایند
این استاد قرآنی عنوان کرد: یکی از مواردی که ما قرآنیان انتظار داریم این است که دلسوزان نظام و قرآن پای کار بیایند، چه اشکالی دارد که استاندار و یا مسئولان اولین جلسه را با قرآنیان داشته باشد.
وی با اشاره به وجود ۴۵ شهید قرآن در صدر اسلام عنوان کرد: امروز نیز فعالان قرآنی بدون هیچ چشمداشتی و حمایتی در روستاهای دور افتاده و مناطق حاشیه شهری و در شهرستان‌های استان همچون شهدای قرآنی اسلام مشغول ارائه خدمت به قرآن و امت پیامبر اسلام هستند.
ملاولی با اشاره به اینکه فضای قرآنی کشور انسجام و یکپارچگی برخوردار نیست و این امر می‌طلبد تا توجه ویژه‌ای به این بخش شود، بیان کرد: هم سو کردن فعالیت‌ها، ساماندهی فعالان قرآنی، برگزاری نشست‌های ماهانه با فعالان قرآنی، منسجم کردن اکثر جلسات خانگی قرآن، شفاف‌سازی بودجه‌های قرآنی، برگزاری دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن در ادارات، نظارت مستمر بر فعالیت قرآنی مساجد، پایگاه بسیج و موسسات قرآنی، برگزاری اردوهای قرآنی و عدم پراکندگی فعالیت‌های قرآنی از راهکارهای رفع مشکلات بخش قرآنی استان است.
برگزاری دوره آموزشی برای فعالان و معلمان قرآنی
وی با تأکید بر برگزاری دوره آموزشی برای فعالان و معلمان قرآنی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای به‌روزرسانی معلمان یک نیاز ضروری است؛ چراکه معلم ضعیف دانش‌آموز ضعیف تربیت می‌کند.
ماموستا کریمیان، یکی از اساتید قرآنی دیواندره نیز در این نشست با اشاره به اینکه خانواده امروز دیگر احساس نیاز به قرآن نمی‌کنند، افزود: فعالیت قرآنی در جامعه امروز فقط صرف تربیت قاری شده است ما امروز از لحاظ تربیت قاری بعد از کشور مصر جایگاه دوم را داریم و دیگر نیاز به تربیت قاری نیست و ما باید انسان قرآنی تربیت کنیم.
وی رسیدن به نام و آوازه از راه قرآن را نقطه ضعف برای یک فعال قرآنی دانست و افزود: ما اگر دلسوز قرآن هستیم نباید به دنبال نام و نشان باشیم ما باید هر جا هستیم مسلح به قرآن و علوم قرآنی باشیم.
عدم وجود رشته‌های قرآنی در مراکز آموزش عالی استان
وی عدم وجود رشته قرآنی در دانشگاه‌های استان را یک نقطه ضعف دانست و گفت: ما باید رشته علوم قرآن و قرائت را در دانشگاه‌ها داشته باشیم و با راه‌اندازی این رشته در چند سال آینده هم اساتید برجسته‌ای را تربیت کنیم.
عبدالرحمان بابا صفری، فعالان قرآنی کامیاران با اشاره به نابسامانی در برگزاری کلاس‌های قرآنی بیان کرد: در روستاهایی که مردم فصیح‌خوانی قرآن را نمی‌دانند برگزاری دوره تجوید جوابگو نیست و نیاز به برگزاری دوره‌های روخوانی و روانخوانی دارند.
وجود 60 خانه قرآنی در شهرستان سروآباد
نماینده قرآنیان سروآباد با اعلام اینکه باید به مربیان قرآن بیشتر توجه شود، گفت: ما مربیان ۱۵ سال و بیشتر سابقه تدریس قرآن را داریم اما کمتر به ما توجه می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: ۶۰ خانه قرآنی در شهرستان سروآباد داریم و این خانه‌های قرآنی نیازمند کتاب و رحله قرآن هستیم اما مربیان قرآن با کمترین امکانات بیشترین خدمات راارائه می‌دهند.
انتهای پیام

نظر شما