شناسهٔ خبر: 29363855 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی رسانه ها

سکه و دلار در سراشیبی کاهش قیمت

تهران-ایرنا- رسانه های داخلی با اشاره به کاهش قیمت در بازار ارز و سکه پس از اعمال تحریم های مجدد آمریکا علیه کشورمان، به موضوع بررسی دلایل این روند نزولی در قیمت ها پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز چهارشنبه 23 آبان ماه، نشان می دهد که برخی از رسانه های داخلی اقدامات موفق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد همزمان با آغاز موج تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، در کاهش نرخ ارز و سکه را موثر دانسته اند. به گزارش این رسانه ها، بانک مرکزی با خرید و فروش هم زمان و ذخایر اسکناسی خوبی که برای خود ایجاد کرده است، توانسته در بازار ارز و طلا ثبات ایجاد کند و معامله کنندگان کاغذی را از بازار بیرون کند. ادامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش، نیز از دیگر اقدامات مثبت در روند سیر نزولی بازار ارز و سکه عنوان شده است.
برخی نیزکاهش قیمت دلار در بازار آزاد و کاهش قیمت جهانی طلا را به عنوان علت کاهش این قیمت ها عنوان کرده اند. عدم ثبات قیمت ارز؛ مقطعی بودن کاهش فعلی دلار و بازگشت به روند افزایشی در روزهای آتی دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های داخلی است. به گزارش رسانه های داخلی این کاهش قیمت ها در رسانه های خارجی نیز بازتاب داشته است.
** آرام بودن بازارسکه و ارز و دلایل این آرامی ها
در بخشی از گزارش روزنامه صبح نو با عنوان'130 نفر از دلالان ارز بازداشت شدند' می خوانیم: در یک هفته اخیر به دلیل اقدامات مناسب بانک مرکزی، همزمان با آغاز موج تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، نرخ ارز با کاهش روبه‌رو بوده است، طلا و سکه نیز در یک هفته اخیر 9درصد کاهش قیمت را تجربه کردند....نگاهی به بازار طلا و ارز نشان می‌دهد که چقدر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در کنترل شرایط بحرانی موفق بوده‌اند، اقدامات بانک مرکزی که نرخ ارز را پنج درصد کاهش داده بود، سبب شد تا بازار ارز و سکه دچار تکانه شدید نشوند و بازار آرام بماند.
صبح نو، در بخش دیگری از این گزارش اقدامات مؤثر دستگاه قضا در دستگیری 130 نفر از دلالان ارز، را در آرامش بازار، موثر دانسته است.
همچنین تارنمای فرارو با انتشار خبر مذکور نوشت: برخی معامله‌گران باور داشتند نزول بهای اونس در بازار‌های جهانی نیز در شدت گرفتن کاهش بهای سکه موثر بوده است.

تارنمای نامه نیوز، هم با طرح سوال 'چرا قیمت دلار و سکه طی روزهای اخیر نزولی شد؟' عنوان کرد: کارشناسان معتقدند، در چند هفته اخیر مدیریت صحیح اقتصادی، قضایی و امنیتی، موجب ثبات و سیر نزولی بازار ارز و سکه شده است.
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در چند هفته اخیر مدیریت صحیح در اقتصاد منجر به کاهش قیمت ارز و طلا شد....بنی طبا، کارشناس اقتصادی هم گفت: مهمترین علت کاهش قیمت ارز و سکه در چند هفته گذشته مدیریت بانک مرکزی در تنظیم بازار بود.
بنی طبا افزود: حدود یک ماه است که بانک مرکزی تصمیم گرفته این بازار را کنترل کند و در این راه موفق بوده است. در این مداخله بانک مرکزی با خرید و فروش همزمان و ذخایر اسکناسی خوبی که برای خود ایجاد کرده است، توانسته در بازار ارز و طلا ثبات ایجاد کند و معامله کنندگان کاغذی را از بازار بیرون کند.
خبرگزاری تسنیم و تارنمای مشرق نیوز هم گزارش فوق را منتشر کرده است.

روزنامه جوان تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و عنوان 'خرید و فروش ارز و سکه دیگر سود ندارد' را برگزید.
این روزنامه می نویسد:با گذشت 13 آبان و آغاز موج دوم تحریم‌های امریکا، بازار ارز و سکه نه تنها دچار نوسان نشد، بلکه طی دو روز گذشته با کاهش محسوسی نیز روبه‌رو شد.
به گزارش «جوان»، براساس گزارش‌های میدانی روز گذشته روند کاهش قیمت ارز که از دو روز گذشته آغاز شده، همچنان ادامه یافت و حتی برخی از صرافان نیز پیش‌بینی ورود دلار به کانال 12 هزار تومان را داشتند.
برخی کارشناسان ارزی، سه دلیل را در کاهش حضور واسطه‌گران خرد بازار مطرح کردند؛ اولین دلیل از نظر آن‌ها کاهش حضور تقاضا و به‌خصوص خروج تقاضای افراد عادی از بازار بود. دومین دلیلی که از نظر فعالان در کاهش فعالیت معامله‌گران خرد تأثیر داشته است، برخورد‌های پلیس با دلالان و صرافان غیر‌مجاز طی چند وقت اخیر است.دلیل سومی که برخی فعالان آن را در کاهش تعداد واسطه‌گران مؤثر دانستند، ایجاد معافیت نفتی برای هشت کشور و همچنین لغو تحریم تعدادی از بانک‌های ایرانی در این خصوص بود. اتفاقی که گفته می‌شود تأثیر روانی بر بازار ارز گذاشته است.

'سکه و دلا‌ر در مسیر نزولی' عنوان گزارشی است که در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است. به گزارش این روزنامه، برخی معامله‌گران باور داشتند نزول بهای اونس در بازارهای جهانی نیز در شدت گرفتن کاهش بهای سکه موثر بوده است.....همچنین ادامه تحویل سکه‌های پیش‌فروش یکی دیگر از عواملی است که از نظر فعالان در نزول قیمت سکه اثرگذار شده است. برخی از معامله‌گران باور داشتند، ارزش بازاری سکه هفته گذشته کمی از ارزش ذاتی فاصله گرفت و همین موضوع موجب شده بود که پس از فعال شدن سیگنال‌های کاهشی، قیمت این فلز گرانبها افتی بیش از انتظار معامله‌گران را در هفته جاری تجربه کند.

خبرگزاری تسنیم زیر عنوان '2 علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه' به گفت و گو 'کشتی آرای' رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، پرداخت و نوشت: 'کشتی آرای' علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر و امروز را کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و کاهش قیمت جهانی طلا برشمرد و گفت: بازار طلا و سکه روزهای آرامی را سپری می کند.

تارنمای جهان نیوز هم در گزارشی خبر از 'کاهش قیمت سکه و ارز/سکه 4 میلیون و 320 هزار تومان' و آورده است: قیمت سکه و ارز به همراه نرخ جهانی اونس طلا درمعاملات امروز بازار تهران با کاهش روبرو شد.
خبرگزاری ایلنا نیز در مطلبی به گزارش بانک مرکزی پرداخت و نوشت: دلار ثابت ماند، یورو و پوند افزایش یافتند.

** عدم ثبات قیمت ارز
تیتر نخست روزنامه همدلی به گزارشی با عنوان 'آرامش بعد از طوفان قیمت‌ها' اختصاص داده شده است.
در بخشی از این گزارش آمده است: هر چند حال و هوای این روزهای بازار دیگر شبیه به چند ماه گذشته نیست و از هیجانات ارزهای بین‌المللی و حتی سکه‌ها خبری نیست، اما به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی، به دلیل ساختار نامناسب اقتصادی در ایران و رکود تولید، نمی‌توان امیدوار بود تا قیمت کالاهای اساسی همچنان رو به پایین باشد....بنظر می‌رسد که اگر اقتصاد کنترل نشود و کارخانه‌ها و تولید رونق نگیرد، حتما باز هم شاهد افزایش قیمت ارزهای بین‌المللی و بسیاری از کالاهای اساسی خواهیم بود.

همچنین روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی آورده است: گروهی از فعالان باور دارند، کاهش فعلی دلار مقطعی خواهد بود و در روزهای آتی قیمت به جاده افزایشی بازخواهد گشت. این عده بیشتر بر اثرات تحریم‌ها بر درآمدهای ارزی تاکید می‌کنند و ازسوی دیگر باور دارند، سیگنالی از گشایش‌های سیاسی به بازار مخابره نشده است که جهت انتظارات را به صورت بنیادی تحت تاثیر قرار دهد. به باور این دسته، بازارساز قصد دارد با کاهشی کردن قیمت‌ها و نوسان محدود از یکسو افراد عادی را از بازار دور نگه دارد و از سوی دیگر، آنها را تشویق کند که ارزهای دپو شده خود را در بازار عرضه کنند... بسیاری از معامله‌گران باور دارند شرایط بازار ارز و پیش‌بینی آینده قیمت‌های آن بسیار پیچیده شده است. همین پیچیدگی موجب می‌شود که سطح احتیاط در بازار بیش از گذشته بالا برود.

**بازتاب خارجی بی تاثیری تحریم بر قیمت ارز و سکه
روزنامه خراسان تیتر نخست خود را به گزارشی با عنوان 'روند نزولی ارز و طلا یک هفته پس از تحریم ها' اختصاص داد و نوشت: با گذشت یک هفته از آغاز دور دوم تحریم های آمریکا، بازار ارز و طلا روزهای آرامی را طی می کند و گزارش ها از تداوم کاهش نرخ در این بازارها حکایت دارد. در همین حال شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی اعلام کرد با وجود بازگشت تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران که از سیزدهم آبان آغاز شده است، بازارهای ارز و طلا در این کشور هفته آرامی را همراه با روند نزولی قیمت ها پشت سرگذاشتند.یورونیوز نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و در گزارشی تاکید کرده است :«یک هفته پس از تحریم‌ها؛ دلار و سکه ارزان شد.» به نظر می رسد بازار ارز در روزهای گذشته کمترین تاثیر را از خبرهای سیاسی گرفته و روند نزولی خود را ادامه می دهد. این موضوع را کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ایران نیز تایید کرد.
** گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1732

نظر شما