شناسهٔ خبر: 29362170 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چرا اینفانتینیو ایران را برای مشارکت در جام جهانی پیشنهاد داد؟

کشور قطر برای برگزاری دیدار‌های جام جهانی ۲۰۲۲ نیاز به کمک کشور‌های همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۱ در مقر فیفا در کشور زوریخ جلسه‌ای برای رای گیری انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ برگزار شد و از میان کشور‌های قطر، آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا در نهایت عنابی‌ها توانستند امتیاز میزبانی را با ۱۴ رای بدست بیاورند.

چرا اینفانتینیو ایران را برای مشارکت در جام جهانی پیشنهاد داد؟

کشور قطر برای برگزاری جام جهانی طبق روال گذشته و با حضور ۳۲ تیم نیاز به ساخت و تجهیز ورزشگاه‌ها و زیر ساخت‌ها بود و پس از آن رئیس فیفا پیشنهاد افزایش تیم‌های جام جهانی قطر از ۳۲ تیم به ۴۸ را مطرح کرد و راهکاری را نیز برای برگزاری به قطر داد که مهمترین آن استفاده از ظرفیت کشور‌های همسایه قطر برای مشارکت در جام جهانی بود.

مسئولان قطری نیز برای برگزاری یک جام جهانی رویایی در حالی باید با همسایه‌ها باب همکاری را باز می‌کردند که مشکل سیاسی با امارات و عربستان سر باز کرد و این 2 کشور به عنوان دشمنان شماره یک قطر بحث‌های روحی و روانی در مورد ناتوانی این کشور در میزبانی را مطرح کردند و ایران به عنوان حامی قطر طرح اینفانتینیو برای کمک به میزبان جام جهانی را تایید کرد و در نامه‌ای رسمی اعلام کرد که حاضریم به قطر کمک کنیم.

چرا اینفانتینیو ایران را برای مشارکت در جام جهانی پیشنهاد داد؟

جیانی اینفانتینیو، رئیس فیفا در جلسه انتخاب انتخاب میزبان جام جهانی ۲۰۲۶ به صورت علنی اعلام کرد که می‌خواهد تا جام جهانی ۲۰۲۲ از ۳۲ تیم به ۴۸ تیم تغییر کند تا این رقابت گسترده‌تر شده و برگزاری مسابقات زمان بیشتری به طول انجامد. اینفانتینیو در تلاش است تا جام جهانی قطر را با حضور ۴۸ تیم به صورت آزمایشی برگزار شود.

به نقل از رسانه الرایا؛ جیانی اینفانتینیو در جلسه‌ای با مسئولان رده بالای فیفا اعلام کرده که برای جذابیت بیشتر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ ما هر کاری از دستمان برآید انجام خواهیم داد و در تلاش هستیم تا قطر به دلیل کمبود فضای کافی برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس که با آن ارتباط خوبی دارد را برای همکاری انتخاب کند.

البته رسانه اماراتی thenational پیرو حرف‌های اینفانتینو سخنی از سوی حسن الذوادی دبیر پروژه جام جهانی ۲۰۲۲ نوشت: ما تمامی امکانات خود را برای برگزاری جام جهانی با ۳۲ تیم در نظر گرفته ایم و برای برگزاری مسابقات با ۴۸ تیم به دلیل محدودیت فضا، نیاز به کشور‌های متعددی برای همکاری داریم تا بتوانیم مسائلی مانند اردو‌ها و اسکان تیم‌ها را به یکی از کشور‌های نزدیک خود انتقال دهیم. از سوی مسئولان جهانی مناطقی مانند جزیره کیش در کشور ایران به ما پیشنهاد شده است.

چرا اینفانتینیو ایران را برای مشارکت در جام جهانی پیشنهاد داد؟

رسانه فرانسوی نیز در این باره نوشت: الذوادی اعلام کرده است برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در ایران و یا کشور‌های خلیج فارس به عنوان بخشی از عملیات عمرانی محسوب می‌شود ما باید از سوی فیفا تاییده‌ای را برای آغاز پروژه هایمان دریافت کنیم. ما برنامه‌های متعددی برای برگزاری این مسابقات در کشور‌های حوزه خلیج فارس داریم.

چرا اینفانتینیو ایران را برای مشارکت در جام جهانی پیشنهاد داد؟

این در حالی است که عربستان همچنان در تلاش است تا میزبانی را از قطر بگیرد و به فیفا ثابت کند که قطری‌ها توانایی میزبانی ندارد، روزنامه الریاضیه عربستان به نقل از ترکی آل شیخ، رئیس اداره کل ورزش عربستان نوشت: جام جهانی ۲۰۲۲ باید از قطر گرفته شود و به کشور دیگری برسد. همین موضوع سبب می‌شود تا فیفا با دست باز تری ایران را به عنوان همیار قطر برای برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب کند.

موضوع مشارکت ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ در حالی تایید و تکذیب می‌شود که برخی از رسانه‌ها به این موضوع توجه نداشته اند که مشارکت در اجرا با مشارکت در پروسه جام جهانی متفاوت است و ماجرا از این قرار است که با توجه به شرایط موجود ایران دست نیاز فیفا و قطر را رد نکرده است چرا که جزیره کیش می‌تواند محل مناسبی برای اردوی تیم‌های حاضر در جام جهانی باشد و بحث برگزاری رقابت‌های جام جهانی در کیش تا این لحظه مطرح نیست و تنها در صورتی بازی‌های جام جهانی در ایران برگزار می‌شود که فیفا بعد از استعلام از ایران این موضوع را تایید کند.

اگر امروز مشارکت ایران در برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ تکذیب شد، اما بحث حضور کشور‌ها برای تشکیل اردوی قبل از مسابقات و اسکان حین رقابت‌ها هنوز منتفی نشده است.

چرا اینفانتینیو ایران را برای مشارکت در جام جهانی پیشنهاد داد؟

غلامحسین زمان آبادی، مشاور فدراسیون فوتبال نیز درباره بحث مشارکت ایران در راه میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ اظهار داشت: بحث مشارکت در راه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به هیچ وجه مطرح نیست. طبق تصمیم فیفا، قطر به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شده است و تمام بازی‌های این رقابت‌ها هم در قطر برگزار می‌شود به همین دلیل وقتی مشارکت ایران در برگزاری جام جهانی مطرح می‌شود به معنی این نیست گه برخی بازی‌ها در ایران برگزار می‌شود.

او ادامه داد: ایران این آمادگی را دارد تا از اردو تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها میزبانی کند آن هم نه آخرین اردو چرا که طبق قانون فیفا اردوی نهایی و محل استقرار تمام تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی در کشور میزبان است.

زمان آبادی درپایان تصریح کرد: آب و هوای جزیره کیش و قشم متناسب با قطر است و این ۲ جزیره آمادگی دارند از اردوی تیم‌های حاضر در جام جهانی میزبانی کنند. بهترین امکانات هم در این ۲ جزیره فراهم شده است. ما این آمادگی را هم داریم اگر فیفا اجازه دهد در زمان برگزاری رقابت‌های جام جهانی میزبان تیم‌ها باشیم، اما فیفا چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. بحث مشارکت در راه برگزاری مسابقات مطرح نیست و تنها می‌توانیم میزبان اردوی تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی باشیم.

بیشتر بخوانید: احتمال برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با همکاری ایران قوت گرفت

گفت و گوی روحانی و امیر قطر برای مشارکت ایران در جام جهانی ٢٠٢٢

با تهدید فیفا عربستانی‌ها عقب نشینی کردند

انتهای پیام/

نظر شما