شناسهٔ خبر: 29360511 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با حضور معاون وزیر بهداشت

26 درصد جمعیت کشور نشانه اختلال روانی دارند

ساری-ایرنا- معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که هم اکنون 26 درصد از جمعیت کشور دارای نشانه هایی از اختلال روانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اختلال‌های روانی به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که با تاثیر بر تفکر و رفتار باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی می‌شوند. افسردگی، اضطراب و وسواس از جمله این اختلالات به شمار می روند.
دکتر سید هادی ایازی روز چهارشنبه در آیین آغاز فعالیت 288 کانون سلامت محله مازندران در ساری افزود: به طور میانگین حدود 16 درصد از بانوان و 12 درصد آقایان نشانه های اختلال روانی را با خود دارند.
وی کمبود نشاط اجتماعی، فقر، تبعیض و بیکاری را مهم ترین علل بروز اختلال روانی در جمعیت کشور برشمرد و گفت که میانگین سنی اختلال روانی در جمعیت کشور هم با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.
معاون وزیر بهداشت تغییر سبک زندگی را مهم ترین عامل برای کاهش اختلال روانی در جامعه دانست و افزود: راه اندازی کانون سلامت و مشارکت مردم در این طرح که مصوبه شورای عالی سلامت را نیز دارد، می تواند کمک کار خوبی برای تغییر سبک زندگی و پیشگیری از برخی بیماری غیرواگیر باشد.
وی برنامه کانون سلامت را پیشگیری از مصرف دخانیات، آموزش مادر و کودک و رصد و اطلاع رسانی در باره بیماری هایی چون دیابت، فشار خون؛ چربی خون و سایر بیماری های غیر واگیر برشمرد.
ایازی سالمندی رو به رشد جمعیت کشور را در گسترش بیماری های غیرواگیر موثر دانست و تاکید کرد که کانون های سلامت محله می توانند نقش مهمی در تامین سلامت این بخش از جامعه نیز ایفا کنند.
وی گفت: هم اکنون افزون بر 9.2 درصد از جمعیت کشور را پیران تشکیل می دهند که با نرخ پایین باروی کشور پیش بینی می شود تا کمتر از سه دهه آینده ، ایران با داشتن 30 درصد جمعیت سالمند در زمره کشورهای پیر قرار گیرد.
این مسئول وزارت بهداشت افزایش نرخ باروی را راهکار اصلی برای کند شدن نرخ پیری جمعیت کشور دانست.
براساس آمار نرخ باروی در کشور حدود 2 درصد است.
*** تکلیف استانداران در کانون سلامت
معاون وزیر بهداشت گفت که براساس ابلاغ وزارت کشور تمام استانداران باید برای اجرابی شدن کانون سلامت محله کمک کار باشند.
ایازی داشتن مصوبه شورای عالی سلامت به مسئولیت رئیس جمهوری را ضمانت اجرایی برای اجرای این طرح دانست.
وی اضافه کرد: کانون سلامت محله با تشکیل مجمع سلامت در شهرستان ها می تواند در مشارکت پذیری مردم در این حوزه کارکرد خوبی از خود نشان دهد.
کانون های سلامت محله با هدف توسعه فرهنگ سلامت در جامعه و بهره گیری از مشارکت همگانی در این حوزه از طریق حساس کردن شهروندان با مصوبه شورای عالی سلامت کشور از شهریور ماه امسال موجودیت یافتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این مراسم گفت: در شرایط فعلی درمان مهم ترین دغدغه شهروندان و حتی فرهیختگان ماست که برای کاهش هزینه درمانی باید به سلامت توجه بیشتری شود.
دکتر سید عباس موسوی راه اندازی کانون های سلامت را در راستای کاهش هزینه های درمانی و به نوعی گام نهادن در حوزه پیشگیری با مشارکت مردمی بیان کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام این که هم اکنون 12 درصد از محلات شهری استان دارای کانون سلامت هستند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان تلاش می کند تا این کانون ها را در سایر محلات شهری نیز با مشارکت مردم فعال کند.
وی با اظهار این که در مرحله اول افزون بر دو هزار و 328 نفر در این طرح مشارکت دارند، افزود: هم اکنون 25 درصد از مسوولیت سلامت در جامعه بر عهده وزارت بهداشت و درمان قرار دارد و 75 درصد باید در جامعه تعیین تکلیف شود.
موسوی یکی از راهکارهای مشارکت مردم را راه اندازی کانون سلامت محلات برشمرد و با اشاره به افزایش رو افزون بیماری های غیر واگیر چون دیابت، فشارخون، چاقی، چربی خون و سرطان در جامعه کنترل این بیماری ها را در گروه مشارکت مردم دانست.
وی مهم ترین علت اصلی بروز این بیماری ها را سبک زندگی مردم دانست و تشکیل کانون سلامت را کمک کاری برای تغییر این سبک زندگی بیان کرده است.
کانون سلامت محله با تصویب شورای عالی سلامت کشور اجرایی شد و اواخر شهریور ماه سال جاری از سوی وزارت کشور به استانداران ابلاغ شده است.
6982/1654

نظر شما