شناسهٔ خبر: 29359059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حمایت مرکل از پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی

R31356/P36447/S8,89/CT10

صدر اعظم آلمان در سخنانی در پارلمان اروپا از پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی حمایت کرده و آن را مغایر و در تضاد با ناتو ندانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "زوددویچه سایتونگ" ، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در سخنانی در پارلمان اروپا از طرح تاسیس یک ارتش مشترک اروپایی که اخیرا توسط رئیس جمهور فرانسه هم مطرح شده بود حمایت کرد.

وی در این باره گفت که یک ارتش مشترک اروپایی به دنیا نشان خواهد داد که بین کشورهای اروپایی هرگز دوباره جنگی وجود نخواهد داشت. چنین ارتش اروپایی یک ارتش علیه ناتو نباید باشد. در اینجا مسئله بازدهی بیشتر مطرح است.

وی هیچ دلیلی نمی بیند که چرا نباید این مسئله امکان پذیر باشد که در ناتو با یک ارتش مشترک اروپایی عمل کنیم. مرکل با این اظهارات خود به درخواست اخیر رئیس جمهور فرانسه که تاسیس یک ارتش واقعی اروپایی را پیشنهاد داده بود واکنش نشان داد.

اخیراً امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم خواستار تشکیل یک ارتش اروپایی واقعی شده و در این باره گفته است: ما قادر به حفاظت از اروپایی‌ها نخواهیم بود اگر درباره داشتن یک ارتش واقعی اروپایی تصمیم نگیریم. اروپا باید به یک شیوه کاملاً مستقل از خودش دفاع و محافظت کند، بدون آنکه تنها به ایالات متحده وابسته و متکی باشد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت: ما باید از خودمان در برابر چین، روسیه و حتی ایالات متحده آمریکا محافظت و دفاع کنیم. وقتی می‌بینم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام می‌کند قصد خروج از یک پیمان مهم خلع سلاح را دارد که پس از بحران موشکی دهه 1980 میلادی که به اروپا لطمه زد، منعقد شده است، قربانی اصلی چه‌کسی خواهد بود؟ بی‌شک اروپا و امنیت آن.

مرکل در بخش دیگری از سخنانش در کنار سیاست امنیتی و خارجی به دو عرصه دیگر که برای اروپا مهم است در آن به خوبی همکاری کنند اشاره کرد که عبارتند از اقتصاد و مسئله مهاجرت.

صدر اعظم آلمان در این باره گفت که اگر ما از نظر اقتصادی قدرتمند نباشیم از نظر سیاسی نیز تاثیرگذار نخواهیم بود. وی به این مسئله اشاره کرد که مشترکا با فرانسه تا ماه دسامبر دستاوردهای قابل ملاحظه ای را در زمینه توسعه بیشتر اتحادیه اقتصادی و پولی به شورای اروپایی ارائه خواهد داد.

صدر اعظم آلمان همچنین در مسئله مهاجرت تاکید کرد که باید یک رویکرد پناهندگی مشترک اروپایی شکل گیرد چرا که در غیر این صورت ما در این زمینه موفق نخواهیم شد.

به صورت کلی مرکل در سخنانش بر لزوم همبستگی اروپا تاکید کرده و گفت: این مسئله همواره مهم تر می شود که ما اروپاییان با یکدیگر متحد شویم. همبستگی بخشی از دی ان آی اروپایی است.

وی همچنین این مسئله را مهم ارزیابی کرد که به یاد داشته باشیم تصمیمات فردی و ملی همیشه تاثیراتی بر جوامع بین المللی دارد. وی با اشاره به برخی کشورهای اروپایی که درآن دستگاه قضائی تحت فشار قرار دارد گفت: کسی که اصول قانونی را در کشور خود تضعیف می کند حاکمیت قانون در سراسر اروپا را تحت تاثیر قرار می دهد. کشورهای مجارستان، لهستان  و همچنین رومانی از این نظر متهم هستند.

وی درباره تصمیمات بودجه ای ایتالیا که می خواهد بدهی های خود را بیش از آنچه مد نظر بروکسل است افزایش دهد نیز گفت: ارز مشترک اروپایی تنها زمانی کارآیی دارد که هر عضوی به معیارها و اصول موجود پایبند باشد و کسی که انسجام اروپایی را زیر سوال می برد اعتبار تمام اتحادیه اروپا را تضعیف می کند.

مرکل همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواستار ایجاد هر چه سریع تر شورای عالی امنیت اروپا شد، چرا که به زعم وی اروپا دیگر نمی تواند به حمایت دیگران تکیه کند. وی اظهار داشت که یکی از مهم ترین وظایف این شورا تصمیم گیری به موقع در شرایط استثنائی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما