شناسهٔ خبر: 29359049 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

نیویورک تایمز: استراتژی خاورمیانه ای ترامپ شکست خورده است/ قتل خاشقجی یک هدیه برای ایران بود

ترور روزنامه نگار سعودی بیشتر باعث شد تا استراتژی دولت ترامپ را برای ائتلاف با عربستان سعودی جهت متوقف کردن نفوذ ابران شکست بخورد. دولت ترامپ آماده اعتراف به آن نیست، اما استراتژی خاورمیانه ای آن به شدت دچار مشکل شده است.

صاحب‌خبر -
ترور روزنامه نگار سعودی بیشتر باعث شد تا استراتژی دولت ترامپ را برای ائتلاف با عربستان سعودی جهت متوقف کردن نفوذ ابران شکست بخورد. دولت ترامپ آماده اعتراف به آن نیست، اما استراتژی خاورمیانه ای آن به شدت دچار مشکل شده است.
 ترور روزنامه نگار سعودی بیشتر باعث شد تا استراتژی دولت ترامپ را برای ائتلاف با عربستان سعودی جهت متوقف کردن نفوذ ابران شکست بخورد.
 
به گزارش روز نو ، نیویورک تایمز با اشاره به قتل روزنامه تگار سعودی نوشت: دولت ترامپ آماده اعتراف به آن نیست، اما استراتژی خاورمیانه ای آن به شدت دچار مشکل شده، در حال حاضر قتل روزنامه نگار مخالف، جمال خاشقجی، در ماه مه گذشته در کنسولگری سعودی در ترکیه ضربه سنگینی برایش بوده است. فشار اخیر دولت بر عربستان سعودی برای پیروزی در جنگ خود در یمن یک نشانه واضح است که اعتبار عربستان سعودی، که در قلب این استراتژی قرار دارد، شاید حتی در نگاه رئیس جمهور ترامپ کاهش یافته است، .
 
هدف استراتژی این بود که آمریکاسعی کند تا با عربستان نفوذ ایران در خاورمیانه را محدود کند. در عوض، اکنون می توانیم نفوذ تهران را همچنان حتی با وجود تحریم ها حس کنیم.
 
این به این معنا نیست که ایران پس از حوادث خاشقجی، انتظار تغییر در سیاست آمریکا در قبال آن را دارد. در عوض، تضعیف اعتماد به عربستان سعودی در سرتاسر منطقه بیشتر احتمال دارد تا حکومت ایران حکمت استراتژی فعلی خود را تایید کند. همین حالا  از طریق بسیج منابع داخلی؛ به اروپا، چین و روسیه تکیه می کنند تا کانال های اقتصادی را با ایران باز کنند؛ و همپیمانی و موقعیت های سیاسی ایران را تقویت نمایند.
 
در طول سال گذشته، ایران توانسته است از تنش های شدید با آمریکا جلوگیری کند، زیرا به تعهد روسیه برای ادامه روند فعلی در سوریه اعتماد دارد. ایران هیچ نشانه ای از خروج از سوریه را نشان نمی دهد، حتی با وجود اینکه حملات مکرر اسرائیل له پایگاه های آن صورت می گیرد.
 
به همین ترتیب، انتظارات از رویارویی در عراق پس از آتش زدن کنسولگری ایران در بصره در ماه سپتامبر حکایت داشت. در عوض، ایران بی سر و صدا به عراقی ها کمک کرد تا یک اتحاد سیاسی ایجاد کنند و یک دولت وابسته به شبه نظامیان حمایت شده از ایران را تشکیل دهند.
 
در حال حاضر، رهبران تهران احتمالا انتظار دارند که آمریکا یک عربستان سعودی ضعیف را مجبور کند تا به عملیات نظامی خود در یمن و محاصره قطر پایان دهد.  ایرانیان مذاکراتی را با سعودی ها دنبال کرده اند، که ممکن است آماده باشد با آنها صحبت کنند  به ویژه اگر سعودی ها به مشاوره آمریکا و تصمیم گیری برای پایان دادن به جنگ یمن ادامه دهند. دولت ریاض همچنین ممکن است لازم باشد روابط خود را با ایران تقویت کند تا روابط اش با ترکیه و قطر هم بهبود یابد.
 
 ممکن است رهبران ایران اعتماد بیشتری به قدرت چانه زنی خود داشته باشند، شاید به صحبت با ایالات متحده در مورد برنامه های هسته ای و موشکی خود. محافل حاکم در تهران اکنون به اعتماد به نفس اعتقاد دارند که اقتصاد بسیاری از شوک تحریم های آمریکا را دفع کرده است و ایران می تواند به اندازه کافی نفت را به فروش برساند و تجارت کافی با اروپا، چین، روسیه و هند داشته باشد تا بتواند اقتصاد خود را شناور کند.  
 
دولت ترامپ از معامله هسته ای خارج شده و ادعا می کند که این امر ناکام مانده است تا نفوذ منطقه ای ایران را متوقف کند و ادعا می کند که یک معامله جدید که به اندازه کافی قدرتمند باشد انجام خواهد شد. اما آقای ترامپ اکنون به وعده خود مبنی بر مجبور کردن ایران برای رسیدن به میز مذاکره با او عمل نکرده است.  
 
از آغاز، دولت ترامپ تصور می کرد که بتواند نفوذ منطقه ای ایران را از طریق همکاری نزدیک با محمد بن سلمان، پادشاه عربستان سعودی، محدود کند. اما یک سری از خطاهای سنگین عربستان سعودی، که به قتل آقای خاشقجی ختم شد منجر شده باعث شد ایران فرصت بیشتری داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما