شناسهٔ خبر: 29358774 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مسوول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه بیت‌المقدس کردستان:

بازدید بیش از 150 هزار زائر راهیان نور از مناطق عملیاتی کردستان

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، استان کردستان در چهار شهرستان مریوان، سروآباد، سقز و بانه 227 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که در طول هشت سال دفاع مقدس به طور مستقیم این مناطق درگیر جنگ بودند و پنج هزار و 400 شهید بومی استان نیز برای دفاع از این سرزمین تقدیم اسلام و انقلاب کردند.

کردستانی‌ها در جبهه‌ای با بعثی‌ها می‌جنگیدند و از سوی دیگر توطئه گروهک‌های ضدانقلاب را خنثی می‌کردند به همین دلیل بود که کردستان به زیبایی از سوی رهبر معظم انقلاب به «سرزمین مجاهدت‌های خاموش» تعبیر شد.

کردستان که در جنگ هشت ساله به صورت مستقیم درگیر بود، نقاط یادمانی بسیاری از دوران ایستادگی و مقاومت دارد که باید برای نسل‌های بعدی به یادگار باقی بمانند تا رشادت رزمندگان اسلام در این دیار فراموش نشود.

سال‌هاست که کاروان راهیان نور برای بازدید از مناطق عملیاتی غرب و شمال‌غرب کشور راه‌اندازی شده که در حال حاضر در کردستان هفت نقطه یادمانی برای بازدید کاروان‌های راهیان نور ایجاد شده است.

سرهنگ فرهاد غلامی مسوول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه بیت‌المقدس کردستان  اظهار داشت: اعزام کاروان‌های راهیان نور گامی موثر در انتقال فرهنگ شهادت و ایثار به نسل جوان است که همین زمینه تاکنون بیش از 3 هزار نقطه یادمانی در استان کردستان شناسایی شده است که هفت نقطه آن امروز به عنوان یادمان‌های راهیان نور آماده پذیرایی از زائران است.

غلامی بیان کرد:امروز اگر دشمنان نمی‌خواهند یک حرکت فرهنگی مانند راهیان‌نور شکل بگیرد به این دلیل است که ما در راهیان نور عنصر جهاد را احیاء می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استان کردستان هم میزبان زائران راهیان نور و هم اعزام‌کننده زائر به سایر مناطق عملیاتی کشور است، افزود: امسال بالغ بر150 هزار نفر زائر از بیست و هشت استان کشور از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس استان کردستان بازدید کردند.

غلامی ادامه داد: اگر چه استان کردستان خود هر ساله بعنوان استان میزبان در بحث اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی مطرح است اما در کنار این میزبانی در بحث اعزام دانش‌آموزان بومی به دیگر مناطق عملیاتی کشور در منطقه شمال‌غرب و جنوب نیز حضوری فعال و چشمگیر دارد بطوریکه در همین راستا امسال بیش از 2 هزار و 400 نفر دانش‌آموز دختر کردستانی از مناطق عملیاتی بانه بازدید کردند.

مسوول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه بیت‌المقدس کردستان تصریح کرد: یادمان شهدای حماسه و مقاومت(باشگاه افسران سابق) و یادمان شهدای پیشمرگان مسلمان کرد سنندج( تپه الله اکبر) در شهرستان سنندج، یادمان شهدای عملیات کربلای 10(بوالحسن) و یادمان شهدای غریب سیران‌بند در شهرستان بانه، یادمان شهدای عملیات‌های والفجر 4 و 9 (خانم شیخان) و یادمان شهدای پاکسازی شهر مریوان(دریاچه زریوار) در شهرستان مریوان و هم چنین یادمان دالانی(محور عملیاتی والفجر 10) در شهرستان سروآباد از جمله مقصد کاروان‌های راهیان نور در استان کردستان است بطوریکه یادمان‌های مذکور سالانه میزبان خیل عظیمی از کاروان‌های راهیان نور از سراسر کشور هستند.

وی گفت: فضاسازی فرهنگی، آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب، به کارگیری راویان مجرب و همچنین مهیانمودن امکانات کافی برای رفاه بیشتر زائرین از جمله اقداماتی است که سپاه بیت‌المقدس برای اردوهای راهیان نور در نظر گرفته است.

غلامی با بیان اینکه راهیان نور فقط متعلق به سپاه نیست بلکه متعلق به همه مردم و مسوولین است، ادامه داد: هرچند طی جلسات مختلفی هماهنگی‌های لازم برای میزبانی از زائران در بین دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است اما متاسفانه در مرحله عمل هیچ دستگاه اجرایی کاری انجام نداده است و کل میزبانی و اسکان را سپاه بیت‌المقدس کردستان متقبل شده است.

زیرساخت‌ها برای پذیرش و میزبانی زائران راهیان نور در کردستان فراهم است

مسوول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه بیت‌المقدس کردستان به کارگیری توان همه دستگاه‌های اجرایی برای اسکان زائران را ضروری دانست و گفت: در حالیکه اردوی راهیان نور یک طرح ملی و استانی است که باید همه مسوولین اجرایی استان پای کار باشند اما متاسفانه در عمل فقط سپاه این میزبانی را انجام می‌دهد و بقیه دستگاه‌های اجرایی به تعهداتی که دادند، عمل نکرده‌اند.

غلامی یادآور شد: مردم کردستان حماسه‌ها و ایثارگری‌های زیادی را در طول هشت سال جنگ تحمیلی در تاریخ کشور ثبت کردند که در کمتر جایی از کشور می‌توان نمونه‌هایی از آن را دید پس امروز وظیفه ماست که با استفاده از پتانسیل عظیم راهیان نور این ارزش‌ها و رشادت‌ها را به نسل‌های آینده منتقل کنیم و زنده نگه داریم.

مسوول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه بیت‌المقدس کردستان اظهار داشت: امروز زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهیدان کمتر از خود شهادت نیست پس ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بویژه در بین نسل جوان از وظایف و رسالت‌های همه آحاد جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه در بحث زیرساخت‌ها مشکلی نداریم افزود: با توجه به حضور چشمگیر مردم در مناطق و یادمان‌های عملیاتی هشت سال دفاع مقدس استان کردستان، زیرساخت‌ها برای پذیرش و میزبانی از این عزیزان فراهم است.

اجرای نمایش رزمی فرهنگی مجاهدت‌های خاموش در سنندج

غلامی برگزاری رزمایش رزمی، فرهنگی و بصیرتی مجاهدت‌های خاموش در کردستان را از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی در کردستان عنوان کرد و گفت: در این رزمایش توانسته‌ایم مجاهدت‌های پیشمرگان مسلمان کُرد و نقش مردم غیور کردستان در دفاع از اسلام و انقلاب را برای 78 هزار نفر تماشگر در 58 شب اجرا به تصویر بکشیم.

غلامی افزود: برگزاری نمایش‌های رزمی از 9 سال پیش در کردستان آغاز شده است که برای تمامی مراحل نمایش‌ها از جمله تنظیم سناریو و هنروران آن از توان نیروهای بومی استان استفاده شده است.

مسوول اردویی، گردشگری و راهیان نور سپاه بیت‌المقدس کردستان ادامه داد: در این رزمایش فرهنگی رزمی وقایع جنگ از جمله بحث پیام حضرت امام در شروع انقلاب اسلامی، آغاز جنگ تحمیلی، اتفاقات حضور رزمندگان اسلام در سنندج، مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب و جنایات رژیم بعث عراق در بمباران شیمیایی شهرها و روستاهای استان بازسازی شده است.

وی گفت: این برنامه نمایشی، تکمیل‌کننده توشه معنوی سفر کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس است که بخش‌هایی از نبرد مردم کردستان را با سناریو و جزئیات منظم در کنار نورپردازی، صوت حرفه‌ای، جلوه‌های ویژه بصری، نورافشانی و هنرمندی بازیگران و بازیگردانان و با استفاده از انفجارات به نمایش گذاشت.


غلامی در پایان عنوان کرد: به برکت خون شهدا و هوشیاری مردم استان کردستان و آمادگی رزمندگان اسلام، کردستان امروز یکی از استان‌های بسیار امن کشور است.

انتهای پیام/7727

نظر شما