شناسهٔ خبر: 29358734 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پایان کار سه دهه اخلال در بازار سکه و ارز توسط سلطان سکه و همدستش

سلطان سکه بعد از سه دهه اخلال در بازار سکه و ارز اعدام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛13 تیر ماه امسال سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ از بازداشت فردی با دو تن سکه خبر داد که به سرعت لقب سلطان سکه را گرفت.

وحید مظلومین معروف به سلطان سکه فرزند حبیب‌الله متولد سال ۱۳۴۱ سال‌ها در بازار سکه و ارز فعالیت داشته و در سال ۷۱ بازداشت شده است. در دهه ۷۰ با افزایش چند برابری قیمت ارز وحید مظلومین به عنوان اخلالگر در نظام اقتصادی دستگیر اما با قید وثیقه آزاد شد.

در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نیز با التهاب بازار ارز وحید مظلومین به عنوان یکی از ارکان اخلال در نظام اقتصادی دستگیر و بعد از ۷ ماه با قرار وثیقه آزاد شد، این فرد در تاریخ 91/07/21 در حال خروج غیرقانونی از مرز مریوان به وسیله نیرو‌های وزارت اطلاعات بازداشت شد.
 
پایان کار سه دهه اخلال در بازار سکه و ارز توسط سلطان سکه و همدستش
 
 در آن پرونده بخش عمده‌ای از تشکیلات باند وحید مظلومین شناسایی و دستگیر می‌شوند که از جمله آن به محمد اسماعیل قاسمی و محمدرضا مظلومین و حدود ۱۰ نفر دیگر اشاره می‌شود که بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست و ارسال به دادگاه، متاسفانه در اقدامی قابل تامل با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات و فعالیت‌های وحید مظلومین و معرفی وی به عنوان عامل و رابط بانک مرکزی نهایتا حکم برائت او و همدستانش صادر می‌شود و تلاش‌های دادستانی تهران در اعتراض به آرای صادره نیز منجر به نتیجه‌ای نمی‌شود: نکته مهم و جالب توجه این است که یکی از اشخاصی که در آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده و جلساتی را با وحید مظلومین برگزار می‌کرده و وی را به عنوان رابط و عامل بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار به دادگاه معرفی کرده است بعد از بازنشستگی از شغل خود در بانک مرکزی و دایر کردن صرافی، خدمات شایانی به باند و شبکه وحید مظلومین ارائه می‌دهد که هم اینک تحت تعقیب قرار دارد.​
 
در پاییز و زمستان سال گذشته با افزایش قیمت سکه و ارز، بانک مرکزی لیست اسامی اخلالگران بازار ارز را اعلام کرد که در آن اسامی وحید مظلومین و محمداسماعیل قاسمی وجود داشت.

اخلال در بازار سکه و ارز توسط خانواده مظلومین

کار وحید مظلومین این بود که ارز و سکه دریافتی از بانک مرکزی را با قیمت پایین تر در بازار عرضه کند تا قیمت‌ها شکسته شود و کاهش پیدا کند، اما با سوء استفاده از این موضوع، به فروش سکه و ارز بالاتر از قیمت بازار اقدام می‌کرد.
 
سردار رحیمی در زمان بازداشت سلطان سکه گفت: این فرد در طول 10 ماه فعالیت خود، بر اساس 500 سند و مدرکی که در خصوص وی به دست آمده در بحث دلالی سکه نقش اصلی را به عهده داشت و در این مدت حدود 2 تن سکه را جمع‌آوری کرده بود.

وی گفت: نفرات این فرد برایشان قیمت سکه مهم نبود؛ هر وقت سلطان سکه اراده می‌کرد افرادش برایش سکه‌های موجود در را بازار را می‌خریدند و فرد قیمت سکه را تغییر می‌داد.

پرونده وحید مظلومین یک پرونده خانوادگی محسوب می‌شود که در آن حسین مظلومین برادرزاده، اقدس مهرافزا عمه همسر، محمدرضا مظلومین پسر و شاهین سیمرغ نوه عمه وی در آن متهم هستند که همگی به حبس محکوم شدند.

محمد اسماعیل قاسمی همدست سلطان سکه کیست؟

محمداسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم از اعضای اصلی باند مظلومین است که او نیز به اعدام محکوم شد.
 
محمداسماعیل قاسمی، متولد ۱۳۵۲، شغل سکه فروش، فاقد سابقه کیفری است. وی یکی از فعالان قدیمی بازار ارز و سکه است که در سال ۹۱ نیز سابقه دستگیری دارد و طبق توافقات این متهم با وحید مظلومین در پوشش معاملات سکه به قاچاق ارز اقدام می‌کردند.
 
این متهم بدون داشتن مجوز و با هماهنگی وحید مظلومین، یک مغازه را در اختیار گرفته و با جواز کسب یک فرد دیگر در سبزه میدان اقدامات خود را در زمینه خرید و فروش طلا و ارز ادامه داده است.
 
این متهم چندین حساب مشترک با وحید مظلومین داشته و طلا‌های آب شده وحید مظلومین را به بازار هدایت می‌کرد. اتهام وی افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز ارز و سکه و قاچاق عمده ارز در حد کلان است.
 
وی با باز کردن حساب به اسم زنان خانه‌دار به فعالیت‌های خود ادامه می‌داد و سعی کرد که گردش مالی حساب‌های خود را کاهش دهد تا از نظارت‌ها و بررسی‌ها پنهان بماند.
 
پایان کار سه دهه اخلال در بازار سکه و ارز توسط سلطان سکه و همدستش

شروع محاکمه سلطان سکه

دادگاه وحید مظلومین در روز 17 شهریور ماه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین احمد زرگر در شعبه دوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به صورت علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شد.
 
وحید مظلومین کارهای مجرمانه خود را در قالب 170 هزار تراکنش مالی با 219 فقره حساب انجام داده که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر 14 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بر اساس کیفر خواستی که دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای پرونده مظلومین صادر کرده است، متهم ردیف دوم پرونده محمد اسماعیل قاسمی، متهم ردیف سوم مجید عطریان، متهم ردیف چهارم رامین تاجیک، متهم ردیف پنجم حسین مظلومین، متهم ردیف ششم محمدرضا مظلومین، متهم ردیف هفتم نصرالله دارایی(متواری)، متهم ردیف هشتم رضا مرد میدان حاجی آبادی، متهم ردیف نهم حسن وزیری، مهتم ردیف دهم شاهرخ نجفی(متواری)، متهم ردیف یازدهم اقدس مهرافزا، متهم ردیف دوازدهم سروش امیری(متواری) متهم ردیف سیزدهم پویا نوبخت، متهم ردیف چهاردهم احسان فرزام نیا و متهم ردیف پانزدهم وحید دهاقین این پرونده هستند.

معرفی مظلومین در سال 71 به عنوان خلالگر نظام اقتصادی

تورک نماینده دادستان در این جلسه با قرائت کیفرخواست باند مظلومین در معرفی متهم ردیف اول این پرونده گفت:وحید مظلومین که سال‌ها در بازار ارز، سکه و طلای تهران فعالیت داشت، در جریان التهابات و نوسانات قیمت ارز در سال ۷۱ نیز بازداشت می‌شود. در آن زمان که دلار به یکباره چندین برابر افزایش قیمت می‌یابد از سوی منابع انتظامی و اطلاعاتی، وحید مظلومین به عنوان یکی از عوامل اصلی اخلال در بازار معرفی شده و پرونده قضایی برای نامبرده تشکیل و مدتی در بازداشت بوده است.

وی افزود: به دلیل سپری شدن حدود ۲۵ سال، دسترسی به سابقه مذکور در مدت کوتاه تحقیقات میسر نشد و بعد از آن مجددا در ایام نابسامانی بازار ارز در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و حوادث اقتصادی آن سال‌ها، وحید مظلومین به عنوان یکی از ارکان و عوامل اصلی اخلال در نظام ارزی کشور شناسایی و معرفی و دستگیر می‌شود و حدود ۷ ماه با قرار بازداشت در بازداشت بوده است.

تورک بیان کرد: در آن سال پرونده مهمی برای وی تشکیل می‌شود که بر اساس مدارک موجود، وحید مظلومین در ۲۱ مهرماه ۹۱ در حالی که قصد خروج غیرقانونی و فرار از کشور را داشت در مرز مریوان توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر می‌شود در آن روز خانمی به نام ندا بهرامی فرزند غلامرضا هم در حین خروج از کشور در فرودگاه امام خمینی دستگیر می‌شود.

وی افزود: خانم بهرامی در اظهارات خود می‌گوید که صرافی خود در تهران را در اختیار آقای مظلومین قرار داده و وی روزانه حدود یک تا دو میلیون دلار به کشور وارد و در بازار می‌فروشد. در تحقیقات قضایی که در آن زمان انجام می‌شود مشخص می‌شود که وحید مظلومین خود یکی از عناصر اصلی باند موسوم به روزچنگ‌ها بود که اعضای آن گروه هم اکنون در حال تحمل مجازات حبس در زندان هستند.

نماینده دادستان گفت: همچنین در تحقیقات مشخص می‌شود که ندا بهرامی، ۶ فقره حساب بانکی افتتاح و صدها برگ دسته چک سفید امضا در اختیار وحید مظلومین قرار می‌دهد که گردش مالی آن شش حساب در آن سال، در عرض یکسال بیش از هزار میلیارد تومان بوده است که بابت این خوش خدمتی دو میلیارد تومان به خانم ندا بهرامی پرداخت می‌شود.

تورک گفت: در آن پرونده بخش عمده‌ای از تشکیلات باند وحید مظلومین شناسایی و دستگیر می‌شوند که از جمله آن به محمد اسماعیل قاسمی و محمدرضا مظلومین و حدود ده نفر دیگر اشاره می‌شود که بعد از صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست و ارسال به دادگاه، متاسفانه در اقدامی قابل تامل با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع نابجا از اقدامات و فعالیت‌های وحید مظلومین و معرفی وی به عنوان عامل و رابط بانک مرکزی نهایتا حکم برائت او و همدستانش صادر می‌شود و تلاش‌های دادستانی تهران در اعتراض به آرای صادره نیز منجر به نتیجه‌ای نمی‌شود که گزارش کامل و تصویر کیفرخواست ضمیمه پرونده است.

صدور حکم اعدام برای سه اخلالگر نظام  اقتصادی کشور

نهم مهرماه سال جاری بود که سخنگوی قوه قضاییه در حاشیه برگزاری جلسه مسئولان عالی قضایی کشور خبر از صدور حکم اعدام برای سلطان سکه و همدستش محمد سالم داد.

تایید حکم در دیوان عالی کشور

پس از ۲۰ روز حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای از تایید حکم اعدام وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی در دیوان عالی خبرداد تا در نهایت از ابتدای برگزاری دادگاه تا زمان تایید حکم ۴۳ روز بیشتر طول نکشید.

پایان سه دهه اخلال در بازار سکه و ارز

در نهایت سحرگاه امروز ۲۳ آبان ماه سلطان سکه و همدست به دار مجازات آویخته شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما