شناسهٔ خبر: 29356760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

برداشت طلاي سرخ از 5 هکتار اراضي سروآباد آغاز شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - کارشناس باغباني جهاد کشاورزي سروآباد از آغاز کار برداشت زعفران (طلاي سرخ) از سطح پنج هکتار از اراضي اين شهرستان خبر داد و گفت: پيش بيني مي شود تا اوايل آذر کار برداشت ادامه داشته باشد.

وفا خدامرادي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: متوسط برداشت زعفران در هر هکتار 2 هزار و 500 گرم است که بر اين اساس پيش بيني مي شود بيش از 12 کيلوگرم زعفران برداشت و روانه بازار مصرف شود.
وي با بيان اينکه بيشترين ميزان برداشت زعفران در هکتار تا چهار کيلوگرم نيز مي رسد، افزود: عملکردهاي اعلامي مربوط به مزارع با سن يکسال و دو سال است.
خدامرادي تاکيد کرد: ميزان برداشت واقعي محصول از مزارع زعفران مربوط به سال سوم است که امسال تمام سطح زير کشت ايم محصول در سروآباد سه ساله است و انتظار مي رود شاهد عملکرد بهتري نسبت به سال گذشته در توليد باشيم.
وي يادآور شد: با توجه به اينکه اولين آبياري مزارع زعفران اواخر مهر انجام مي شود امسال بخاطر بارش هاي خوب نيازي به آبياري مزارع نبود.
خدامرادي اضافه کرد: کشت و برداشت زعفران با توجه به درآمد بسيار خوبي که دارد در اين شهرستان براي 12 نفر اشتغالزايي کرده است.
وي گفت: بيشترين هزينه کشت زعفران مربوط به سال اول براي خريد و کشت پياز آن است و در سال هاي دوم و سوم هزينه چنداني ندارد لذا درآمد بيشتري نصيب کشاورزان و توليد کنندگان اين محصول مي شود.
خدامرادي با بيان اينکه عمده مزارع زير کشت زعفران در روستاي قلعه جي قرار دارد، افزود: شهرستان سروآباد بدليل واقع شدن در اطراف رشته کوه هاي زاگرس از قديم الايام زادگاه زعفران و بهترين مکان براي توليد آن بوده است.
وي تاکيد کرد: با توجه به وضعيت توپوگرافي منطقه و کاهش ميزان بارندگي ها در چند سال اخير که باعث کمبود منابع آبي شده به منظور جبران کم آبي و همچنين در راستاي تحقق سياست هاي اقتصاد مقاومتي کشت سه محصول انگور ديم، سماق و زعفران در اولويت برنامه هاي جهاد کشاورزي سروآباد قرار گرفته است.
کارشناس باغباني جهاد کشاورزي سروآباد يادآور شد: کشاورزان در کاشت و توليد زعفران از هيچ نوع کود شيميايي استفاده نمي کنند و همين دليل باعث افزايش مرغوبيت اين محصول است.
به گزارش ايرنا، محصول زعفران در سطح 20 هکتار از اراضي بارور استان کردستان کشته شده و 50 بهره بردار اين استان 30 هکتار از اراضي خود را به کشت اين محصول اختصاص داده که 20 هکتار آن بارور است.
بهره برداران همه ساله از نيمه دوم آبان کار برداشت محصول را آغاز مي کنند، ميانگين برداشت محصول زعفران در هر هکتار از مزارع اين استان حدود چهار تا پنج کيلوگرم است.
پيش بيني مي شود امسال 75 کيلوگرم از اين محصول توسط بهره برداران از مزارع استحصال شده و روانه بازار شود که با فروش آن حدود پنج ميليارد و 600 ميليون ريال عايد کشاورزان مي شود.
گل دهي محصول زعفران که به طلاي قرمز نيز مشهور است با اولين باران پاييزي شروع مي شود و علاوه بر درآمد بسيار خوبي که براي کشاورزان دارد، سبب ايجاد اشتغال و توسعه پايدار در منطقه نيز مي شود.
کشت زعفران در شهرستان سروآباد از سه سال گذشته آغاز شده و با توجه به اينکه کاشت اين محصول با ارزش نياز به آبياري ندارد در مناطقي که با کمبود منابع آبي روبرو هستند مي تواند باعث ايجاد اشتغال، درآمد زايي و جلوگيري از مهاجرت شود.
از فاکتورهاي مؤثر در برداشت زعفران آبياري، برداشت، شيوه هاي خشک کردن، نوع بسته بندي، کيفيت آب و نوبت و زمان آبياري اين گياه است، هنگام برداشت اين محصول، قسمت قرمز رنگ موجود در گل هاي اين گياه از آن جدا و به عنوان زعفران به مصرف دارويي يا غذايي مي رسد.
شهرستان سروآباد در فاصله 90 کيلومتري غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است و در زمينه کشاورزي و باغداري قطب توليد محصولات باغي از جمله انار، گردو، توت فرنگي، انجير و انگور است.
7354/9102
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما