شناسهٔ خبر: 29356506 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در میزگرد ایرنا مطرح شد:

عدالت نیاز ضروری ورزش ایران

اصفهان- ایرنا- عادلانه توزیع نشدن امکانات و تجهیزات و اعتبارات بین رشته های ورزشی به عنوان یکی از چالشهای مهم ورزش ایران همچنان فعالان این عرصه را رنج می دهد که در صورت تحقق عدالت ورزشی می توان با برنامه ریزی و مدیریت اصولی نیازهای همه رشته ها تامین شود تا بیش از پیش به اهداف معین دست یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا استان اصفهان با عنوان' عدالت ورزشی نیاز ضروری ورزش ایران'، توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات را مهمترین عنصر توسعه برای همه رشته های ورزشی دانسته و بر ضرورت بازنگری برنامه ریزان امر در تحقق این امر مهم تاکید کردند.
برغم اقدامات انجام شده در دو دهه اخیر ، برآیندها نشان می دهد توزیع اعتبارات و تجهیزات و امکانات در هیات های ورزشی با مشکل مواجه هستیم چرا که دست اندرکاران امر رعایت عدالت را رمز بقا و پایدار جریان توسعه و پیشرفت ورزشکاران و هیات ورزشی می دانند.
به باور کارشناسان امر امروز ورزش و ابعاد گوناگون آن به عنوان یک مبحث مهم در جامعه مورد توجه است و به منزله پدیده های منحصر به فرد در جهت ایجاد جامعه ای پویا و شاداب و رفع بسیاری از بحرانهای اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و سیاسی کاربردهای فراوان خود را نمایان ساخته است.
همچنین ورزش یک صنعت هم محسوب می شود در جوامع پیشرفته توجه و سرمایه گذاری در ورزش، سبب توسعه و درآمدزایی در این زمینه شده و همین امر سبب شده که بتدریج بیشتر کشورهایی که از قبل توجه آنچنانی به آن نشان نمی دادند سهمی رو به افزایش، برای سرمایه گذاری در امور ورزشی قائل شوند زیرا در اینگونه کشورها به تأثیر درازمدت ورزش از لحاظ رشد و توسعه اقتصاد ملی واقف شده اند.
هم اکنون 50 فدراسیون با بیش از هزاران ورزشکار رشته های مختلف زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان فعالیت دارند که کارشناسان امر تاکید دارند با وجود اقدامات صورت گرفته در یک الی 2 دهه گذشته، هنوز بسیاری از هیاتهای ورزشی از کمبود شدید امکانات گلایه دارند.
سه میلیون ورزشکار در سراسر کشور زیرپوشش بیمه ورزشی قرار دارند.
بدون شک برای توسعه و پیشرفت در رشته های مختلف ورزشی باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کرد تا در سطح استانی، ملی بخ خصوص آسیایی و جهانی پرچم سه رنگ کشورمان برافراشته شود.
اگرچه برای تحقق عدالت ورزشی با تدوین سند توسعه ورزش در استانها ، گام های برداشته شده اما این توجه بسیار ناچیز بوده و این کم توجهی را شایسته ورزش این سرزمین و قهرمانان آن نیست.
این کارشناسان در میزگرد ایرنا بر ضرورت اختصاص اعتبار کافی و شفافیت منابع مالی، تغییر نگرش مسئولان، پرهیز از سیاسی کاری، سرمایه گذاری همه جانبه، تدوین برنامه ای مدون و مشخص و شناسایی دقیق نیازها و ظرفیتهای موجود در همه مناطق کشور، توزیع عالادنه امکانات و اعتبارات تاکید کردند.

**سرمایه گذاران و خیرین را به ورزش سوق دهیم
پیشکسوت کشتی استان اصفهان در میزگرد ایرنا با تاکید بر استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاران و خیرین در ورزش افزود : اگر این افراد را به ورزش سوق دهیم و توسط رسانه ها به آنها توجه شود می توان موفق بود.
تقی رجایی با بیان این که برای ورزش باید هزینه کرد و راهکاری یافت ، تصریح کرد : وقتی دستگاه های مرتبط در این زمینه هزینه نمی کنند و یا اعتباری ندارند ورزش نمی تواند سکون باشد.
وی اضافه کرد: ورزش هزینه بر است و تیم ها هزینه می خواهند و اگر دست اندرکاران به آن توجه نکنند، مشکل وجود دارد و خواهد داشت.
این پیشکسوت کشتی درخشش ورزشکاران زن و مرد اصفهانی اشاره کرد و گفت : دخترهای اصفهانی در رشته های مختلف ورزشی شاهکار می کنند و باید به صورت ویژه موردتوجه قرار گیرند.
رجایی با اشاره به این که عدالت هیچ وقت در دنیا برقرار نشده ولی می شود شرایط خوبی را برای نزدیک شدن به آن فراهم کرد، بیان کرد : در این مورد آنچه راهکار است باید انجام داد و در این زمینه عقب نشینی نکرد.
این کارشناس ورزشی با تاکید بر تخصص گرایی در ورزش یادآور شد : اگر متخصص در هر کاری باشد به خاطر آن تخصص مشکلات و معضلات ورزش کمتر می شود.
وی با اشاره به تکریم و احترام به ورزشکاران و در اختیار دادن امکاناتی همانند سالن های ورزشی از طرف مسوولان مرتبط به آنان اظهارداشت : ما ورزشکارانی در اصفهان داشتیم با اینکه کفش نداشتند در آسیا قهرمان جهان شدند.
وی با اشاره به لزوم توجه نگاه حرفه ای مجلس شورای اسلامی به موضوع ورزش و ورزشکاران تصریح کرد : اگر قوه مقننه در حوزه سلامت سرمایه گذاری می کند این هزینه را در حوزه ورزش هم انجام دهد تا از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کند.
رجایی بیان کرد: 10 میلیون ورزشکار زن و مرد در کشور وجود دارد که اگر مجلس برای آنها سرمایه گذاری کند تا 40 میلیون نفر هزینه پزشکی کم می شود چون ورزش باعث حفظ سلامت می شود.
این پیشکسوت کشتی با بیان اینکه با تزریق اعتبار به هیات های ورزشی عدالت رعایت می شود، گفت: در گزارش های ورزشی که از رسانه ها منتشر و پخش می شود باید عدالت ورزشی رعایت شود و نگاه یکسانی داشت.
وی با تاکید بر این که در زمینه ضرورت عدالت ورزشی باید درست برنامه ریزی کرد، افزود: در زمان حاضر مشکلات کشور زیاد است و حتی استاندار هم نمی تواند به ورزش توجه کند، چون اولویت اول کشور ورزش نیست.

**در عدالت ورزشی باید از همه ظرفیت ها یکسان بهره برد
رئیس گروه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره کل ورزش و جوانان اصفهان اظهارداشت: عدالت در لایه های جامعه اقتصادی و اجتماعی مهم است و اگر هم کمرنگ است به خاطر برخی مشکلات و موانعی است که در بحث ورزشی با آن روبه رو هستیم.
محسن تابش فر در میزگرد ایرنا با بیان این که هیچ کدام از انتظارت ما در حوزه ورزش برآورده نشده است، گفت: در عدالت ورزشی باید از همه ظرفیت ها در بخش های سخت افزاری، نرم افزاری و انسانی به صورت یکسان در ورزش حرفه ای، قهرمانی و همگانی در جامعه استفاده کرد.
وی با تاکید بر شناسایی استعدادهای ورزشی در همه نقاط کشور، تصریح کرد: به طور قطع خبرگزاری جمهوری اسلامی می تواند ما را به انتظارت برساند چون با قلم و قدمشان می تواند باعث پیشرفت ما در این زمینه باشند.
تابش فر با بیان این که باید در ورزش استان به دنبال چراها باشیم که چرا به این جا نرسیدیم و چرا این مشکلات را داریم، ادامه داد : معلولان و جانبازان در پاراآسیایی و پاراالمپیک در همه صحنه های ورزشی پرچم نظام مقدس جمهوری را بالا می برند و چقدر در کشور و خیلی از استان ها فضای ورزشی استاندارد ویژه این عزیزان داریم.
وی ادامه داد : چرا با توجه به اینکه بیشتر مدال های ما در بخش بانوان است ولی هیچ اماکن ورزشی مربوط به آنها در کشور و استان نیست.
وی اظهارداشت : می گویند اصفهان استان برخوردار است ولی در یکی دو، سه سال پیش از بخش سرانه ورزشی یکی دو تا به آخر سایر استان ها بودیم.
وی اضافه کرد : اگر اداره کل ورزش و جوانان اعتبارت را درست نمی دهد و حمایت های مالی و فضاهای ورزشی را درست در اختیار هیات ها قرار نمی دهد دلایلی دارد.
رئیس گروه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره کل ورزش و جوانان اصفهان تصریح کرد : امروز نمایندگان مجلس ارزش افزوده را در ورزش حذف یعنی ورزش را از سبد خانواده ها حذف می کنند.
تابش فر تاکید کرد: مشکلات و موانع قانونی نمی تواند ما را به اهداف خود برساند و گله مندی در این زمینه به حق و درست است.
وی با بیان اینکه 50 درصد از ورزشکاران و مدال آوران ما از شهرستانها و روستاها هستند، گفت : اگر هیات های ورزشی ما همانند ووشو و تکواندو خوب عمل می کنند و هیات والیبال در پرورش استعدادها با همه مشکلات بهترین عملکرد را دارد و هیات انجمن های ورزشی موفق است و چندین رشته ورزشی را پوشش می دهد به خاطر همه این موانع نیست بلکه از ظرفیت های خود استفاده می کنند و دولتی نیست.
وی دلیل عدم پرداخت پول را به هیات های ورزشی استان را واریز نشدن اعتبار در این زمینه به اداره کل ذکر کرد و گفت: ما برای مهمترین رویداد ورزشی، یعنی برگزاری المپیاد ورزشی استعدادهای برتر که بخشی از آن در اصفهان است، هنوز نتوانستیم بودجه ای فراهم کنیم.
تابش فر گفت: باید یکسری فضا را فراهم کرد تا بخش خصوصی وارد ورزش شود و از ظرفیت شهرداری ها و بخشداری ها در این زمینه به خصوص در روستاها بهره برد تا زیر ساخت های ورزش ما توسعه یابند.
وی خاطرنشان کرد : پیش از این تمام کارخانجات و بنگاه های اقتصادی موظف بودند یک پولی به تربیت بدنی اختصاص دهند که این موضوع تعطیل شده و باید دوباره اصلاح شود.
رئیس گروه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره کل ورزش و جوانان اصفهان افزود: باید بستری را فراهم کرد تا کارخانه ها به سمت ورزش سوق داده شوند و با بسته های حمایتی به خصوص در بخش مالی معاف شوند.
به گفته وی اگر همه اماکن ورزشی آموزش و پرورش ، شهرداری ها، صبح در اختیار مدارس و بعداظهر هم در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد آنان به در آمد زایی در ورزش ترغیب می شوند.

**مدیریت ها، ورزشی ها نیستند
مسؤول کمیته پیشکسوتان هیات بدنسازی استان اصفهان گفت: عدالت کلمه زیبایی است ولی متاسفانه در توزیع امکانات و اعتبارات در بین رشته های ورزشی ما عدالتی وجود ندارد.
ناصر جلوانی اظهارداشت: یکی از مسائلی که در اصل مدیریت مهم است ورود افراد متخصص و ورزشی به ورزش است که متاسفانه دست افراد ورزشی نیست و مدیران در این زمینه اطلاعات جامعی ندارند.
وی با بیان این که ورزش بدنسازی در سال 74 با مصوبه مجلس شورای اسلامی راه اندازی شد از همان ابتدا نگاه یکسانی به این رشته در ارتباط با سایر رشته ها نشده است.
وی یادآور شد : چندین مرتبه قهرمان جهان یا نایب قهرمان جهان شدیم ولی هیچ اسمی از این ورزش برده نمی شود، چرا؟. در این زمینه رسانه ها با اطلاع رسانی می توانند کارگشا باشند و مشکلات ما در این زمینه حل شود.
وی با بیان اینکه در ورزش بانوان این استان رشته مچ اندازی راه اندازی می شود ، افزود: یک کتاب جامعه پرورش اندام در اصفهان در حال تالیف است که سعی کردیم اسمی از بانوان از آنان برده شود.
جلوانی با اشاره به مباحث مالی در ورزش بدنسازی گفت: به این بخش اهمیت داه نمی شود و خود دولت به فکر مطالبات ورزش باشد تا خصوصی سازی صورت گیرد.
به گفته وی در هیات بدنسازی همه در آمدها از جیب خود ورزشکاران است و در این زمینه باید حمایت های جدی صورت گیرد تا انگیزه ها بالا برود.

** بهایی به بانوان ورزشکار داده نمی شود
دبیر هیات والیبال استان اصفهان در میزگرد ایرنا با اشاره به این که در رشته ما مرد سالاری ورزشی وجود دارد، گفت: متاسفانه در بخش بانوان با وجود اینکه خیلی خوب می درخشند هیچ بهایی به آنها داده نمی شود.
غلامحسین هژبرپور اظهارداشت: در فدرسیون والیبال به کارشناسان توجهی نمی شود و در خود وزارت ورزش و جوانان به نظرات کارشناسی استادان ورزشی اهمیتی داده نمی شود.
وی با بیان این که کسانی که تصمیم گیر هستند ربطی به ورزش ندارند و سیاستمدار هستند، گفت : اگر در ورزش همانند گذشته قانونی وجود داشت که از یک درصد اعتبارات کشور خرج ورزش شود، خیلی کارگشاه بود.
هژبرپور با بیان این که مسوولان استان به ورزش توجه کنند ، بر ضرورت تغییر نگرش مسوولان در این زمینه تاکید کرد.
دبیر هیات والیبال استان اصفهان با بیان این که قانون در همه کشور باید یکسان باشد، تصریح کرد : در باره رشته والیبال اعتبارات به خوبی توزیع نمی شود.
به تاکید وی استان اصفهان هفت سال در والیبال 10 بازیکن ملی پوش در بخش آقایان و بانوان داشت ولی در رشته فوتبال در 50 سال گذشته 10 بازیکن ملی پوش نداشته است.
وی اظهارداشت: با وجود اینکه در دو باشگاه فولاد مبارکه و ذوب آهن پول های زیادی رد و بدل می شود ولی در این زمینه هیچ هزینه ای نمی کنند که پنج سال گذشته بارها به این باشگاهها برای حامی مالی مراجعه کردیم که با بهانه های مختلف ما را رد کردند.
هژبرپور گفت: 10 هزار والیبال آموز در استان وجود دارد که در حال آموزش هستند و تعداد زیادی مربی و داور و مدرس درجه یک داریم که همه در کشور مطرح هستند.
وی با بیان این که همچنین باشگاه ذوب آهن وفولاد مبارکه 33 رشته خود را تعطیل کردند، گفت: اکنون نمی توانیم تیمی را برای قهرمانی داشته باشیم در حالی که 30 بازیکن در لیگ ، سه بازیکن ایتالیا، یک بازیکن زن در ترکیه و 25 بازیکن در رده دسته یک از اصفهان هستند.
هژبرپور اضافه کرد : چرا نباید حامی مالی وجود داشته باشد تا جوانان ما در شهر خودشان افتخار آفرینی کنند و مجبور به ترک دیار نشوند.
وی با بیان اینکه همه ورزش فوتبال نیست ، گفت: متاسفانه دید خوبی وجود ندارد در بخش بانوان در پنج سال گذشته از 12 بازیکن تیم ملی ایران شش نفر اصفهانی بودند و این نشان دهنده این است که باید در این زمینه چاره اندیشی کرد.

** شفافیت در منابع مالی ورزشی سو تفاهم را کم می کند
رئیس هیات انجمن های ورزشی استان اصفهان گفت : اگر شفافیت در بخش ورزش باشد مشکلات و سو تفاهم کمتر می شود.
حمیدرضا غزنوی اظهارداشت: مقدار کمک، اثرگذاری، تعداد ورزشکاران ، تعداد مدال آوران و وضعیت در رنکینگ ها و وضعیت و جایگاه استان به منابع تخصیص بستگی دارد که اگر در این زمینه شفاف عمل شود خیلی خوب است.
وی با بیان این که باید مشخص شود هیات ها در طول سال چقدر پول می گیرند ، ادامه داد : ما هیات مان شورای راهبری درست کردیم و با رئیس کمیته ها در جلسات حتی کوچکترین موضوعات را شفاف اعلام می کنیم.
وی با اشاره به رشته های هیات انجمن های ورزشی تصریح کرد: هیات انجمن های ورزشی استان با 18 رشته اصلی و زیر مجموعه ها حدود 100 رشته، در استان اصفهان فعالیت دارد.
وی با تاکید بر این که شفافیت در ورزش مهم است به رفع موانع قانونی اشاره کرد و گفت: در این زمینه به هیات ها اجازه داده شود که تمام امکانات استان استفاده کنند و مشکلات شان رفع شود.
غزنوی با قدردانی از خبرگزاری جمهوری اسلامی در انعکاس اخبار افزود: در این زمینه برخی از هیات ها نخواستند که رشته ورزشی شان معرفی شود و در این زمینه ضعیف عمل کرده اند.
رئیس هیات انجمن های ورزشی استان اصفهان تصریح کرد : باید زمینه ای را فراهم کنیم که دوربین بیاید و ورزش های ما را معرفی کند، چون دوربین روی آن نیست حامی مالی پذیر نیست و ورزش های که می توانند پول جذب کنند دوربین روی آن متمرکز است.

**ورزشکاران نباید دغدغه مالی داشته باشند تا شکوفا شوند
رئیس هیات ووشو استان اصفهان در این میزگرد ایرنا با بیان اینکه ورزش یکی از محکم ترین داده هایی است که ما داریم و می توانیم در پایگاه اجتماعی خودش استفاده کنیم، گفت : متاسفانه به دلایلی از این موضوع غافل هستیم.
محسن رناسی با بیان اینکه عدالت در سیاستگذاری و در اجرای قانون نیست ، افزود: تخصیص های خوبی به ورزش به خصوص ووشو داده نمی شود.
وی اظهارداشت : ورزش ووشو در نیمه نخست سال 97 ، توانست 250 مدال کشوری و 18 مدال جهانی و آسیایی کسب کند و نباید در این زمینه دغدغه مالی وجود داشته باشد.
رناسی بر لزوم توجه به ورزشکاران و جذب امکانات و دغدغه مالی ورزشکاران تاکید کرد و افزود: آیا کسی که پرچم ایران با بالا می برد نباید تامین باشد.
وی با اشاره به اینکه عدالت و شناخت کافی در معرفی رشته ورزشی ووشو نیست ، گفت: ادارات ورزشی به دنبال افرادی غیر متخصصی هستند که منابع مالی دارند تا رئیس هیات شود.
رناسی اضافه کرد : 100 میلیون جامعه چین وشو کارند ولی در 2 هفته گذشته در جام جهانی به جای اینکه چین رتبه اول را کسب تیم ایران در جام جهانی ساندا با هشت نفر، هفت مدال طلا و یک نقره کسب کرد که در دنیا بی نظیر است.
وی بر به کارگیری ورزشکاران در انتصابات تاکید کرد و افزود: در زمان حاضر عدالت توزیعی به جای عدالت تعاملی است در صورتی که منابع توزیع نمی شود.

**پول باید وارد ورزش شود
نایب رئیس هیات تکواندوی استان اصفهان بر عدالت رسانه ای در انتشار اخبار اشاره کرد و افزود: رسانه ها در انتشار اخبار عدالت را رعایت نمی کنند و ورزش ها را یکسان نمی بینند.
مرتضی استکی با بیان اینکه تکواندو ورزشی است که یک مقدار خود کفا است، بیان داشت: هر فردی که به تکواندو وارد می شود باید سالانه مقدار 150 تا 200 هزار ریال پرداخت کند ، این اقدام خود به نوعی باعث شده سر پا باشیم با این وجود هنوز ورزش استان پولی به هیات ها نداده است.
استکی نیاز ورزشکاران به امکاناتی همانند سالن ورزشی برای برگزاری مسابقات و تمرین را از دیگر مشکلات ذکر کرد و افزود: باید در ورزش از افراد متخصصی بهره برد که بتوانند پول وارد ورزش کنند و حامی مالی بگیرند.
نایب رئیس هیات تکواندوی استان اصفهان با بیان اینکه در انتخاب تیم های پایه تا تیم ملی مشکل وجود دارد و عدالتی نیست، افزود: استان اصفهان ورزشکاران خوبی در تکواندو دارد که بیشتر در حاشیه استان همانند شهرضا، درچه، خمینی شهر و نجف آباد هستند که تا نزدیک تیم ملی می آیند ولی به دلیل مشکلات موفق نمی شوند.
استکی با اشاره به اینکه صدا و سیما از ورزش حمایت نمی کند و اگر اقدامی انجام می دهد حتما باید مقدار زیادی پول داد افزود: باید به ورزش از راس هرم تصمیم گیرنده توجه شود و مجلس شورای اسلامی و اداره کل ورزش و جوانان در این زمینه اقدام های عملی انجام دهد.
کارشناسان تاکید دارند که مسوولان ورزش باید با شناسایی ریشه ای مشکلات ورزش در استان های کشور، عدالت ورزشی که نیاز ضروری امروز این عرصه است به طور کارشناسی و اصولی اجرایی کنند تا ظرفیت های موجود بیش از پیش شکوفا شود.
8114/6026

نظر شما