شناسهٔ خبر: 29356450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

یک عضو اتاق بازرگانی درگفت و گو با پاد:

مخالفت در برابر پیوستن به کنوانسیون های جهانی نشان دهنده درک نادرست از اقتصاد است/ نگاه دو گانه مسئولان منابع و انرژی کشور را تلف می کند

پیوستن به کنوانسیون های جهانی از جمله FATF یک الزام برای اقتصاد است و مخالفت با این مساله نشان دهنده درک نادرست از واقعیت های اقتصادی، مخالفت با شفافیت و در مظان اتهام قرار دادن کشورمان است. حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی با بیان این مطالب نگاه دو گانه در مسائل را آفتی برای کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دو نگاه در خصوص مسائل بین الملل در کشور وجوددارد نگاهی که پیشرفت و توسعه کشور را در گرو تعامل درست با جهان می داند و نگاهی دیگر از هر گونه ارتباط موثر با جامعه جهانی هراس دارد و به دیده تردید به آن نگاه می کند. نتیجه این نگاه دوگانه مانع از پیشرفت و رشد اقتصادی کشور و عاملی برای عقب ماندگی می شود.

صاحب‌خبر -

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای ارتباطات است به پایگاه اطلاع رسانی دولت گفت: همه کشورهایی که در 30 سال گذشته ارتباطات مناسب داشته اند و توانسته اند سرمایه خارجی جذب کنند و انتقال دانش فنی داشته باشند برنده رقابت اقتصادی بوده اند. وی افزود: کشورمان در سال 1970 میلادی از همه کشورها از جمله ترکیه، کره جنوبی، تایلند و چین جلوتر بود و تولیدناخالص داخلی همه این کشورها از کشورمان کمتر بود اما در ادامه با تعامل مثبت با اقتصادی جهانی از ایران سبقت گرفتند و اقتصاد خود را ساختند.

حسینی با تاکید بر ضرورت تبادلات اقتصادی با کشورهای خارجی و پیوستن به کنوانسیون های جهانی گفت: این مساله می تواند اشتغالزایی خوبی در بحث صنعت نفت و گاز کشور ایجاد کند اما متاسفانه مخالفان با سنگ اندازی تلاش دارند تا مانع از این مساله شوند در حالی که به نظر می رسد آنها درک درستی از ارتباطات اقتصادی و تاثیر آن بر منافع ملی کشور ندارند.

وی با انتقاد از نگاه دو گانه در تصمیم گیری های کلان کشور گفت: تفاهم بر سر موضوعات کلان یکی از الزامات توسعه هر کشوری است و در شرایطی که جهان با شتاب روند توسعه و پیشرفت را طی می کند نداشتن تفاهم در موضوعاتی همچون پیوستن به FATF که منطق آن ایجاد شفافیت و اجرای استانداردهای مورد قبول همه کشورهاست عجیب است. توسعه کشورها بدون تفاهم امکان پذیر نیست و متاسفانه شاهد نگاه دو گانه در بسیاری از موضوعات از جمله موضوع اجرای قوانین مبارزه با پولشویی در کشور هستیم.

وی تصریح کرد: کشور از اختلاف دیدگاه ها در این شرایط رنج می برد. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه اجرای استانداردهای جهانی موضوعی سیاسی نیست و اقتصادی است گفت: باید در منافع ملی اتفاق نظر داشته باشیم و در غیر این صورت نگاه دوگانه اتلاف انرژی، اتلاف منابع و عقب ماندگی کشور را در برخواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: دولت به دنبال تعامل با بانک های جهانی و مبارزه با پولشویی است و عدم اجرای استانداردهای بانکی بهانه ای برای متهم کردن ایران است.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، اما شورای نگهبان آن را رد کرده است. این در شرایطی است که بر اساس اعلام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دو سه سال گذشته در کشور صدها ساعت در مورد این مسائل کار کارشناسی صورت گرفته و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی این موضوع را بررسی کرده و نگرانی‌ها رفع شده است. در حال حاضر از سه لایحه دیگر گروه ویژه اقدام مالی شامل «لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی» و «لایحه پالرمو»، تنها نخستین آنها به تایید شورای نگهبان رسیده و تکلیف بقیه نامشخص است.

محمدجواد ظریف در مصاحبه ای در روزهای اخیر با تاکید بر ضرورت مبارزه با پولشویی به ضرورت اجرای استانداردهای جهانی تاکید کرده است و این موضوع بهانه ای جدید برای مخالفان با FATF شده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما