شناسهٔ خبر: 29355528 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

شهاب سلطانی در گفت‌وگو با فارس:

نباید در باد این قهرمانی کاراته بخوابیم/ می‌توانیم باعث غرور همه ایرانیان در المپیک شویم

مربی تیم ملی کاراته گفت:‌ حالا که بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی تمام شده نباید در باد کسب این قهرمانی بخوابیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی کاراته از صبح روز سه‌ شنبه هفته گذشته به میزبانی شهر مادرید و با حضور ۱۱۱۷ کاراته کا از ۱۴۰ کشور به میزبانی اسپانیا در سالن «ویزینک» آغاز شده و روز گذشته (یکشنبه) با برگزاری مسابقات کومیته تیمی به پایان رسید. در چارچوب این دوره از رقابت‌ها تیم ملی کومیته مردان ایران موفق شد با شکست حریفان خود به فینال مسابقات جهانی راه یابد. مردان کاراته ایران موفق شدند در فینال بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی اسپانیا با شکست تیم ملی ترکیه برای سومین بار در سکوی قهرمانی جهان بایستند. شهاب سلطانی یکی از مربیان فنی و صد البته خوش اخلاق کاراته ایران است که انصافا در تمام مسابقات همچون حسین روحانی و دیگر مربیان پابه پای ملی پوشان تلاش می‌کند کاراته ایران در تمام رویداد‌ها موفق باشد، قطعا حضور او در کنار سرمربی تیم ملی بی تاثیر نبوده و او نیز در این موفقیت بزرگ سهیم است.

شهاب سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که سطح فنی مسابقات با توجه به حضور ۱۱۱۷کاراتهکا از ۱۴۰ کشور برگزار شد با این حساب شرایط فنی مسابقات بسیار بالا بوده است. نظر شما در مورد نتایج کسب شده توسط تیم ملی در این دوره از رقابت‌ها چیست، گفت: قبل از اعزام پیش‌بینی من این بود به خاطر اهمیت امتیاز سهمیه المپیک از لحاظ تعداد حضور کشورها و تعداد شرکت‌کنندگان رکورد جدیدی ثبت خواهد شد. حضور ۱۴۰ کشور نشان از بالا بودن سطح فنی مسابقات است. تمام کاراته‌کاهای ریز و درشت دنیا در این رویداد حضور داشتند. خیلی از قهرمانان نامدار در این مسابقات یا از گردونه مسابقات حذف شدند یا اینکه مدال‌های دوره قبل را نتوانستند تکرار کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که کاراته ایران از لحاظ رنگ مدال نتوانست نتایج دوره قبل را تکرار کند اما یک پله صعود نسبت به دوره گذشته داشت نظر شما در رابطه این موضوع چیست، گفت: بله، ما از نظر تعداد مدال دوره قبل موفق شدیم در مجموع سه مدال طلا کسب کنیم، اما در این دوره دو مدال طلا کسب کردیم و در واقع یک طلا نسبت به دوره گذشته کمتر به دست آوردیم اما از نظر مجموع مدال‌ها ما موفق شدیم یک پله صعود کنیم. دوره قبل ما در جایگاه سوم بودیم، اما امسال برای اولین‌بار نایب قهرمان دنیا پس از ۴۸ سال شدیم. واقعاً رقابت بسیار سنگینی را شاهد بودیم به همین دلیل مدال‌ها بین کشورها تقسیم شد رقابت سنگین و سخت بود.

سلطانی در ادامه، عنوان کرد: ارزیابی من از عملکرد ملی‌پوشان با توجه به سطح فنی رقابت‌ها باید این طور بگویم بچه‌های ما خوب بودند با توجه به اینکه کار اصلی ما برای کسب سهمیه المپیک از سال ۲۰۱۹ شروع می‌شود ما باید در سال ۲۰۱۹ در چهار مرحله لیگ جهانی حضور پیدا کنیم. فکر می‌کنم نقاط قوت ما باید حفظ شود و روی نقاط ضعف کار کنیم هرچند ما در جلساتی که پیش از مسابقات داشتیم روی تمام این مسائل کار کردیم. حالا که بیست و چهارمین دوره مسابقات جهانی تمام شده نباید در باد کسب این قهرمانی بخوابیم. رقابت کاراته رقابت ثانیه‌ها است. ما باید از همین امروز روی نقاط ضعف و قوت برنامه‌ریزی کنیم تا ان‌شاءالله در سال۲۰۱۹ امتیازهای زیادی را برای کسب سهمیه المپیک به دست بیاوریم.

وی در پاسخ به این سؤال که کاراته ایران پس از ۴۸ سال نایب قهرمان دنیا شد، نگاه کشورهای حاضر در این رقابت‌ها پس از کسب این عنوان به کاراته ایران چطور بود، گفت: به هر حال من به عنوان یکی از اعضای کادر فنی کنار تیم بودم واقعاً خوشحال بودم از کسب نتایج. انصافاً در اسپانیا نتایج خوبی رقم خورد. همه کشورها، اروپایی‌ها، آسیایی‌ها، افریقایی‌ها و همه آنهایی که در این دوره مسابقات حضور داشتند به کاراته ایران احترام می‌گذاشتند چند نفر از داوران از رده بالای مسابقات از قدرت و کاراته ایران تعریف و تمجید می‌کردند. به عنوان یک ایرانی واقعاً احساس غرور می‌کردم. این اتفاقات خوب حاصل دسترنج کل جامعه کاراته ایران است. از رئیس فدراسیون، مدیر تیم‌های ملی، هیأت استان‌ها، مربیان که در باشگاه‌ها با کمترین امکانات بازیکن‌سازی می‌کنند تشکر می‌کنم. ما هم به عنوان مربی تیم ملی سهم کوچکی در کسب این نتایج داشتیم و خوشحالم که این نتایج رقم خورد.

سلطانی در پاسخ به این سؤال که کاراته ایران نتایج خوبی را رقم زده حالا تا المپیک توکیو فاصله کمی داریم انتظار شما از مسئولان ورزش برای حمایت از این رشته چیست، گفت:هم وزارت ورزش و هم کمیته ملی المپیک هر دو ارگان با توجه به اینکه کسب مدال المپیک هم دشوار است و هم مهم و این نکته تنها برای ما نیست برای کل دنیا است به همین دلیل برای اینکه ما بتوانیم از این مسیر مهم و سخت عبور کنیم باید از لحاظ مالی کاراته ایران تأمین باشد. اگر کاراته ایران از لحاظ مالی و برگزاری اردوها و اعزام‌ها تأمین باشد قطعاً می‌توانیم در المپیک بهترین نتیجه را کسب کنیم. ما باید با کشورهای صاحب‌نام در کاراته اردوی مشترک داشته باشیم اگر این خواسته‌ها برآورده شود من تضمین می‌کنم کاراته ایران مدال‌هایی را کسب کند که دور از انتظار جامعه ورزش باشد.

مربی در پاسخ به این سؤال که گویا تعدادی از کشورهای صاحب‌نام در کاراته با نتایجی که ملی‌پوشان کشورمان در مسابقات جهانی رقم زدند به آنها پیشنهاد برگزاری اردوی مشترک را داده‌اند، آیا چنین صحبت‌هایی در حاشیه برگزاری مسابقات مطرح شده است یا خیر، بیان داشت: بله، کشورهای صاحب‌نام با مسئولان فدراسیون ما صحبت‌هایی را داشتند و به ما پیشنهاد برگزاری کمپ‌های مشترک را داده‌اند آنهایی که قبلاً جواب سلام ما را نمی‌دادند حالا برای برگزاری کمپ‌های مشترک التماس می‌کنند. ما برای حضور در چنین فضایی نیاز به حمایت مالی داریم.فدراسیون دست خالی است و باید مسئولان ورزش ما را حمایت کنند. بدون حمایت مسئولان ورزش واقعاً غیر ممکن است مدیر یک فدراسیون المپیکی به تنهایی نمی‌تواند تیم ملی را حمایت کند. اگر فدراسیون از لحاظ مالی حمایت شود قطعاً تیم ملی بهترین نتایج را در المپیک خواهد گرفت.

سلطانی در ادامه افزود: در فدراسیون مدیریت خوبی وجود دارد همه چیز به خوبی پیش می‌رود فقط از لحاظ مالی کاراته ایران با مشکل روبه‌رو است باید شرایط اردوهای تیم ملی در شأن ملی‌پوشان باشد من قول می‌دهم اگر این شرایط مهیا شود نتایج کاراته باعث غرور همه ایرانیان در المپیک شود.

سلطانی در مورد اتفاقاتی که در آغاز فینال مسابقات کمیته تیمی رخ داد، گفت:‌ کاراته ورزش لحظه‌ها است. بهمن عسگری در انفرادی مدال طلا را کسب کرد. او در دور اول در زمان دو دقیقه و ۵۹ ثانیه بازی را واگذار کرده بود اما در ثانیه پایانی امتیاز گرفت و به جدول بازگشت. این اتفاق برای سجاد و خیلی‌ از قهرمانان بزرگ دیگر دنیا پیش آمده است. آنها هم در ثانیه‌های پایانی نتیجه گرفته‌اند. در کومیته تیمی هم این اتفاق برای ما رخ داد. متأسفانه بهمن عسگری پیش از فینال کومیته تیمی به شدت سرما خورده بود. ما هم نمی‌توانستیم ریسک کنیم و ارنج را تغییر دهیم. به همین دلیل در دو بازی اول ما نتایج ضعیفی را گرفتیم البته بازی با یک یا دو امتیاز اختلاف تمام شد، اما پورشیب کاپیتان باتجربه به عنوان سومین بازیکن وارد تاتامی شد او می‌دانست می‌تواند با یک بازی یک هیچ یا دو هیچ نتیجه را تغییر دهد خوشبختانه همانطور هم شد. با پیروزی پورشیب تیم جانی دوباره گرفت. مهدی خدابخشی آمد با چهار اختلاف امتیاز برنده شد. بعد از آن گنج‌زاده آمد و پیروز شد و اجازه نداد کار به امتیازشماری کشیده شود سجاد حرفه‌ای مبارزه کرد و در نهایت ما قهرمان شدیم.

وی در پایان صحبت‌های خود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کاراته ایران قهرمانان بزرگی را دارد. بازیکنان ما جزو بهترین‌های دنیا هستند اگر امیر مهدی‌زاده شکست خورد چیزی از ارزش‌های او کم نشد چرا که کلاس کاری او با تمام ۶۰کیلوگرم‌های دنیا متفاوت است جا دارد به همه بازیکنان تیم به تک‌تک آنها خسته نباشید بگویم، به هروی هم خسته‌نباشید می‌گویم او علاوه بر مسائل فی و تمرینی از نظر مدیریت و کلیه مسائل پیرامون کاراته توانست مدیریت کند به حسین روحانی، سعید حسنی‌پور، خواجوی، حجتی، ایزدی سرپرست تیم که به عنوان بزرگتر کنار ما بود خسته نباشیم می‌گویم و این موفقیت را به همه آنها جامعه کاراته و مردم ایران تبریک می‌گویم.

انتهای پیام/ک

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما