شناسهٔ خبر: 29355390 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خداحافظی خانم سوچی با جایزه «سفیر وجدان»

روز دوشنبه سازمان عفو بین‌الملل یکی از معتبرترین جوایز حقوق بشری خود موسوم به «جایزه سفیر وجدان» را از خانم آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار پس گرفت و اعلام کرد، این کار را به خاطر «خیانت شرم آور» خانم سوچی به ارزش‌هایی که او زمانی به آنها متعهد بود، می‌کند.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
 
 
در همین حال اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) نیز اعلام کرد، قصد دارد در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست مشترک روز سه‌شنبه خود (دیروز) موضعی شدیدتر در قبال میانمار اتخاذ کند و خواهان مسئولیت‎پذیری این کشور در قبال مسلمانان روهینگیایی شود.
به‌گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، در سال 2009 هنگامی که خانم آنگ سان سوچی محبوب به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌اش در میانمار در حبس خانگی بود و دور از همسر و فرزندانش زندگی می‌کرد، سازمان عفو بین‌الملل یکی از معتبرترین جوایز خود به‌نام جایزه «سفیر وجدان» را به او اعطا کرد اما 9 سال بعد و در روز دوشنبه عفو بین‌الملل تصمیم گرفت با پس گرفتن این جایزه از آنگ سان سوچی‌ای که دیگر اهمیتی به حقوق بشر نمی‌دهد، به جمع دیگر نهادها و سازمان‌هایی بپیوندد که به اتفاق‌های حقوق بشری یک سال اخیر میانمار بویژه آوارگی مسلمانان روهینگیایی واکنش نشان داده‌اند.
پیش از این، موزه هولوکاست امریکا جایزه «ویسل» خود را از سوچی پس گرفته بود و آکسفورد، گلسگو، ادینبرگ و نیوکاسل نیز جایزه «آزادی شهر» خود را از او پس گرفته بودند. کشور کانادا نیز حق شهروندی افتخاری خود به خانم سوچی را لغو کرده است.
«کومی نیادو»، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به آنگ سان سوچی ضمن ابراز ناامیدی از اینکه سوچی از اقتدار و اختیار سیاسی و اخلاقی خود برای حراست از حقوق بشر، عدالت یا برابری در میانمار استفاده نکرده است، به بی‌اعتنایی آشکار وی نسبت به جنایات وحشیانه ارتش میانمار اشاره کرد و گفت: به‌عنوان سفیر وجدان سازمان عفو بین‌الملل، ما انتظار داشتیم که شما با بکار بردن اقتدار اخلاقی خود به اعتراض علیه بی‌عدالتی در هرجایی که شاهد آن هستید، ادامه دهید... امروز ما عمیقاً مأیوس شدیم که شما [آنگ سان سوچی] دیگر سمبل امید، شجاعت و دفاع پایدار از حقوق بشر نیستید.»
خبرگزاری رویترز نیز دیروز در گزارشی نوشت، آ سه آن قصد دارد در پایان نشست خود بیانیه مشترکی علیه مسائل حقوق بشری میانمار صادر و مواضع تندتری در این باره بگیرد. آسه‌آن بارها نسبت به وضعیت استان مسلمان‌نشین راخین میانمار ابراز نگرانی کرده است.
این اتفاق‌ها در حالیست که این روزها پناهجویان روهینگیایی که بیش از یک سال است در خاک کشور همسایه آواره اند؛ نگران بازگردانده شدن اجباری به میانمار هستند و برای اینکه به میانمار برنگردند از کمپ‌های پناهجویی در بنگلادش فرار می‌کنند. دو کشور میانمار و بنگلادش توافق کرده‌اند بیش از 4 هزار پناهجوی روهینگیایی را به میانمار برگردانند.

کلمات کلیدی

خانم سوچی

سفیر وجدان

سازمان عفو بین‌الملل

نظر شما