شناسهٔ خبر: 29354941 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لزوم روزآمد کردن کارکردهای وقف

خرم آباد - ایرنا - سنت حسنه وقف درخت پرثمری است که کارشناسان دینی معتقدند چنانچه توجه جدی به این مهم صورت گیرد بسیاری از مشکلات اقتصادی امت اسلامی حل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، واژه وقف به معنای ایستادن، به حالت ایستاده ماندن و آرام گرفتن به شمار می رود و در اصطلاح فقهی به حبس کردن مال، تصرف نکردن در آن و بخشیدن منفعت های آن در راه خیر گفته می شود.
اهمیت این سنت حسنه به قدری است که نخستین واقف اسلام شخص پیامبر اکرم (ص) بودند که مسجدهای قبا و النبی و حوائط سبعه(بستان های هفتگانه) را وقف کردند، امری که به خوبی نشان می دهد یک فرهنگ نیکو تا چه اندازه در استقلال اقتصادی کشورهای اسلامی تاثیرگذار است.
در اصلی ترین دسته بندی وقف دو نوع انتفاعی و منفعتی تعریف می شود، انتفاع یعنی از خود آن چه وقف شده است، استفاده می شود همچون مسجد و حسینیه، اما در وقف منفعتی از درآمد آن بهره می برند و برپایه نیت واقف عمل می کنند، یعنی آن را اجاره می دهند که شامل مواردی همچون مغازه و زمین کشاورزی می شود.
تنوع وقف موجب جذابیت آن شده به نحوی که واقفان اختیار دارند با هرنیتی اموال خود را وقف کنند از وقف کتاب و زمین و باغ گرفته تا وقف های جالبی همچون تهیه جهیزیه زوج های جوان، نگهداری از سالمندان، وقف برای اشتغال و حتی وقف فیش حج برای درمان بیماران سرطانی، که همه اینها موجب ثبت 600 تا 700 نوع نیت خیرخواهانه در وقف های ایران شده است.
اما آنچه امروز اهمیت دارد، وقف دارایی بنا بر نیازهای اولویت دار جامعه است، واقفانی که این سنت حسنه را جاری می کنند باید به سمتی هدایت شوند که وقف آنان در راستای نیازهای مهم مردم و امت اسلامی باشد، نیازهایی که گاها برای برطرف کردن آن باید میلیارد ها تومان هزینه های دولتی پرداخت شود می توانند با نیت واقف رفع شوند.

** 40 درصد وقف کشور مربوط به عزاداری امام حسین(ع) است/نیاز کشور به موقوفات پزشکی
مسئول امور روحانیون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تیرماه امسال در سفر به لرستان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشترین موقوفات ثبت شده در سامانه جامع این سازمان با 40 درصد در رابطه با عزاداری امام حسین (ع) و تعزیه ها است.
حجت الاسلام محمد نوروزپور افزود: بیش از 600 نوع نیت واقفان در کشور احصا شده که بیشتر آن درخصوص مراسم ماه های محرم و صفر است.
به گفته وی اکنون بیشترین نیاز کشور که باید مورد توجه واقفان قرار گیرد در حوزه های بهداشتی و پزشکی است.

**وقف منبع درآمد نظام اسلامی/ ضرورت جهت دهی کارکردهای وقف
نماینده ولی فقیه و امام جمعه خرم آباد نیز می گوید: وقف درخت پرثمر اقتصادی و منبع درآمد نظام اسلامی محسوب می شود و امروز نیز اگر اربعین، عاشورا و نام امام حسین (ع) زنده مانده به برکت وقف است.
آیت الله سید احمد میرعمادی افزود: وقف دامنه و کارکردهای وسیع دارد و میراث ماندگار است ولی متاسفانه به این موضوع مهم دینی توجه نمی شود چرا که در غیراینصورت موفقیت های بیشتری در محرومیت زدایی، نشر دین، ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) و تکریم شعائر الهی داشتیم.
وی با تاکید بر روزآمدکردن کارکردهای وقف گفت: ضروری ترین مساله در مورد وقف جهت دهی کارکردهای آن در مسیر کارهای انقلابی و مسائل نظام اسلامی است چراکه امروز بخش ها و مسائلی در جامعه داریم که انجام آنها نیازمند پشتوانه های مالی است و کارکردهای وقف را باید به سمت انجام همین امور هدایت کرد.
وی با تاکید بر اینکه امروز ضروری ترین مساله در خصوص وقف، جهت دهی موقوفات است گفت: باید کارکردهای وقف را توسعه داد و آنها را روزآمد و مطابق زمان پیش برد.
آیت الله میرعمادی یادآور شد: با توجه به تغییرات در شیوه های زندگی، مسائل و نیازهای اقتصادی و نیازهای دینی جدید مردم امروز می توان از ظرفیت وقف در کارها و نیازهای جدید استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید به دین اسلام به خاطر داشته های قوی آن افتخار کرد افزود: یکی از این داشته ها وقف است که بعنوان اندیشه ای بلند و دوراندیش اسلام هیچ قدرتی نمی تواند آن را بهم بزند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه به وقف باید نگاهی بلند و عمیق باشد افزود: اسلام با دوراندیشی منبع درآمدی درست کرده است که باید از ظرفیت آن در راستای رسیدن به اهداف این دین مبین بهره گرفت و در واقع وقف مهمترین پشتوانه برای نظام اسلامی است.
امام جمعه خرم آباد گفت: نوع نگاه ما به وقف باید نگاه حکومتی و سیستمی باشد یعنی بعنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله میرعمادی افزود: در رژیم گذشته دست اندازی ها و چیاول گری های زیادی در موقوفات می شد و همین امر منجر به بدبینی مردم نسبت به موقوفات شده بود و در واقع نوعی نگاه درباری به آن حاکم بود.
وی با تاکید بر حضور افراد بصیر و آگاه به وقف در ادارات اوقاف تصریح کرد: مساجد، امامزاده ها و موقوفات ظرفیت بالایی هستند که هم باید مورد استفاده قرار گیرند و هم اینکه به آنها افزوده شود و در واقع باید علاوه بر میراث خواری در این زمینه باید میراث گذار هم بود.
وی افزود: اگر موقوفات گذشتگان نبود امروز این پیاده روی اربعین و فرهنگ عاشورایی هم وجود نداشت و باید قدر تمام این داشته هایمان را بدانیم.

**بسیاری از مردم نحوه درست وقف را نمی دانند
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان نیز می گوید: ائمه اطهار(ع) تاکید بر وقف داشتند و خود نیز نخلستان‌هایی را آماده کرده و تحویل می‌دادند که این امر نشان دهنده سنتی اصیل و حسنه برای حل مشکلات جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام سید محمد طباطبایی تصریح کرد: در زمانی که اقتصاد مقاومتی از تاکیدات رهبری و جامعه اسلامی می باشد، وقف یکی از راه‌های تکیه بر اقتصاد مقاومتی و به معنای درون گرایی و خروج از برونگرایی است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر کارهای زیادی انجام گرفته اما هنوز نتایجی که باید و شاید حاصل نشده چراکه بعضی از مردم هنوز نحوه درست وقف را نمی دانند در حالیکه می توانند با مراجعه به ادارات اوقاف خود را از این سنت حسنه سیراب کنند.
طباطبایی تعداد موقوفات استان را 2 هزار و 742 مورد برشمرد و گفت: از مجموع هفت هزار و 235 رقبه نیز چهار هزار و 105 مورد منفعتی(دارای درآمد) و مابقی انتفاعی هستند و بیش از 50 مورد وقف جدید نیز امسال ثبت شده است.
حجت الاسلام طباطبایی بیان کرد: وقف برای راهگشایی در جامعه اسلامی است اما متاسفانه عده ای آن را مشکل می دانند و برخی نیز نسبت به موقوفات طمع ورزی می کنند.

**70 درصد نیت واقفان لرستان برای عزاداری سید الشهدا(ع)
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان نیز گفت: 70 درصد وقف های منفعتی استان در راستای برپایی عزاداری سیدالشهدا (ع) است.
حجت الاسلام محمدجواد عباس زاده افزود: سابقه وقف در لرستان 700 سال است که در این خصوص موقوفه امامزاده زید و قاسم ازنا پس از 7 قرن همچنان وقف می شود و واقف آن پس از این سال ها از ثواب آن بهره مند است.
وی با اشاره به تفاوت هدیه و وقف تصریح کرد: هدیه قابل تغییر یا تبدیل است اما وقف هدیه ای ماندگار محسوب می شود که نه قابل فروش است و نه از بین می رود.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم با مقوله وقف و روند آن آشنایی ندارند و همین امر منجر می شود کار خیر آنان در حوزه های دیگر صورت گیرد در حالیکه وقف از تاکیدات دین اسلام و در راستای خودکفایی اقتصادی امت اسلامی سفارش شده است.

**قرآن، علم و دانش و پزشکی مهمترین نیازهای وقف در لرستان
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: امسال ایجاد 100 وقف جدید منفعتی و انتفاعی در استان برنامه ریزی و تاکنون 60 مورد محقق شده و دهه وقف نیز 20 مورد اعلام شده که کار پیگیری و ثبت این موارد در سامانه در دست اقدام است.
حجت الاسلام عباس زاده با اشاره به وجود تنها 10 مورد وقف منفعتی گفت: بیشترین وقف های استان حسینیه، مسجد، ساختمان و مغازه هستند و وقف های انتفاعی بسیار کم و مواردی همچون باغ گردو برای فقرا و ساختمان های با درامدزایی در راستای امور قرآنی هستند.
وی با اشاره به اینکه الشتر و نورآباد با 17 مورد امسال بیشترین وقف را داشته اند تصریح کرد: بیمارستان خیریه عسلیان خرم آباد از مهمترین موقوفات استان است و زمین بیمارستان در حال احداث بیماران سرطانی بروجرد نیز وقف شده است.
حجت الاسلام عباس زاده گفت: علیرغم اینکه موقوفات عزاداری امام حسین (ع) همچنان در استان نیاز است اما تلاش می شودو وقف های جدید به سمت سایر حوزه ها از جمله قرآن، علم و دانش، پزشکی، دانشگاه، حوزه های علمیه، تبلیغ دین و جهیزیه هدایت شود.
7269/6060

نظر شما