شناسهٔ خبر: 29354888 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با برنا :

حذف مشق شب شامل همه کلاس‌ها نمی‌شود

حکیم زاده گفت : با توجه به دستور العملی که به استان ها اعلام شده بود در مرحله اول این برنامه شامل حال همه مقاطع و همه سطوح کلاسی نمی شود و فقط در کلاسهایی که تراکم دانش آموزان اجازه می دهد که تکالیف درسی شان را در کلاس انجام بدهند اعمال می شود .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبر نگار گروه اجتماعی خبر گزاری برنا ، در پی دستور العمل وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم ارائه تکالیف به عنوان مشق شب به دانش آموزان، گزارشات حاکی بر این است که در بعضی از مدارس در سطح کشور این دستور اجرا نشده و همچنان معلمان به شیوه خود در پی ارائه تکلیف خانه به دانش آموزان هستند . در چند گفتگویی که با والدین دانش آموزان در شهرستانها داشتیم آنها به اجرایی نشدن این دستور صحت گذاشته و پیگیر دلایل لازم شدند. در این باره علل اجرائی نشدن این طرح  با رضوان حکیم زاده  معاون آموزش ابتدائی کشور به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید:

رضوان حکیم زاده -معاون آموزش ابتدائی وزارت آموزش و پرورش - به خبرنگار گروه اجتماعی خبر گزاری برنا گفت : برنامه های خودمان را از طریق معاونت های آموزش ها به شهرستان ها  و استان ها قبل از مهر ماه اعلام کرده بودیم  و کارهای زیادی در جایگزینی تکالیف مهارت محور با مشق شبی که به صورت سنتی به دانش آموزان داده می شد انجام شد. با توجه به دستور العملی که به استان ها اعلام شده بود در مرحله اول این برنامه شامل حال همه مقاطع و همه سطوح کلاسی نمی شود و فقط در کلاسهایی که تراکم دانش آموزان اجازه می دهد که تکالیف درسی شان را در کلاس انجام بدهند اعمال می شود و معلم موظف است که به این شیوه کلاس را پیش ببرد و برای یادگیری خارج از مدرسه تکالیف مهارتی که شامل فعالیت های عملی برای تقویت مهارت های مورد نظر در سند بنیادین و سند برنامه درسی هست ارائه بکند .

وی افزود : این آگاهی وجود داشته و در رسانه ها هم اعلام شده که در رابطه با شیوه نامه ، ابتکار عمل و هدفمندی در تربیت مهارتها  در دست معلمان است و ما  برای ارائه کیفیت بهتر در اجرا شیوه نامه عملکردی را به مدارس داده ایم که معلمان از آن استفاده بکنند.

معاون آموزش ابتدایی در زمان بری اجرائی طرح های آموزشی گفت : با نظارت و با توجه به بازخوردهایی که از ارائه طرح می گیریم و با توجه به ارائه آموزشهای  لازم برای توانمند سازی معلمان ان شالا بتوانیم این شیوه نامه را در تمامی کلاس ها  پی ریزی کنیم و سطح کیفی آموزشی را در استفاده از زمان بالا ببریم . البته ما قبل از اعلام طرح هم می دیدیم که  معلمان سعی در اینکه دانش آموزان تکالیف خود را در کلاس انجام بدهند پیشرو بوده اند و از طرح کرامت برای آموزشهای لازم استفاده کرده اند و فعالیتهای خارج از کلاس با توجه به خلاقیتهای آموزشی معلمان دریادگیری مسائل مفهومی و درک مطالب شناخت پیرامون انجام می شود .

وی ادامه داد : تغییر روش ها و رویکرد های سنتی زمان بر هستند، من فکر می کنم که اگر در کنار آموزش و پرورش رسانه ها هم بتوانند به آگاه سازی جامعه  کمک بکنند و به خصوص در تغییر نگرش  خانواده ها که بعضی ها به غلط فکر می کنند که مشق نوشتن برای کودکانشان فایده دارد در این زمینه هم بتوانیم آگاه سازی های لازم را انجام دهیم انشالا خواهیم توانست این طرح ها را عملی کنیم .

حکیم زاده در پاسخ به این سوال که استفاده از کتابهای کمک درسی در شیوه آموزشی هست یا نه گفت : استفاده از کتابهای کمک درسی و کمک آموزشی و برگزاری آزمون ها ممنوع و تخلف است. بستر تکالیف مهارت محور کارهای عملی است که دانش آموزان باید انجام بدهند تا مهارتهایشان تقویت شود.، مثلا معلمان دانش آموزان را تشویق بکنند که  قصه بخوانند و کتاب مناسبی را مطالعه نمایند خوب است، اما استفاده از تمرینات درسی که در غالب  کتب کمک درسی ارائه می شود در دوره ابتدائی ممنوع است به خاطر اینکه توانایی دانش آموز را تقلیل می دهد و در برنامه هدفمندی آموزش و پرورش در تقویت حافظه محوری و حافظه پروری که مد نظر سند تحول بنیادین آموزش و پروش قرار ندارد.

 

نظر شما