شناسهٔ خبر: 29354517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران اینترنشنال زیر چتر حمایتی عربستان

روزنامه نسل فردا روز چهارشنبه در ستون سر مقاله خود مطلبی را با عنوان ' ایران اینترنشنال زیر چتر حمایتی عربستان ' به قلم مریم عمادی منتشر کرد

صاحب‌خبر -

در این مطلب آمده است: شبکه‌ای ماهواره‌ ای ایران اینترنشنال این روز‌ ها با حواشی فراوانی رو به‌ رو شده است. از یک طرف ایران از این شبکه شکایت کرده است و از طرف دیگر اخیرا روزنامه گاردین گزارشی از پشت پرده آن منتشر کرده که جنجالی شده است. سعید کمالی دهقان خبرنگار گاردین در توئیتی نوشت: ' می توانم تاکید کنم که جمال خاشقچی به این دلیل کشته شد که صبح 26سپتامبر از استانبول با من تماس گرفت و فاش کرد که محمد بن سلمان و سعود القحطانی، شبکه ایران اینترنشال در لندن را تامین مالی می کنند. ' گفتنی است بودجه 250 میلیون دلاری این شبکه تلویزیونی را عربستان تامین می کند.
البته توضیحات مدیران شبکه هم نشان می‌دهد سعودی ‌ها در هدایت آن نقش دارند. از همان ابتدا سوال‌ های فراوانی درباره منابع مالی آن مطرح شد، اما این شبکه هیچ توضیحی تاکنون در این باره ارائه نکرده است. سوال‌ هایی که درباره پشت پرده شبکه 'من و تو' هم مطرح است و آن‌ ها نیز هیچ گاه در این باره توضیحی ارائه نکرده اند. باید گفت شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال که دفتر آن در منطقه چیزیک واقع در غرب لندن است، مدیریت آن بر عهده شرکتی به نام گلوبل مدیا سیرکولیتینگ است که یک تبعه عربستان سعودی به نام عادل العبدالکریم مالک آن است. قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 96، این شبکه تلویزیونی کار خود را شروع کرد و آن زمان بیان شد که می‌خواهد روی انتخابات تاثیر بگذارد. اما چون شبکه کم رمقی بود و محتوای زیادی هم نداشت، در آن مقطع نتوانست روی فرایند انتخابات تاثیر بگذارد. البته تجربه بی‌ بی‌ سی و رسانه‌ های مشابه آن همیشه این است که قبل از انتخابات فعالیت ‌های خود را شروع می‌ کنند. بی‌ بی ‌سی فارسی در نیمه دوم سال 87 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 آغاز به کار کرد و ایران اینترنشنال نیز از همین الگو پیروی کرد؛ فقط زمان دیرتر ی به نتیجه رسید؛ چرا که زمانی که فعالیت خود را آغاز کرد، خیلی نزدیک به انتخابات بود و از این جهت نمی‌ توانست اقبال زیادی روی مخاطب به وجود آورد .از همان ابتدا مشخص بود که ایران اینترنشنال دو خط موازی را ترغیب می‌ کند. خط اول آن حمایت از سیاست ‌های سعودی در منطقه است و سیاست‌ های ضد ایرانی که ریشه در تفکر سعودی دارد مثل مسائلی که در سوریه و عراق و افغانستان اتفاق می‌ افتد را دنبال می‌ کرد و خط دوم هم پمپاژ کردن اتفاق ‌های داخلی در آینده جمهوری اسلامی. یعنی ما احتمالا درباره این حرف بزنیم که جمهوری اسلامی چه وضعیتی پیدا می ‌کند و بازیگر های سیاسی و غیر سیاسی ‌اش چه کسانی هستند؟ و ... شبکه ‌ای مثل من و تو و بی ‌بی ‌سی وارد اعتراض‌ های کوچک و مختصر نمی ‌شوند و سطح مناقشه خود را در جای دیگری تعریف کرده‌ اند. از این حیث اگر الان مشاهده می شود ایران اینترنشنال در بحث‌ های مربوط به تحریم فعالیت‌ های زیادی دارد،‌ ماحصل و نتیجه فعالیت ‌های یکسال و نیم گذشته آن است. البته شبکه ایران اینترنشنال به طور شتاب زده و عجول کار می ‌کند. این در حالی است که شبکه من و تو برای اینکه بتواند در ماجرای اغتشاشات خیابانی فعال باشد نزدیک به 7 سال فعالیت کرد و بعد وارد این دعوا شد، اما ایران اینترنشنال در کمتر از 7 ماه خود را به بازی سیاسی انداخته و مشخص است که اعتبار لازم را به دست نمی ‌آورد و جایگاه مناسبی هم ندارد.
این روزها هم به شدت جریان پهلوی‌ ها و سلطنت طلب ‌ها در این شبکه فعال شده و ایران اینترنشنال تبلیغ آنها را می ‌کند. به نظر می ‌آید شتاب زدگی ‌اش برای اعمال سیاست‌ هایی که پول ‌هایش را می ‌دهند حتما به حیثیت آنها ضربه خواهد زد. تیمی هم که این شبکه از ابتدا با خود آوردند، تیمی است که توسط بی ‌بی‌ سی ساخته شده بود و از خروجی ‌های آن استفاده می‌شود. به طور کلی آنها آمدند تا رسانه‌ای تقریبا صریح‌تر و اثرگذارتر از بی‌بی‌سی یا من و تو را برای وضعیت دشوار اقتصادی کشور به وجود بیاورند. چون بی‌ بی ‌سی محدودیت ‌هایی دارد و رسانه رسمی دولت انگلیس است و در برخی مواقع باید یکسری محدودیت ‌هایی را رعایت کند. اما در ایران اینترنشنال چنین چیزی نیست. برای مثال در ماجرای ترور اهواز‌، ایران اینترنشنال حاضر نشد این حمله را یک حمله تروریستی معرفی کند و در مورد خاشقچی طرف سعودی ایستاد و سیاست ‌ها و بیانیه ‌های آنها را تبلیغ کرد. در ادامه و در راستای کمکهای سعودی ها به شبکه اینترنشنال باید گفت سعودی ‌ها فکر می‌ کنند می‌ توانند روی افکار عمومی مردم ایران تاثیر بگذارند، سال ‌هاست که آنها و انگلیسی ‌ها تجربه رسانه‌ های مشابه را طی می ‌کنند و بر همین اساس حدود 15 سال قبل فیلم و سریال ‌‌هایی را تولید کردند که زیرنویس فارسی داشت و دو بله‌ های فارسی را درست کردند و بعد به سراغ تلویزیون ‌های ترکیبی و در نهایت تلویزیون ‌های خبری رفتند. یعنی آنها فرایندی 15 ساله را در تلویزیون و برنامه ‌سازی طی کردند و فکر می ‌کنند که با اتکاء به این فضا سازی می ‌توانند روی افکار عمومی مردم ایران تاثیر بگذارند. سعودی پول نفت را روی خیلی از درگاه ‌های رسانه ‌ای خرج می‌ کند. خرید بخشی از سهام توئیتر، بخشی از سهام فیسبوک و اینستاگرام و ... بخشی از آنها است. در هر صورت آنها در تلاشند تا روی افق فکری دنیا سهام ‌دار شود و اثر بگذارد.
آنها در آن مجموعه بزرگ رسانه ‌ای با تعداد زیادی کاربر و کنش ‌گرهای مختلف، زیر ساخت‌ های وسیعی را در فضای رسانه‌ ای دستکاری می‌ کنند و چون که فکر می‌ کنند الجزیره و رسانه ‌های قطری از آنها جلو افتاد‌ه ‌اند، می ‌خواهند در این زمینه جلو بروند. علت دیگر تاسیس این شبکه و سرمایه ‌گذاری سعودی در آن در این جمله عادل الجبیر نهفته است که درباره ایران گفته بود: ' اگر به جای 100 میلیاردی که در سوریه خرج کردیم، 10 میلیارد در ایران خرج می‌ کردیم برایمان مفیدتر بود.' یعنی آنها فکر می ‌کنند آن میزانی که در جنگ سخت به طور مستقیم هزینه کردند و شکست خوردند، ‌اگر آن را در جنگ نرم خرج کرده و استفاده کنند، حتما آثار مفیدتر ی برایشان خواهد داشت و اگر این روزها مشاهده می شود سرمایه گذاری ‌ها یشان را به سمت فضای رسانه‌ ای هدایت می‌ کنند به همین دلیل است.
7141/6026/

نظر شما