شناسهٔ خبر: 29354192 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

فتح‌الله زاده: نایب‌قهرمانی ما کجا، نایب‌قهرمانی پرسپولیس کجا!

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال گفت: مدیران استقلال به جای صداقت داشتن، هوادار را گول می‌زنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

علی فتح‌الله زاده مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال از اینکه پرسپولیس قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را در خانه از دست داده، ناراحت بود و این اتفاق را به ضرر فوتبال ایران می‌دانست. او با ترسیم مسیری که استقلال در گذشته به فینال مسابقات آسیایی رسیده بود، نایب‌قهرمانی استقلال را معتبرتر عنوان می‌کرد. فتح‌الله زاده درباره وضعیت فعلی باشگاه استقلال و موضوع تیام و جپاروف هم صحبت کرد. 
* فینال لیگ قهرمانان آسیا را دیدید؟
حقیقت این است که من انتظار ارائه این بازی را از پرسپولیس نداشتم. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم پرسپولیس در این دیدار قهرمانانه بازی نکرد. با این همه هواداری که از دقیقه یک ورزشگاه را پر کرده و برای حمایت از این تیم به آزادی رفته بود، پرسپولیس شجاعانه بازی نکرد. 
* نحوه بازی پرسپولیس را چطور توصیف می‌کنید؟
انگار از ابتدای بازی زمین‌گیر شده بود. فوتبالی که از این تیم مقابل الدحیل، السد و دیگر حریفان قبلی دیده بودیم را ارائه نمی‌کرد. انگار ساق‌های بازیکنانش خسته بود. نمی‌دانم شاید از اضطراب بود. کارشناسان بهتر در این باره نظر می‌دهند ولی بازیکنان تلاشی نمی‌کردند تا درخور تیمی باشد که یک نیمه (بازی رفت) را باخته و برای جبران به میدان آمده است. تازه این در حالی بود که کاشیما ۵، ۶ بازیکن اصلی اش را هم در خدمت نداشت. 
* شما هم با استقلال تجربه نایب‌قهرمانی در آسیا را دارید. از دیدن این اتفاقی که برای پرسپولیس افتاد چه خاطراتی برایتان زنده شد؟
باید بگویم زمان ما شرق و غرب آسیا با هم دیدار می‌کردند تا به فینال برسند. از این رو شرایط به مراتب سخت‌تر از این بود که حالا پرسپولیس با عبور از نصف آسیا به فینال رسید. در آن دوران ما با تیم‌های قدر کره‌ای بازی می‌کردیم که در یک دوره به همان‌ها هم باختیم و به فینال نرسیدیم و همان تیم قهرمان شد. 
* از این باخت ناراحت شدید؟
به هر حال این برد می‌توانست برای فوتبال ایران اعتبار بیاورد. برای فوتبال‌مان بد شد، مقابل بالاترین مقامات فوتبال دنیا و آسیا، اینفانتینو و شیخ سلمان پرسپولیس فرصت به این خوبی را راحت از دست داد. می‌توانست بهتر از این ظاهر شود. به هر حال نایب‌قهرمانی هم مقام ارزشمندی است ولی نایب‌قهرمانی در زمینی که مثل مخمل بود ما را یاد بازی‌ای انداخت که استقلال در باتلاق ورزشگاه آزادی به میدان رفت. در آن روز هواشناسی گفته بود بارندگی زیاد است و ما با علم به اینکه حریف شرق آسیایی‌مان با بازی در زمین خیس آشنایی دارد هرچه از مقامات وقت درخواست کردیم بازی‌مان را دو روز دیرتر برگزار کنند، اما کسی به حرف ما توجه نکرد. ما (استقلال) این عنوان را ۱۹ سال پیش به دست آوردیم و دو ستاره هم داریم. 
* پرسپولیسی‌ها معتقدند قهرمانی‌های استقلال با حضور ۴ تیم یا در قدیم‌الایام به دست آمده و ارزش و اعتبار چندانی ندارد. نظر شما چیست؟
مگر آن‌ها در عهد دقیانوس تیمداری نمی‌کردند؟ چرا نتوانستند در همه این سال‌ها یک بار به چنین فینالی برسند؟ مگر آن زمان فقط استقلال را به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه می‌دادند؟ گفتم که در آن سال‌ها مسابقات به مراتب سخت‌تر بود و تیم‌های غرب و شرق با هم رقابت می‌کردند تا دو تیم به فینال برسند. تقویم فوتبال آسیا نشان می‌دهد با توجه به تعدد قهرمانی‌های شرق آسیایی‌ها آن‌ها تیم‌های قوی‌تری نسبت به غرب دارند و اگر هم پرسپولیسی‌ها می‌گویند ما در حضور ۳، ۴ تیم قهرمان آسیا شدیم، چرا پرسپولیس در جمع آن ۴ تیم نبود؟ می‌آمدند و دوم می‌شدند، سوم می‌شدند! یا لااقل چهارم می‌شدند! استقلال افتخاری که شنبه برای باشگاه پرسپولیس به دست آمده (نایب‌قهرمانی آسیا) را دو بار در کارنامه اش ثبت کرده است. استقلال مانند یک دُر در تقویم فوتبال آسیا می‌درخشد و باز هم تأسف می‌خورم که این بحث‌ها بین طرفداران دو تیم وجود دارد هر چند که در حد کری‌خوانی‌های معمول خوب است ولی نباید منجر به اتفاق تلخی شود که در استان ایلام رخ داد. 
* اوضاع استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
متأسفانه مسئولان باشگاه با مردم صادقانه رفتار نمی‌کنند. هر روز می‌بینیم می‌گویند با تیام و جپاروف حرف زده‌ایم. شما بیخود می‌کنید با آن‌ها حرف می‌زنید. چرا هوادار را گول می‌زنید؟ صداقت کجاست؟ شما اگر می‌توانستید باید ابتدای فصل آن‌ها را از دست نمی‌دادید. قسم می‌خورم اگر تیم فصل قبل استقلال را حفظ می‌کردند الان استقلال قهرمان آسیا شده بود. 
* اما هواداران هم این را از باشگاه می‌خواهند.
این رفتار برای تضعیف شفر و از بین بردن تمرکز این مربی است. این کار شجاعت را از بازیکن جوان استقلال هم می‌گیرد. شما نباید آن‌ها را از دست می‌دادید ولی حالا چرا زیر پای بازیکن ایرانی را خالی می‌کنید؟ به جای اینکه به تیم روحیه بدهید دائم تیام و جپاروف را بر سرشان می‌کوبید؟ من در تابستان گفتم حتی اگر شفر را از دست بدهید نباید بگذارید تیام برود. آرشیو رسانه‌ها موجود است ولی وقتی رفت بیان این مطالب فرار رو به جلو است.

 

نظر شما