شناسهٔ خبر: 29354189 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

فقر جشنواره فیلم کوتاه و جنگ نرم غرب علیه ایران اسلامی

در شرایطی که دستگاه فرهنگی غرب همه توان و سرمایه خود را صرف دشمنی علیه ایران اسلامی کرده است، جشنواره به اصطلاح بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نه تنها قدرتمند عمل نکرده، بلکه با کمترین توان در این عرصه ظاهر شده است.

صاحب‌خبر -

فقر جشنواره فیلم کوتاه و جنگ نرم غرب علیه ایران اسلامیگروه فرهنگ و هنر دفاع پرس ـ رسول حسنی؛ جشنواره سی‌وپنجم فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی خود رسید و یک سال از عمر فیلم کوتاه ایران گذشت. صرف‌نظر از اینکه چقدر به داوری‌ها و تخصیص جوایز انتقاد وارد است، باید نکته مهم‌تری را در سیاست‌گذاری جشنواره فیلم کوتاه مورد بررسی قرار داد و آن حضور کم‌رنگ و حداقلی آثار دفاع مقدسی و انقلاب اسلامی در این دوره از جشنواره است.

از میان مجموعه آثاری که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم کوتاه به نمایش درآمدند، 107 فیلم در بخش داستانی سینمای ملی، 28 فیلم در بخش مستند سینمای ملی، 16 فیلم در بخش تجربی سینمای ملی، 21 فیلم در بخش پویانمایی سینمای ملی، 13 فیلم در بخش کتاب و سینما، 23 فیلم در بخش پویانمایی بین‌الملل، 8 فیلم در بخش تجربی بین‌الملل، 12 فیلم در بخش مستند بین‌الملل و 29 فیلم در بخش داستانی بین‌الملل به نمایش در آمدند.

در مجموع در 4 سالن پردیس سینمایی ملت 257 فیلم به نمایش درآمدند که از این تعداد تنها 13 فیلم در قالب داستانی، مستند و پویا نمایی به دفاع مقدس اختصاص داشت. یعنی از آثار راه یافته به جشنواره سی‌وپنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران 5 درصد سهم سینمای دفاع مقدس است که این تعداد در شرایطی چهلمین سال انقلاب را سپری می‌کنیم یک هشدار جدی به مدیران جشنواره و فیلمسازان فیلم کوتاه است. اگر بپذیریم کارگردانان فیلم کوتاه سرمایه‌های آینده سینمای ایران هستند پس باید نتیجه بگیریم که سینمای دفاع مقدس درآینده‌ای نه چندان دور بضاعت و پشتوانه‌ای نخواهد داشت. هر چقدر جشنواره فیلم فجر با رشد آثار دفاع مقدسی همراه بود، سینمای کوتاه نتوانست حتی برای خالی نبودن عریضه تعداد بیشتری فیلم در حوزه دفاع مقدس تولید کند.

جشنواره فیلم کوتاه در بخش‌های جنبی، نشست‌ها و بزرگداشت‌ها قدمی برای گرامی‌داشت 40 سالگی انقلاب برنداشت، این یک کوتاهی بزرگ و غیرقابل چشم پوشی است که سیاست‌گذاران جشنواره باید پاسخ‌گوی آن باشند.

گویا ازدحام بی‌حد علاقه‌مندان فیلم کوتاه بیش از هر چیزی برای مسئولان جشنواره مهم است. این ازدحام در حد یک شوی تبلیغاتی مقابل چشم مهمانان خارجی است تا از این طریق مهم بودن جشنواره فیلم کوتاه را به رخ مدیران داخلی بکشانند.

این جشنواره در سیاهه میهمانان خارجی خود نیز یک نام آشنا از هنرمندان جهانی جبهه مقاومت قرار نداد. هر چند همه هنرمندان خارجی به جشنواره سی‌وپنجم از اعتبار قابل توجهی برخوردارند اما صرف دعوت از آنها برای جشنواره اعتباری کسب نخواهد کرد.

چرا جشنواره فیلم کوتاه به عنوان مهمترین جشنواره بین‌المللی در منطقه سیاست مشخصی همسو با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ندارد. البته مقصود آن نیست که اتهامی را متوجه مدیران جشنواره کنیم یا مدعی شویم جشنواره فیلم کوتاه در تناقض با سیاست خارجی عمل می‌کند. همین مقدار که در جشنواره فیلم کوتاه مفاهیم دفاع مقدس، جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی حضور پررنگی ندارد حسرت برانگیز است  باید برای آن فکری کرد.

رویدادهای فرهنگی مثل جشنواره فیلم کوتاه مهمترین ابزار، در جنگ نرمی است که غرب علیه ایران اسلامی به راه انداخته است. کاهلی و سستی در این زمینه جز از دست رفتن سرمایه و خستگی چیزی نخواهد داشت.

امید است که این نقص فاحش در جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال‌های آتی رفع و شاهد ورود آثاری قابل توجه با مضامین ارزشی باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما