شناسهٔ خبر: 29354164 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/دردسرهای فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی/

نماینده پزشکان طرحی: اخذ تعهدنامه محضری حق هرگونه اعتراض دانشجویان رزیدنتی را سلب می‌کند

بر اساس مقررات، وزارت بهداشت هرساله از پذیرفته‌شدگان آزمون‌های تخصصی و فوق‌تخصصی دانشگاه‌های دولتی در زمان قبولی تعهدنامه‌ای را به‌صورت محضری اخذ می‌کند که به موجب آن پذیرفته‌شدگان موظف می‌شوند تا پس از اتمام دوره خود مدتی بین نیم تا دو برابر مدت تحصیل را در مناطقی که وزارتخانه تعیین می‌کند، خدمت کنند. اما به گفته یکی از نمایندگان پزشکان طرحی کشور، اخذ این تعهدنامه و برخی مفادی که در آن گنجانیده شده، جای تامل دارد.

صاحب‌خبر -

دکتر مهشید دارابی یکی از نمایندگان پزشکان طرحی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، نسبت به اخذ تعهدنامه محضری از دانشجویان رزیدنت توسط وزارت بهداشت انتقاد کرد و گفت: این تعهد نامه کاملا یک طرفه و به نفع وزارت بهداشت تنظیم شده است و به موجب این قرارداد وزارت بهداشت بصورت تام الاختیار در ارایه توزیع نیروها برای گذراندن تعهدات اجباری آزاد است و حق هرگونه اعتراض از دانشجویان را سلب می کند.

دکتر مهشید دارابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب، با تاکید بر اینکه باید بازنگری در خصوص تعهد محضری از پزشکان متخصص و فوق تخصصی جهت اجرای طرح پزشکی انجام شود، افزود: بر اساس ماده ۱ تبصره ۳ قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، کسانی که خدمت ۲۴ ماهه خود را گذرانده‌اند مشمول خدمات اجباری دیگر نمی‌شوند، لذا بر این اساس به نظر می رسد پزشکان متخصص و فوق تخصص با در نظرگرفتن گذراندن خدمت خود در دوره پزشکی عمومی از تعهد خدمت دوباره معاف هستند.

نماینده سابق دستیاری گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی تهران، محروم بودن پزشکان طرحی از حق قانونی داشتن مطب را از دیگر مفاد ناعادلانه بودن این قرارداد دانست و اظهارکرد: با توجه به پایین بودن حقوق پایه دریافتی پزشکان طرحی (که میزان آن در حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان است) با توجه به شرایط اقتصادی فعلی اجازه تاسیس مطب پیش از پیش احساس می‌شود.

دارابی با طرح این ادعا که هیچگونه شفافیتی در پرداختی‌های پزشکان طرحی وجود ندارد، گفت: دستور العمل‌های جدید و کسر مرحله به مرحله بیش از ۶۰ درصد از حق الزحمه متخصصین جوان شاغل در طرح ، تحت عناوین مختلفی مثل سیستم پرداخت پلکانی و مالیات و کسورات که نهایتا پرداخت هزینه‌های سیستم سلامت از جیب جامعه جوام پزشکی می‌رود، جوانانی که بهترین سالهای عمرشان را در کسب دانش و مهارت و توانمندی و خدمت به مردم در مناطق محروم و با حداقل امکانات و دور از خانواده سپری می‌کنند.

این نماینده پزشکان طرحی کشور از سلیقه ای و متفاوت بودن قراردادهای فی‌مابین در شهرها و استانهای مختلف انتقاد کرد و افزود: تقسیمات ناعادلانه و بدون کارشناسی در زمان تعیین مکان طرح بدون توجه به شرایط هر پزشک، بالأخص زن مجرد از دیگر مشکلات طرح است.

وی در پایان یادآور شد: آمار زوجین پزشک متخصص که به دلیل جدایی محل خدمت منجر به طلاق شده و آمار متوفیان در مسیر طرح نیز نوک پیکان این مسئولیت خطیر را متوجه وزارت بهداشت میکند و نبود امنیت مناسب در محیط کار،تهدید جانی و تجاوز و عدم حمایتهای کافی از پزشکان توسط مسئولین مربوطه، لزوم حمایت متصدی این امور که وزارت بهداشت در راس آن است را می طلبد.

انتهای پیام

نظر شما