شناسهٔ خبر: 29354161 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کنسول عربستان در استانبول گم شد

کنسول عربستان در استانبول که هرگز یک دیپلمات برجسته نبوده، پس از قتل روزنامه‌نگار مخالف سعودی به کشورش برگشته و دیگر در انظار عمومی دیده نشده و پاسخگوی سوالاتی که درباره این پرونده مطرح شده، نیست.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

محمد العتیبی، کنسول عربستان در استانبول تنها شاهدی است که می‌داند چه اتفاقی برای جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی افتاده است.

موقعیت این کنسول در ششم اکتبر زمانی تغییر کرد که مسئول راهنمایی خبرنگاران رویترز شد و به چهره انکار عربستان درباره ناپدید شدن خاشقجی یا کشته شدنش در کنسولگری بدل شد.

وی تاکید داشت که خاشقجی از یکی از دو ورودی کنسولگری خارج شده است.

العتیبی ۱۶ اکتبر یک روز پیش از جستجوی کنسولگری توسط بازرسان ترکیه‌ای و سه روز پیش از اذعان عربستان در قتل خاشقجی در داخل کنسولگری، ترکیه را ترک گفت.

به نظر می‌رسد که العتیبی برای فرار از مجازات توسط مقام‌های ارشد ترکیه‌ای که او را دست کم شاهدی کلیدی و کمک‌کار در قتل خاشقجی و یک دروغگو می‌دانند، از ترکیه رفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز دوبار به این مساله اشاره کرد که کنسول عربستان در استانبول نقشی در لاپوشانی این قتل داشته و در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت که العتیبی دروغ گفت و از ترکیه فرار کرد.

مقام‌های سعودی از بحث و گفتگو درباره این کنسول امتناع کرده و وزارت خارجه این کشور نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این باره و شفاف سازی موقعیت دیپلماتیک العتیبی پاسخی نداده است.

تلاش‌ها برای دسترسی به العتیبی از طریق وزارت خارجه سعودی نیز بی نتیجه مانده است.

العتیبی که اواخر ۲۰۱۶ و پس از سمت‌هایی در نیجریه و اندونزی به عنوان کنسول عربستان در استانبول منصوب شد، به عنوان شخصیت اصلی در ارزیابی‌های ترکیه درباره اینکه قتل خاشقجی پیش بینی شده و تلاش برای لاپوشانی آن نیز برنامه ریزی شده بوده، قرار گرفته است.

مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند که نقش این فرد به عنوان تسهیل کننده و کمک رسان برای قتل این روزنامه نگار به واسطه انکارهای اولیه‌اش و ممانعت از دسترسی بازرسان به کنسولگری پس از ناپدید شدن خاشقجی کاملا مشهود است.

مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند که هنوز درباره نقش وی در این قتل مطمئن نیستند.

مهدی اکر، یکی از قانون گذاران و از اعضای ارشد حزب اردوغان گفته که ماهیت دخالت العتیبی را می‌توان مشخص کرد اگر که به مقام‌های ترکیه‌ای اجازه بازجویی از وی به عنوان شاهد داده شود.

این وکیل گفت که بابت این که چرا العتیبی در میان سعودی‌های بازداشتی نیست، جای تعجب دارد.

مقام‌های ترکیه‌ای که در تلاشند تا میزان اطلاع وی را از توطئه قتل خاشقجی بفهمند، می‌گویند که تلاش می‌کنند تا بفهمند آیا العتیبی یکی از مقام‌های ارشدی است که خاشقجی با آنها در ۲۸ سپتامبر دیدار داشته یا خیر.

 

نظر شما