شناسهٔ خبر: 29353640 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات به فارس خبر داد:

درخواست وزارت نفت از صندوق ضمانت برای پوشش بیمه‌ای صادرات نفت

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: وزارت نفت برای پوشش بیمه‌ای صادرات نفت درخواست خود را به ما اعلام کرده است.

صاحب‌خبر -

سید کمال سید علی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: کالاهای صنعتی، محصولات کشاورزی و حتی خدمات فنی و مهندسی از جمله مواردی هستند که صندوق ضمانت صادرات ایران می‌تواند آنها را پوشش بیمه‌ای دهد. 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در پاسخ به این سوال که آیا صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عراق توانسته‌اند پول حاصل از صادرات خود ر ا از این صندوق بگیرند، گفت: آنها بیمه نداشتند اما ما یک سری از وجوه آنها را پرداخت کرده‌ایم و مترصد آن هستیم که آنها وجوه خود را از کشور عراق دریافت کنند و ما هم آن مبالغ را از آنها بگیریم. 

وی با تاکید بر اینکه بالاخره اخذ وجوه صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق منتفی نیست، گفت: قطعا دولت ایران با دولت عراق در این رابطه مذاکراتی انجام خواهد داد تا این وجوه دریافت شود  و بعد از اینکه این پول‌ها به صادرکنندگان پرداخت شد صندوق ضمانت صادرات ایران این وجوه را از آنها دریافت می‌کند. 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران میزان مبلغ پرداختی به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را 200 میلیون دلار عنوان کرد، بیان داشت: بانک توسعه صادرات با پوشش صندوق ضمانت به پیمانکاران ایرانی که پول صورت وضعیت خود را از کارفرمایان عراقی نگرفته‌اند پرداخت کرده است. 

سید علی در پاسخ به این سوال که آیا صادرات نفت هم شامل پوشش بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات ایران می‌شود، گفت: پوشش بیمه‌ای صادرات نفت در هیچ جا انجام نشده است، معمولا در مورد وجوه صادرات نفت مدیریت خوبی انجام می‌شود البته تقاضای آن از سوی وزارت نفت آمده و از ما کمک می‌خواهند. 

وی در مورد نحوه پوشش بیمه‌ای صادرات نفت، بیان داشت: خریدار به ما معرفی می‌شود و همانطور که خریدار پتروشیمی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهیم خریدار نفت را هم می‌توانیم پوشش دهیم. 

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران  در پاسخ به اینکه آیا  این کار در شرایط تحریم امکان‌پذیر است، گفت: قرار نیست خریدار را اعلام کنیم، اگر خریدار معتبر باشد صندوق ضمانت صادرات پوشش بیمه‌ای را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران وظیفه دارد که ریسک صادرات کالای ایرانی را پوشش دهد، بیان داشت: در گذشته کمپانی‌های بزرگ خریدار نفت ایران بودند در حال حاضر شرایط متفاوت شده و در بورس هم داخلی فروش می‌رود که نیاز به پوشش صندوق دارد.

انتهای پیام/ 

نظر شما