شناسهٔ خبر: 29353417 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

بخشنامه هیات کوهنوردی خراسان رضوی درباره نیاز کوهنوردان زن

به اجازه همسر یا ولی قهری واکنش‌های فراوان به دنبال داشت

صاحب‌خبر - کوهنوردی؟ با اجازه همسر، بله!
گروه جامعه: انتشار متن یک بخشنامه از سوی هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی در فضای مجازی، باعث شگفتی کاربران و حواشی فراوان شد.
هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی در این بخشنامه که 13 آبان امسال به باشگاه‌های کوهنوردی ابلاغ شده است، آورده است: «گسترش روزافزون فعالیت‌های به اصطلاح ورزشی با عناوین تورهای طبیعت‌گردی، کوه‌پیمایی و ... به صورت مختلط که با برنامه‌های هدفمند یا کسب درآمد نامشروع نسبت به ترویج بی‌بند و باری اخلاقی، کشف حجاب بانوان و رواج بی‌حیایی و بی‌قیدی و ... صورت می‌گیرد، منجر به ارتباطات غیراخلاقی و نامشروع مردان و زنان گردیده و فرهنگ و ریشه اصیل ایرانی، اسلامی و بنیان خانواده‌ها را هدف قرار داده است». در بند دوم این بخشنامه اعلام شده: «در جهت رعایت ماده 1105 قانون مدنی و نیز فتاوای علمای دین، برای صیانت از بنیان و اساس خانواده‌ها، اجازه همسر برای شرکت خانم‌های متاهل و اجازه ولی قهری برای خانم‌های مجرد و نوجوانان تا سن 20 سال الزامی است».
انتشار این بخشنامه حواشی فراوانی در فضای مجازی به وجود آورد. محمدعلی ابطحی، معاون رئیس دولت اصلاحات و از اعضای مجمع روحانیون مبارز، در واکنش به این خبر در توئیتر خود نوشت: «اذن همسر و ولی برای کوهنوردی نه شرعی است و نه قانونی و نه مورد پذیرش عرف. نقطه اشتراک داعش و طالبان و افراطی‌های داخلی زن‌ستیزی است».
سید‌مصطفی تاجزاده نیز در توئیتر خود اینگونه واکنش نشان داد: «بعد از تغییر نام ابومسلم، امحای تصاویر پهلوانان شاهنامه از دیوارها، ممنوعیت برگزاری کنسرت موسیقی، چشم‌مان به تازه‌ترین تصمیم داعشی ولایت خودمختار روشن!».
 مهناز افشار، بازیگر سینمای ایران نیز در واکنش به خبر منتشر شده درباره قانون کسب اجازه بانوان از همسر یا ولی‌شان برای حضور در برنامه‌های کوهنوردی حرفه‌ای در توئیتی نوشت: «از مشهد خبر رسیده زنان زیر ۲۰ سال باید از شوهر یا ولی خودشون برای حضور در برنامه‌های کوهنوردی اجازه بگیرن. وضع این جور قوانین نه تنها باعث محدودیت نمیشه بلکه باعث ایستادن و گرفتن حقی است که شما آن را بازیچه نگاه ضدزن خودتون قرار دادید. برای همیشه نمی‌توانید زنان را محدود کنید». سایت دیده‌بان ایران هم به نقل از بتول گندمی، عضو شورای شهر مشهد هم در‌این‌باره نوشت: «این بخشنامه به هیچ عنوان قانونی و لازم‌الاجرا نیست و هیات کوهنوردی ضمن عذرخواهی از تمام بانوان استان، نسبت به لغو بخشنامه اقدام کند».
اما رئیس هیات کوهنوردی خراسان رضوی در واکنش به این گفته‌ها، با تایید بخشنامه این هیات به باشگاه‌های کوهنوردی‌ به ایرنا گفت: «در بخشنامه این هیات درباره اجازه شوهر برای حضور همسر در کوهنوردی و صعودهای مختلط، قانون‌گذاری نکردیم، بلکه یک مورد قانونی را یادآوری و توصیه کرده‌ایم. برخی باشگاه‌های استان از دست‌کم 10 سال پیش هم اجازه شوهر برای زنان متاهل را رعایت می‌کردند».
برخی کاربران فضای مجازی این موضوع را تایید کردند. کاربری به نام مرضیه در توئیتر نوشت: «من یه سال پیش یه توئیت کردم راجع به اجازه همسر واسه کوهنوردی توی ماهشهر؛ چرا این قدر سر و صدا نکرد؟» کاربری به نام سارا هم نوشته است: «خانه کوهنوردان تهران دو سال پیش به من گفت اگر متاهلی اجازه همسر لازمه برای عضویت، فقط برای زن‌ها البته».
به هر ترتیب به نظر می‌رسد مسئولان ورزش کشور و نمایندگان مجلس پس از بررسی قانون مورد ادعای هیات کوهنوردی خراسان رضوی، به اصلاح آن اقدام کنند و در صورت غیرقانونی بودن بخشنامه نیز با این هیات برخورد شود تا همچون قواعد و قوانین منطقه‌ای پیشین در استان خراسان رضوی، شاهد باب شدن قانون‌گذاری‌های جدید ملوک‌الطوایفی در کشور نباشیم.

نظر شما