شناسهٔ خبر: 29353165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پروژه مونوریل قم نیازمند هزینه‌های عمرانی کلان است/ نمی‌توان طرح را نیمه‌کاره رها کرد

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: اجرای پروژه مونوریل قم نیازمند هزینه های عمرانی کلان است.

صاحب‌خبر -

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ ستون های بلند مونوریل قم در بستر رودخانه قمرود، یادگاری است از زمان کلانشهر شدن قم در سال 88 ، طرح  ملی مونوریل قم  بعد از سال‌ها  اغما  امروز به آینه دق برای مردم قم تبدیل‌شده که در صورت  تخصیص نیافتن اعتبارات  لازم با سرنوشتی نامعلوم  مواجه است.

پروژه مونوریل قم

شهرقم از کلانشهرهای کشور است که با افزایش روزافزون جمعیت به مانند دیگر شهرها از معضل ترافیک رنج می برد،ساخت مونوریل یکی از طرح هایی بود که به منظور خدمت رسانی به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و حل مشکلات ترافیکی شهر قم  تصویب شد.

ساخت مونوریل از سیستم های حمل و نقل ریلی در قم به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرظرفیت  و دارای ایمنی بالا است که در صورت راه اندازی،  هزینه کمتر  و ایمنی بیشتری را به همراه دارد، طرحی که تا به امروز  با هزینه کرد 220 میلیارد تومان اعتبار  از بودجه ملی با جمع آوری ستون های منوریل از سطح شهر و مختومه شدن آن تبعات اجتماعی درپی دارد. 

قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛اظهار کرد: پروژه ملی مونوریل قم در سال 1388 به مصوبه شورای عالی ترافیک رسید، این طرح در مرحله اول در مسیر رودخانه قمرود آغاز شد که مرحله نخست  از پارک سوار شمالی قم تا مصلای قدس بود.

وی در ادامه افزود:سال 1392 مرحله اول فاز نخست آن از فرهنگیان تا حرم مطهر پیشرفت می کند،زمانی که پروژه از مطهری تا مصلی عبور می کند، در مقابل حرم مطهر متوقف می شود، پروژه ای که قرار بود در سال 92 تکمیل شود.

پروژه مونوریل قم

 معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم ادامه داد: در صورت متوقف نشدن پروژه مونوریل در مقابل حرم مطهر،در سال 92 به علت مخدوش شدن سیمای شهر قم،فاز یک مونوریل تا مصلی به بهره برداری می رسید و مردم از آن استفاده می کردند.

قاری قرآن یکی از مهمترین عامل توقف پروژه ی مونوریل قم، هزینه بسیار بالای آن عنوان کرد که موجب شده هیچ نهاد دولتی و بخش خصوصی توانایی بار مالی آن را داشته باشد.

وی  با بیان این که  پروژه ی مونوریل قم،یک پروژه ملی است و برای پیشروی آن نیازمند اعتبارات ملی هستیم گفت: شهرداری به تنهایی قادر به تامین منابع مالی برای پیشرفت  پروژه نیست، با تصمیم مدیران ارشد استانی، بنا شد پروژه مونوریل تا میدان مطهری به بهره برداری برسد و برای تکمیل آن تا میدان مطهری نیازمند 150میلیارد تومان اعتبار است تا طرح از فرهنگیان به میدان مطهری به طول حدود 5 کیلومتر تکمیل شود.

بهره‌برداری از منوریل به حل مشکلات متعدد حقوقی و مالی نیاز دارد

 معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم  تصریح کرد: با توجه به این که دولت هزینه‌ های زیادی صرف مونوریل کرده است، نمی توان طرح را رها کرد، اقدام های فنی در طرح مونوریل تقریبا به اتمام رسیده و خط آن از 6.7 کیلومتر به 4.7 کیلومتر کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اگر مباحث اعتباری و حقوقی طرح مونوریل رفع شود می توان آن را تکمیل کرده و در اختیار شهروندان قرار داد، ادامه پروژه پیچیدگی‌هایی دارد که باید دستور العمل و صورت جلسه از سوی مدیران ارشد ابلاغ شود تا انجام قرارداد و شروع عملیات عمرانی آغاز شود.

قاری قرآن با اشاره به عملکرد شهرداری در حوزه قطار شهری گفت: بهره‌برداری از منوریل به حل مشکلات متعدد حقوقی نیاز دارد و توافقاتی  برای این موضوع نیاز است.

بهره‌برداری از مونوریل قم در گرو حل مشکلات متعدد حقوقی و مالی است

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم بیان کرد:اجرای چنین طرح های بزرگی نیازمند صرف هزینه های عمرانی کلان است تا با تامین منابع با سرعت قابل توجهی به پیش رود.

وی با اشاره به اینکه تاثیر منوریل در مسائل ترافیکی شهر قم صفر است ادامه داد: امروز نمی‌توانیم به عقب برگردیم و هزینه‌هایی که انجام شده را باید به نحوی جبران کنیم.

9 سال  از کلنگ زنی این پروژه پرسر و صدا گذشته و اگرچه خبرها حاکی از پیشرفت بالای فاز نخست این پروژه تا حرم مطهر است، اما آن طور که اخبار و بررسی‌ها نشان می‌دهد، هنوز نمی‌توان زمانی برای بهره‌برداری از آن اعلام کرد، پروژه پرخرجی که همچنان هزینه‌تراشی می‌کند.

انتهای پیام/ش

آخرین وضعیت مونوریل ریل قم

نظر شما