شناسهٔ خبر: 29352251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ابتکار: نقش‌آفرینی تشکل‌ها نیازمند توانمندسازی است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: جلب مشارکت مردم با بسیج اجتماعی و آموزش همراه است که این مساله بسیار اهمیت دارد و از دیرباز کار‌های بسیاری مانند امدادرسانی و خیریه‌ها انجام‌گرفته که تأثیر بسزایی داشته، اما نقش‌آفرینی تشکل‌ها بازهم نیازمند توانمندسازی لازم در جامعه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: معصومه ابتکار عصر امروز در ارتباط تصویری در دومین دوره نشست‌های تخصصی_آموزشی تشکل‌های اجتماعی زنان و خانواده ویژه استان‌های یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری با اشاره نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم‌نهاد جامعه اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد در چند زمینه به‌خوبی می‌توانند فعالیت کنند که یکی از این‌ها بحث سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: اگر سازمان‌های مردم‌نهاد نگاه‌های تخصصی و توانمندی لازم را داشته باشند می‌توانند با نوآوری و خلاقیت در امور جامعه دخالت کنند و در کارگروه‌ها و تشکل‌های غیردولتی عضو باشند به‌طور مثال در زمان مسؤولیت من در محیط‌زیست مصوبه‌ای در دولت تصویب شد که سازمان‌ها و شبکه‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست، عضو کارگروه محیط‌زیست و شورای برنامه‌ریزی استان باشند که بتوانند در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حق رأی داشته باشند که البته این کار نیازمند توان، تخصص و علم است.

نقش‌آفرینی تشکل‌ها مردم نهاد نیازمند توانمندسازی است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نقش‌آفرینی تشکل‌ها در جلب مشارکت مردمی تصریح کرد: جلب مشارکت مردم با بسیج اجتماعی و آموزش همراه است که این مساله بسیار اهمیت دارد و از دیرباز کار‌های بسیاری مانند امدادرسانی و خیریه‌ها انجام‌گرفته که تأثیر بسزایی داشته، اما نقش‌آفرینی تشکل‌ها بازهم نیازمند توانمندسازی لازم در جامعه است.

وی در ادامه افزود: بحث دیدبانی برای هر نظام مردم‌سالار، حضور سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها و جریان آزاد نقد بسیار حیاتی است به‌طوری‌که اگر بخواهیم در تاریک‌خانه‌ها کار کنیم قطعاً فساد همه‌گیر می‌شود و سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌های آزاد می‌توانند منبع دیدبانی و ارزیابی فعالیت‌ها باشند و در کاهش فساد و بهبود عملکرد قوانین و مقررات، که باز نیازند توانمندی و مهارت خاص است، تاثیرگذار باشند.

ابتکار با اشاره به تقویت ارتباط سازمان‌های مردم‌نهاد با شورا‌های برنامه‌ریزی استان اذعان داشت: قوانین موجود، قوانین حمایتی خوبی برای سازمان‌های مردم‌نهاد هستند به‌طوری‌که آیین‌نامه‌ها به قانون دائمی تبدیل‌شده و ما برای اصلاح آن، پیشنهاد‌هایی ازجمله تقویت ارتباط سازمان‌های مردم‌نهاد با شورا‌های برنامه‌ریزی استان به دولت داده‌ایم.

مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد، مدیریت غیردولتی و مردمی است

وی به تشریح چند نکته راهبرد توانمند افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد پرداخت و بیان کرد: هنگامی‌که صحبت از سازمان‌های مردم‌نهاد می‌شود باید پشتوانه گروهی، ساختاری و تشکیلاتی لازم را داشته باشد که در قوانین موجود به آن پرداخته‌شده است، اما مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و تشکل‌ها از نوع مدیریت غیردولتی و مردمی است و ماهیتاً با مدیریت دولتی و نیروی کارمندی و موظف، تفاوت اساسی دارد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: آموزش مهارت‌های مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد و جلب مشارکت داوطلبان، بسیار مهم است و تفاوت زیادی با مدیریت‌های دولتی و حتی بخش خصوصی دارد که حتماً باید روی آن کار شود که در این خصوص کتاب‌ها و طرح درس‌هایی تدوین‌شده است.

روحیه و انگیزه قوی‌تر ثمره مدیریت غیردولتی

وی در ادامه گفت: مدیریت غیردولتی، مدیریت الهام‌بخش و تاثیرگذار برای جذب نیروی داوطلب است که برای هدف و ارزش متعالی بیایند و فداکارانه پای‌کار بایستند و علیرغم مشکلات در مواجهه با آسیب‌ها از روحیه و انگیزه قوی‌تری برخوردار باشند.

ابتکار با اشاره به اهمیت تأمین تجهیزات منابع لازم در سازمان‌های مردم‌نهاد متذکر شد: مهارت بعدی در بحث مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد، تأمین تجهیزات منابع موردنیاز است چراکه این سازمان‌ها قرار نیست دولتی بشوند و وابستگی به منابع دولتی ممکن است به آن‌ها ضربه بزند و این سازمان‌ها باید بتوانند منابع خود را تأمین کنند.

تاثیرگذاری به شرط تخصص و آگاهی

وی با تاکید بر عملکرد تخصصی و آگاهانه سازمان‌های مردم‌نهاد یادآور شد: سازمان‌ها باید بتوانند تخصصی کار کنند که در غیر این صورت و نداشتن آگاهی در حوزه تخصصی خود، نمی‌توانند تأثیرگذار باشند که این امر نیازمند آموزش‌ها و توانمندسازی‌های لازم است که بتوانند به‌صورت تخصصی در مباحث ورود کنند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: موضوع نقد مؤثر بسیار اهمیت دارد و لازمه آن این است که نقد روش‌مند انجام شود و با شیوه‌های مؤثر دیدبانی آشنایی لازم را داشته باشیم.

وی در پایان گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد در جامعه امروز نقش بسیار کلیدی دارند چراکه دارای آرمان‌ها و هدف‌های ارزشمند و متعالی هستند.

نظر شما