شناسهٔ خبر: 29351534 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

وزیر انرژی آمریکا طی سفر به اروپای شرقی روسیه را متهم کرد

ایرنا نوشت: «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا روز سه شنبه در جریان سفر به کشورهای شرق اروپا گفت که روسیه در طول تاریخ از انرژی به عنوان سلاحی قهرآمیز استفاده کرده است و این روند در حال حاضر نیز تداوم دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی در یک کنفرانس خبری در بوداپست مجارستان با تاکید بر اهمیت تنوع بخشی به عرضه انرژی در این منطقه افزود: دیگر نباید به کرملین اجازه دهیم از انرژی به عنوان سلاح استفاده کند.
وزیر انرژی آمریکا همچنین در جریان سفر به اوکراین با «پاول کلیمکین» وزیر خارجه این کشور در کی یف دیدار کرد و دو طرف توافق کردند با اجرای طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 مقابله کنند.
خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده که بخشی از برنامه شرکت روسی گازپروم برای رهایی از اتکا به مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.
فاز نخست این خط لوله به آلمان که 1222 کیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسید و سالانه بیش از 20 میلیارد مترمکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.
هزینه ساخت مرحله دوم این خط لوله حدود هفت میلیارد و 400 میلیون یورو برآورد شده است که گازپروم و چند شرکت اروپایی دیگر اعتبار مالی آن را تامین می کنند.
اجرای این طرح، گاز روسیه را با مبلغ ارزان تری به بازارهای مصرف اروپایی می رساند، زیرا هزینه ترانزیت که اکنون به اوکراین و کشورهای دیگر پرداخت می شود، حذف خواهد شد و این کاهش بها برای مسکو عاملی است تا خریداران بیشتری را جذب کند.
دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درصدد ترغیب کشورهای دیگر به خرید گاز از ایالات متحده و دیگر کشورهای عرضه کننده به جای روسیه است.

49311

نظر شما