شناسهٔ خبر: 29351403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

با حضور معاون اول رئیس‌جمهور

مرحله اول آبیاری اراضی ابوفاضل اهواز به بهره‌برداری رسید

شبکه فرعی آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی ابوفاضل در منطقه ملاثانی اهواز دیروز (سه‌شنبه) با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -
اهواز – خبرنگار کیهان:

اسحاق جهانگیری در دومین روز از سفر خود به خوزستان در منطقه ملاثانی این طرح را که یکی از پروژه‌های تکمیلی طرح 550 هزار هکتاری استان است، افتتاح کرد.
شبکه فرعی آبیاری و زهکشی و تجهیز و نوسازی اراضی ابوفاضل در سطح چهار هزار و 200 هکتار توسط موسسه جهاد نصر اجرایی شده است.
طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین طرح کشاورزی در تاریخ کشور شناخته می‌شود؛ به گفته مدیرعامل جهاد نصر در دولت یازدهم با دستور مقام معظم رهبری 1.5 میلیارد دلار برای این طرح در نظر گرفته شد که تاکنون یک میلیارد و 300 میلیون دلار آن تخصیص یافته است.
پس از خاموشی‌های گسترده در بهمن ماه سال 95، هیئت وزیران در نخستین جلسه سال 96 خود 230 هزار میلیارد ریال در بحث ریزگردها، ساماندهی رودخانه کارون و زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب خوزستان اختصاص داد که از همان زمان فعالیت‌های مختلفی به ویژه در بحث مقابله با ریزگردها در سطح استان آغاز شد.
بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز از بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز که یکی از طرح‌های مهم در زمینه آب و فاضلاب استان است خبر داد.
فردوس کریمی در حاشیه افتتاح این طرح، یادآور شد: تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز با ظرفیت تصفیه 112هزار مترمکعب در شبانه‌روز برای پوشش جمعیتی 550 هزار نفری ساخته شده است.
وی با ‌اشاره به اینکه کلنگ ساخت این تصفیه‌خانه در سال 88 در مساحتی حدود 11هزار مترمکعب به زمین زده شد افزود: در این سال‌ها به دلیل برخی چالش‌ها، روند اجرایی آن به کندی پیش رفت.
وی ادامه داد: در شرق اهواز روزانه 112هزار مترمکعب فاضلاب تولید می‌شود که از این پس با کمک تصفیه‌خانه شرق اهواز پساب‌های فاضلاب برای امور صنعتی و کشاورزی استفاده می‌شوند.
وی با ‌اشاره به اعتبار یکهزار میلیارد ریالی این پروژه از محل اعتبارات وزارت نیرو خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز فعالسازی این پروژه اجرای سه پروژه دیگر شامل پروژه خط انتقال دوقلوی فاضلاب به طول 9 هزار متر، اجرای پایپ جکینگ به قطر 1400 میلیمتر و خط انتقال 1200 میلیمتر پلی اتیلن شرق اهواز (زیرگذر پل قلعه چنان)، عملیات تکمیلی ایستگاه پمپاژ شامل هزینه تجهیزات و محوطه‌سازی بوده است.
مدیرعامل شرکت آبفا اهواز ادامه داد: تصفیه 112 هزار متر مکعب فاضلاب در روز و جلوگیری از ورود آن به رودخانه کارون و همچنین افزوده شدن 112هزار مترمکعب آب به چرخه کشاورزی و صنعت شهر اهواز بخشی از مزایای تصفیه‌خانه شرق اهواز است.
وی ادامه داد: احیای هفت هزار هکتار زمین کشاورزی بایر در اهواز‌، ‌اشتغالزایی 35 هزار نفر در زمینه کشاورزی، کمک به حفاظت کیفی رودخانه کارون در راستای مسایل زیست محیطی، جمع‌آوری برکه‌ها و دریاچه‌های فاضلاب تصفیه‌نشده در حواشی شهر اهواز، استفاده از ظرفیت پساب حاصل از تصفیه خانه به منظور توسعه کمربند سبز و تثبیت خاک و مهار کانون‌های ریزگرد منطقه و جمع‌آوری مرداب فاضلاب روبه‌روی شرکت صنایع فولاد و رفع مشکل زیست‌محیطی از دیگر مزایای این تصفیه‌خانه است.

نظر شما